Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hårddisk "okänd enhet", hjälp!

Hej alla kära sweclockare! Det är så att jag har ett problem med min dator och jag vet att ni här på forumet är suveräna på att hjälpa.
Det är så att jag brukar alltid ominstallera min dator för att hålla den frisk osv. Men när jag startar den och ska installera den på nytt så hittar den inte min hårddisk, den är en "okänd enhet". Kan det vara att den helt enkelt har gått sönder? Kan det vara moderkortet som spökar? Kan det vara så att jag har gjort något fel? Kan det vara så att detta fallet är jätte amatörigt och att det går att fixa hur lätt som helst? Vad kan det vara? Snälla hjälp mig!
Jag är då inte jätte bra det här ämnet, men jag kan en del. Uppskattar hjälp!

Edit: Hårddisken är en Western Digital Black 1TB

~Mvh David.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av 3bb3k3:

Hej alla kära sweclockare! Det är så att jag har ett problem med min dator och jag vet att ni här på forumet är suveräna på att hjälpa.
Det är så att jag brukar alltid ominstallera min dator för att hålla den frisk osv. Men när jag startar den och ska installera den på nytt så hittar den inte min hårddisk, den är en "okänd enhet". Kan det vara att den helt enkelt har gått sönder? Kan det vara moderkortet som spökar? Kan det vara så att jag har gjort något fel? Kan det vara så att detta fallet är jätte amatörigt och att det går att fixa hur lätt som helst? Vad kan det vara? Snälla hjälp mig!
Jag är då inte jätte bra det här ämnet, men jag kan en del. Uppskattar hjälp!

Edit: Hårddisken är en Western Digital Black 1TB

~Mvh David.

När är det hårddisken kommer upp som "okänd enhet". När du bootar upp datorn?

Citera för svar

Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 16GB CL9 1600Mhz | Sapphire R9 280X VAPOR X OC | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Antec P280

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plast
Registrerad
Sep 2011

Jag gör ett antagande att du använder Windows eftersom du skriver:

Skrivet av 3bb3k3:

Det är så att jag brukar alltid ominstallera min dator för att hålla den frisk osv.

Lite mer info hade underlättat felsökning:

Vilken hårddisk är det som inte hittas, är det den hårddisken du brukar ha operativsystemet på?
Är det i BIOS/UEFI som det står att hårddisken är en okänd enhet, eller i installationsprogrammet för Windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dew87:

När är det hårddisken kommer upp som "okänd enhet". När du bootar upp datorn?

Jag kan se hårddisken i enhetshanteraren där den står som ''okänd enhet'' inget mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av d0b:

Jag gör ett antagande att du använder Windows eftersom du skriver:

Lite mer info hade underlättat felsökning:

Vilken hårddisk är det som inte hittas, är det den hårddisken du brukar ha operativsystemet på?
Är det i BIOS/UEFI som det står att hårddisken är en okänd enhet, eller i installationsprogrammet för Windows?

det är min andra hårddisk där jag lägger det mesta som tar upp minne
Lokal disk C: är min windows hårddisk på 111GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av 3bb3k3:

Jag kan se hårddisken i enhetshanteraren där den står som ''okänd enhet'' inget mer

Skrivet av 3bb3k3:

det är min andra hårddisk där jag lägger det mesta som tar upp minne
Lokal disk C: är min windows hårddisk på 111GB.

Screenshot tack så ska vi nog kunna reda ut det

Första jag kommer att tänka på är att den kanske inte har någon enhetsbeteckning tilldelad (till exempel D: ). Kolla diskhanteraren.

Edit: Har du installerat alla drivrutiner för moderkortet?

Citera för svar

Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 16GB CL9 1600Mhz | Sapphire R9 280X VAPOR X OC | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Antec P280

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dew87:

Första jag kommer att tänka på är att den kanske inte har någon enhetsbeteckning tilldelad (till exempel D: ). Kolla diskhanteraren.

Hur svarar jag med en bild?
Edit: Det kommer upp att man ska skriva in en url adress för bilden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av 3bb3k3:

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1223920-nagon-grym-...

Test bild

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av 3bb3k3:

ta en printscreen, ladda upp på imgur.com, kopiera bildens adress, sätt adressen i url-fältet för bilder.

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dew87:

Edit: Har du installerat alla drivrutiner för moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Ok tackar. Bilden visar dock bara att det saknas en drivrutin till någon enhet. Vet du att den okända enheten är just hårddisken då så att det inte kanske är något annat (webkamera eller vad som helst).

Vill gärna ha en printscreen på diskhanteraren

http://i.imgur.com/YaE1HQv.jpg

Edit: Tror som sagt att diskpartitionen du är ute efter inte har någon enhetsbeteckning och måste tilldelas en. Det brukar vara lösningen på de flesta liknande fallen.

Högerklicka på "Den här datorn" / "Hantera" / "Diskhanteraren" under lagring /

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

En drivrutin som saknas....

$$

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tack så mycket för all er hjälp, har fått igång min dator och den funkar som den ska nu. Tar bort tråden nu.