Permalänk
Medlem

Coolermaster Hyper 212 EVO - tyst?

Hej, man har blivit till åren och har nästan noll koll på datorprylar men tänkte sätta ihop ett paket liknande Sweclockers sommarpaket åt en kompis som har ännu mindre koll än mig och vill att datorn inte ska vara störande högljudd.
Gamla datorn Q6600 med orginalfläkt surrar för mycket vid spelande, kan iof även bero på grafikkortet. Burken är Sonata III som har medföljande 500W nätagg, budget men relativt tyst vad jag kan läsa mig till. Anledning till att jag inte går på de bästa och tystaste prylarna jag känner till är för att priset ska hållas nere så mycket som möjligt.

Kommer 212 EVO att vara relativt tyst i spel?

Med oklockad eller något klockad dator, kan jag hålla fläktens rpm nere utan att cpu:n blir för varm?
Enligt denna bild vore det perfekt om man kunde lägga sig runt 1000-1100 rpm men det kanske inte är rimligt när man spelar.
http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/coolerma...

Lite off i kylningstråden:
Med tanke på ljudnivån, bör jag välja Fractal Design Define R4 (samma pris) istället för Fractal Design Arc Midi R2 eller kan jag tom. behålla Sonata III?
Läste nåt om att nätagget ska stödja Haswell och det lär ju inte den gamla göra. Är det verkligen är nödvändigt?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bennyfax:

Hej, man har blivit till åren och har nästan noll koll på datorprylar men tänkte sätta ihop ett paket liknande Sweclockers sommarpaket åt en kompis som har ännu mindre koll än mig och vill att datorn inte ska vara störande högljudd.
Gamla datorn Q6600 med orginalfläkt surrar för mycket vid spelande, kan iof även bero på grafikkortet. Burken är Sonata III som har medföljande 500W nätagg, budget men relativt tyst vad jag kan läsa mig till. Anledning till att jag inte går på de bästa och tystaste prylarna jag känner till är för att priset ska hållas nere så mycket som möjligt.

Kommer 212 EVO att vara relativt tyst i spel?

Med oklockad eller något klockad dator, kan jag hålla fläktens rpm nere utan att cpu:n blir för varm?
Enligt denna bild vore det perfekt om man kunde lägga sig runt 1000-1100 rpm men det kanske inte är rimligt när man spelar.
http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/coolerma...

Lite off i kylningstråden:
Med tanke på ljudnivån, bör jag välja Fractal Design Define R4 (samma pris) istället för Fractal Design Arc Midi R2 eller kan jag tom. behålla Sonata III?
Läste nåt om att nätagget ska stödja Haswell och det lär ju inte den gamla göra. Är det verkligen är nödvändigt?

Den är relativt tyst med fläken man får med, sen kan du även dra på vilken fläkt du vill (i 120mm storleken) och då välja ett par tysta.
Jag har 2 st Gentle Typhoon på min Hyper 212+ och, med tanke på att mitt chassi inte är så ljuddämpat, så är dom väldigt tysta.

Permalänk
Medlem

Ja, ganska många av mina vänner har en 212 kylare. Jag tycker att den är relativt tyst, för samma pris kan du inte få en bättre kylare! Som föregående talare säger så kan du ju alltid byta fläktarna om de låter för mycket.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Installerade NF F12 från noctula på min brors evo 212 och satte dom på 800rpm, tyst och väldigt kall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren. Tror fläkten duger, i värsta fall kan man som det sagts framöver byta ut den.

Update: den är inte ljudlös men upplevs som tyst. Är mycket nöjd med både kylning och ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.