Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2010

Fördelar med många fläktar?

Hejsan.

Jag försöker lära mig mer om kylnig. Har försökt googla men inte hittat något svar som får mig att bli nöjd.
Jag undrar vad fördelen med många fläktar är? Jag menar.. mitt chassi har plats för 8 st fläktar. Så vad hade varit bäst?

Att ha 8st medium fläktar eller 4st sjukt dyra fläktar? Och skulle tex. 8 st fläktar ge någon märkvärdig prestanda över 4 st?

Dator: I5 3570k | [Evo 212] | Z77 MPOWER ATX | XFX RX 480 Black OC | Fractal R4 | CX 600X 80+ Bronze | Seagate 7200RPM 500GB | Samsung 840 250GB | G35 Headset | Ducky G2PRO Blue / Green Mix | Qpad 5K | BenQ XL2430T
HemmaBio: Panasonic Plasma ST50 | Dynavoice DF8 | XTZ 12.16 | Onkyo TX NR609
Övrigt: iPhone 6S +

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Beror på vilken typ av kylning du behöver.
Jag har inte så många fläktar i min bara på viktiga ställen för att få luftflöde till cpu och gpu.
Kopplade ur några fläktar för att jag oftast kör stock klock nu och vill ha lite tystare.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Pimpim666:

Beror på vilken typ av kylning du behöver.
Jag har inte så många fläktar i min bara på viktiga ställen för att få luftflöde till cpu och gpu.
Kopplade ur några fläktar för att jag oftast kör stock klock nu och vill ha lite tystare.

Borde det inte bli tystare om man har flera på lägre RPM?

Dator: I5 3570k | [Evo 212] | Z77 MPOWER ATX | XFX RX 480 Black OC | Fractal R4 | CX 600X 80+ Bronze | Seagate 7200RPM 500GB | Samsung 840 250GB | G35 Headset | Ducky G2PRO Blue / Green Mix | Qpad 5K | BenQ XL2430T
HemmaBio: Panasonic Plasma ST50 | Dynavoice DF8 | XTZ 12.16 | Onkyo TX NR609
Övrigt: iPhone 6S +

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av FBGKimpan:

Man kan ju tycka det, men biljuden som fläktarna gör blir mycket mer hörbara. Dessutom är risken för att en av fläktarna ska få problem och börja låta så mycket högre, så det blir livsfarligt om man vill ha en tyst dator.

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Kan saga så här att maxa chassi fläktar hjälper inte så värst, hade totalt 10-11 fläktar innan som gick på 12v, fick damp på det och nu kör jag på 6 chassi fläktar på 7v och chassit är precis lika svalt som innan när jag hade fler fläktar, kör nu på 4x 140 i toppen och 2x 140 fram på mitt Corsair 800D. Har du inte redan gjort det så plocka bort så mycket du kan invändigt som inte används och dra om ström sladdar och koppla allt bakom moderkortet koppla fläktarna direkt till psu:n för att just slippa så mycket kablar som möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Man ska bara ha så mycket kylning som behövs, resten är onödig.

''Människor har blivit för bortskämda, vill inte ens veta dem basiska egenskaperna och funktioner saker dom innehar besitter''-toxicstone 2013-04-28
Varför gör en del trådar här som det vore Google?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av FBGKimpan:

Are 2 fans noisier than 1 blowing the same CFM?
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=1929...

Här har ni intressant läsning