Samlingstråd - Nördskämt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2011

Samlingstråd - Nördskämt

Tänkte att vi kunde väl ha en skämttråd, i genren nördskämt. Så jag börjar med mitt bidrag.
I'd like to tell you an UDP joke, but im not sure you'll get it.

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3 - CPU: AMD FX-8350 - RAM: Corsair XMS3 1333MHz 4GB x4 - GFX: Gigabyte Radeon R9 290X - Systemdisk: ADATA SP900 SSD]:.
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2009

There are two types of people in the world: Those who can extrapolate from incomplete data sets.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Itchago:

There are two types of people in the world: Those who can extrapolate from incomplete data sets.

För att fortsätta i samma anda:

Det finns 10 olika typer av personer i världen; de som förstår binär kod, och de som inte gör det.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Casgar:

För att fortsätta i samma anda:

Det finns 10 olika typer av personer i världen; de som förstår binär kod, och de som inte gör det.

Det finns 10 olika typer av personer i världen, de som förstår binär kod, de som inte gör de och de som räknar trinärt.
Det finns 11 olika typer av personer i världen, de som lärde sig räkna och de som inte gjorde det.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Tja, den här tråden urartade ju med nonsensskämt ganska snabbt. Följ premissen i era skämt och gör nåt roligt av det, då blir det humor. Om ni ändrar reglerna under resan blir det bara svensk standup-nivå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design R3 ~ Seasonic X650 ~ Sabertooth X58 ~ i7 950 (@stock speed) w/ Megahalems ~ 18GB DDR3 1600MHz ~ Radeon HD 7750 passivt ~ 3 x SSD, 4 x WD Caviar Green ~ Linux Mint 18.1

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Hmm, jag förstod just skämtet jag citerade...

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Varför är det så kallt i tomma mängden ?
Där finns inga element.

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Jul 2012

http://www.albinoblacksheep.com/flash/posting

Mycket bra klassiker video som förklarar hur man postar i ett forum

GA-Z97P-D3 | i5 4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GF 760GTX | Samsung 850EVO 120Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | CPU: Arctic TwinTurbo II | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus 3T | NAS: Synology 211j + XPEnology Hemmabygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2011

Higgs boson walks into a church and the priest says, "we don't allow Higgs Bosons in here". The Higgs Boson then replies, "but without me, how could you have mass?"

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3 - CPU: AMD FX-8350 - RAM: Corsair XMS3 1333MHz 4GB x4 - GFX: Gigabyte Radeon R9 290X - Systemdisk: ADATA SP900 SSD]:.
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

A tachyon walks in to a bar and sits down at the counter.
.retnuoc eht ta nwod stis dna rab a ot ni sklaw noyhcat A

EDIT: The bar explodes twice.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Katt åt programmerare, kunde inte C...

» Intel Pentium G4560 » 8 Gb DDR4 » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Your mother serves more requests than HTTP.

Your mother is so fat, calculating her mass causes a stack overflow.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av xamber:

Higgs boson walks into a church and the priest says, "we don't allow Higgs Bosons in here". The Higgs Boson then replies, "but without me, how could you have mass?"

Skrivet av Alakai:

A tachyon walks in to a bar and sits down at the counter.
.retnuoc eht ta nwod stis dna rab a ot ni sklaw noyhcat A

EDIT: The bar explodes twice.

På partikeltemat så var dessa poppis när "neutriner snabbare än ljuset?"-härvan vevades i media:

--
–Vi serverar inte din sort här.
En neutrino går in på en bar.
--

Extranummer
--
–Officer, officer, someone stole my electron!
–Are you sure?
–I'm positive!
--
(kan till komisk effekt berättas på svenska med slutkläm i stil med "Ja, jag är fan säker!", ifall man är i ett sällskap som man vet har hört den förut)

--
–Varför kan man inte derivera en ekonom?
–De har ingen funktion.
--
(vanlig på tekniska högskolor)

--
x och eˣ var ute och gick. I fjärran såg det vad som verkade vara en differentialoperator.
–Hjälp! Jag är rätt för att bli eliminerad! utbrast x och sprang iväg.
–Ha, fegis! skrockade eˣ.
eˣ var minsann inte rädd för en liten differentialoperator och gick sturskt framåt. När eˣ kom fram och presenterade sig med:
–Hej, eˣ här, vem kan du vara?
så vitnade uttrycket när differentialoperatorn svarade:
–∂/∂y!
--
(poängen är i viss mån att ∂/∂y låter lite som "Det är d y" när man uttalar det, åtminstone ifall tillräckliga delar av sällskapet är exempelvis berusade)

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av phz:

x och eˣ var ute och gick. I fjärran såg det vad som verkade vara en differentialoperator.
–Hjälp! Jag är rätt för att bli eliminerad! utbrast x och sprang iväg.
–Ha, fegis! skrockade eˣ.
eˣ var minsann inte rädd för en liten differentialoperator och gick sturskt framåt. När eˣ kom fram och presenterade sig med:
–Hej, eˣ här, vem kan du vara?
så vitnade uttrycket när differentialoperatorn svarade:
–∂/∂y!
--
(poängen är i viss mån att ∂/∂y låter lite som "Det är d y" när man uttalar det, åtminstone ifall tillräckliga delar av sällskapet är exempelvis berusade)

Trevliga nördskämt
Den där sista kommentaren förstod jag dock inte.
Huvudpoängen är ju att e^x blir eliminerad direkt om man deriverar med avseende på y, istället för att gå oberörd om
det hade varit derivering map x.
Om det istället vore dy så vore det ju en differential gånger e^x och det betyder ju inget särskilt...

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av JesperT:

Trevliga nördskämt
Den där sista kommentaren förstod jag dock inte.
Huvudpoängen är ju att e^x blir eliminerad direkt om man deriverar med avseende på y, istället för att gå oberörd om
det hade varit derivering map x.
Om det istället vore dy så vore det ju en differential gånger e^x och det betyder ju inget särskilt...

Jag menade att det blir roligare eftersom det först låter som att man säger "Det är …", eftersom det då gör att lyssnarna får tänka efter en extra gång innan de fattar att det ska vara en operator i "Leibniz notation", så att säga. Alla tricks behövs för att göra skämtet roligare , och en "formel" för humor är ofta att få lyssnarna att göra ett antagande som de sedan själva kommer på var falskt (och humor blir så mycket roligare när man behandlar det teoretiskt på detta sätt… ).

Men det var bara en personlig notis på något som jag tyckte förhöjde skämtet första gången jag hörde det (vilket även föranledde notisen om att vara berusad).

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2007

Det skulle vore synd om tråden dog ut alla redan. Samma tema, men för de som inte läst lika mycket matematik:

AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte GA-78LMT - EVGA GTX 680