Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

RAMDISK

Jag använder SoftPerfect Ram Disk. Kan jag på något sätt spara innehållet i RAMdisken så att jag inte behöver göra om allting på nytt när jag stänger av och startar datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Mars SSX:

Jag använder SoftPerfect Ram Disk. Kan jag på något sätt spara innehållet i RAMdisken så att jag inte behöver göra om allting på nytt när jag stänger av och startar datorn?

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Borde det inte fungera att skicka ner datorn i hibernation istället för att stänga av? Drar ju i princip ingen extra elektricitet...

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av simon253:

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Det är ju det han efterfrågar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av simon253:

Det är fullt möjligt att göra också. Nu var det ett tag sen jag höll på med en RAM-disk, men det program jag använde mig av sparade automatiskt till en .ISO-fil när jag stängde av eller startade om. Som den automatiskt laddade vid uppstart också.

Minns tyvärr inte vad jag använde, men jag vill minnas att det var ganska simpelt.

Edit* Nackdelen men det är ju att du i princip får dubbla lagringen eftersom du kommer ha en ISO på vanlig hårddisk.

Edit2* Hittade detta på softperfect's egna sida: http://www.softperfect.com/products/ramdisk/manual/image_file...
Nu snabbläste jag bara det hela men som jag förstår det ska man kunna spara RAM-disken till en image fil. Om den startar den automatiskt eller ej vet jag inte.

Chassi: Corsair Obsidian 750D | Moderkort: MSI Z68A-GD65 | CPU: Intel Core i7 2600K (OC: 4,5ghz) | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | GPU: MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB | OS Disk: 2xCorsair SSD Force Series 3, 120GB@Raid0 | PSU: Corsair TX V2 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H100i, Push och pull med 4st Noctua NF-F12 PWM 120mm Fläkt

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Tack för svaren. Försökte mig på att laga en Image fil och koppla min RAM disk till den. Får nu vänta och se om det blir bättre när jag stänger av datorn : )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Själv använder jag: http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Då kan man välja å att allt sparas till en .iso när man stänger av automatiskt, sen kan man göra så den laddas automatiskt när man startar datorn (tar längre tid att både stänga av och sätta på datorn dock)

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av niclasc:

Det är ju det han efterfrågar!!

Nja typ men ville bara förklara för han (och anda som läser tråden) att det finns inget sätt att spara på RAM minnet efter att datorn stängts av.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av simon253:

Själva grejen med RAM är att det är snabbt, inte att det skall "glömma" information när strömmen bryts. Om du kan konstruera ram moduler som kanb hålla informationen utan ström utan att tappa i snabbhet så kan du göra dig en rejäl peng. Bl.a hybernate sku blir enormt mycket snabbare då.

Hur som helst till TS, du kan skapa en typ av disk-image på ett lagringsmedie som du uppdaterar innehållet i med jämna mellan rum och/eller senast när datorn stängs av(om datan på din RAM disk ändrar under användning). När datorn startar upp på nytt så sätter du datorn att läsa in innehållet från imagen till din RAM disk.
Man bör ju fundera igenom hur viktigt det är att ha allt detta då även skrivning och läsning av data tar sin tid, speciellt om man har mycket på sin ram disk.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ram diskar är fina fisken.
Men de är till för bearbetningsdata eller statiska data.
Exempelvis kör du upp en rad statiska databastabeller där sökningarna går blixtsnabbt.
Eller kör du upp manipuleringsunderlag som läses en massa gånger och bara kan kastas när man har renderat färdigt eller vad man har gjort.
Om man skall ha data som förändras, skall bara förändringen läggas in och denna förändring skall sedan läggas ner till nästa inkörning i den statiska databasen.
Så är det säger Lasp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Du kör ramhanterare som stänger ramdiskens imagefil när du stänger av datorn så att den sparas till hårddisken när du avslutar windows. Gizmo är en sådan tex.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os