Är det ostabilt med högre minnen än 1600mhz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Är det ostabilt med högre minnen än 1600mhz?

Inet skriver vid datorbygge:

Minnen över 1600 Mhz kan ej väljas med montering, anledningen är en för stor inkompabilitet med moderkort som orsakar för mycket fel och instabilitet.

+++++++++++++++++++++++++

Ok, dom gör det av någon anledning, då undrar jag vad är det som gör att man inte kan välga 2133mhz minnen som gör det ostabilt.
Min fråga är mest för nyare moderkort såsom Z77 och Z87.

-----------------------------------------------

Då till min följd fråga, är det någon som kör minnen i 16GB på minst 2000mhz och över med moderkort Z77 eller Z87, berätta i så fall vilket moderkort och minnen ni har, vore väldigt intressant och veta.

jag har läst andra tråden som diksuterar prestandan mellan 1600 vs högre prekvens, och förstår det som sades där, men som sagt. jag undrar mer varför det blir ostabilt med högre frekvebs på avanstående moderkort. Samt när ska det bli stabilt med 2133mhz minnen, om 2 år ?

bara jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö/Linköping
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av musse pigg:

Inet skriver vid datorbygge:

Minnen över 1600 Mhz kan ej väljas med montering, anledningen är en för stor inkompabilitet med moderkort som orsakar för mycket fel och instabilitet.

+++++++++++++++++++++++++

Ok, dom gör det av någon anledning, då undrar jag vad är det som gör att man inte kan välga 2133mhz minnen som gör det ostabilt.
Min fråga är mest för nyare moderkort såsom Z77 och Z87.

Då till min följd fråga, är det någon som kör minnen i 16GB på minst 2000mhz och över med moderkort Z77 eller Z87, berätta i så fall vilket moderkort och minnen ni har, vore väldigt intressant och veta.

jag har läst andra tråden som diksuterar prestandan mellan 1600 vs högre prekvens, och förstår det som sades där, men som sagt. jag undrar mer varför det blir ostabilt med högre frekvebs på avanstående moderkort. Samt när ska det bli stabilt med 2133mhz minnen, om 2 år ?

Standardklock för DDR3 är 1333Mhz. Oavsätt vilken processor eller vilket moderkort eller vilka stickor du köper så kommer klocken vara 1333MHz. Du är helt enkelt tvungen till att "klocka" dem själv genom att aktivera X.M.P i BIOS. Lägre klockfrekvenser är alltid stabilare men på moderna komponenter så ska inte 2133MHz vara ett problem. Hur vida perstandaskillnaden är så kan jag säga att den är låg. Knappt märkbar. Men om du aktiverar X.M.P i BIOS så går minnena upp till sin fabriksklock som sagt. 1600Mhz räcker och blir över dock.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, WD Caviar Black 2TB x2, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Nej det "ska" inte vara mer ostabilt i högre minnesfrekvenser!
Om det är det så kan det bero på två olika saker (om det inte är trasigt minne vill säga).
!, För låg volt till minnena för den hastigeheten.
2, Moderkortet klarar helt enkelt inte av den hastigheten.

Sen finns det en sak till som kan vara bra att veta och det är att processorerna (i alla fall intels från sandy brige och nyare) bara har ett stöd för 1,5v till minnena då det är cpu som styr detta och kör man med högre hastighet så vill ju minnena ha mer volt och det kan då i värsta fall leda till en bränd cpu.
Hur stor den risken är vet jag inte men den är INTE obefintlig i alla fall.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."