HDD till bättre begagnad dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

HDD till bättre begagnad dator

Hej!
Vad bör man köpa för HDD till en bättre begagnad dator? Tanken är att disken skall användas både för operativsystemet och lite lagring. lagringsstorleken är inte jätteviktig men någonstans mellan 500-1000 Gb vill jag hamna. Helst ska disken inte vara allt för dyr...
Något bra förslag?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Har tittat lite på WD:s sortiment men blir inte klok på vad som skiljer senaste generationens (64MB Cache?) blue och black. Kommer jag att märka skillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Såg att det var versionen med 16MB Cache du postat... Vad skiljer dem emellan?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Black är prestandamodellen, dyrare och låter mer. Eftersom jag trodde att du var ute efter en prisvärd men ändå bra 7200rpm-disk så länkade jag till en Blue. Vill du lägga mer köper du en Black och vinner lite i prestanda. Cache-minnet kan ha viss betydelse men normalt sett inget man behöver grubbla över. Är det samma modell, lika dyra och har samma antal skivor vid samma kapacitet, så väljer man större cache, men det är sällan man ser detta utan cacheminnet brukar bero på generation av disk och vilken modell (prisläge) det handlar om.

Edit: Denna är mer prisvärd, mer cache och större: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=5499831&AS_... för en hundralapp extra.

Alltså, det skiljer så pass lite inom samma modellserie att man bör gå efter prislappen, det är min uppfattning. Söker man max prestanda bör man välja något annat (och dyrare), t ex SSD.

Du kommer inte märka någon skillnad mellan en Blue 500/16 eller en 750/64, det är så många andra faktorer som påverkar en dators hastighet, men givetvis kan den ökade cachen ge några mätbara procent i någon benchmark. Vid boot är alltid en mekanisk disk flaskhalsen, så där kanske du möjligen märker en lite större skillnad om du sitter med stoppuret, men osannolikt.

Antalet skivor och därmed lagringstätheten har mycket större betydelse, men eftersom det inte anges tydligt av WD så är det bökigare att få tag på och inget jag har lust att lägga tid på nu. Troligen är det samma täthet, men behöver inte vara det. Det kan vara åt båda hållen, men priset brukar vara en indikator. Billigare - färre skivor - snabbare disk. Skivorna kostar att tillverka felfritt och en stor del av kostnaden. 500 kan vara 1 skiva och 750 2 skivor med 3 använda sidor, alltså samma tpi.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *