Logitech tillkännager trådlöst tangentbord med pekplatta

Permalänk
Melding Plague

Logitech tillkännager trådlöst tangentbord med pekplatta

Schweiziska Logitech släpper ett nytt trådlöst tangentbord främst avsedd för AIO-datorer och i centrum står en rejäl inbyggd pekplatta med stöd 13 olika gester i Windows 8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm , intressant faktist. För rätt pris är detta ett köp för mig

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar designen och utseendet skarpt, dock kan i varje fall inte jag leva utan en numpad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta tangentbord lär vara mycket bra till HTPC datorer, mycket som Logitechs K400, denna var dock ganska så dyr...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

K400 kostar 300kr....

Permalänk
Medlem

Ser klockrent ut till HTPC i vardagsrummet.

Permalänk
Avstängd

hade varit bekvämt till tv´n så vart nästan lite sugen på ett sånt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ska det varken kännas eller höras att man trycker på tangenterna? Lite feedback lär ju behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Riktigt bra till TV. Om den skulle vara runt 500... Pekplattan verkar iaf bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

Till en HTPC är det väldigt värt det.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Ser väldigt fint ut! Har funderat över K400 men nu blir det nog detta istället!

Permalänk
Medlem

Är ju i princip precis vad jag letat efter! Perfekt att ha i soffan. Då är det bara att vänta ca en månad

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Snygg, och skulle funka till min htpc, men till vardags? Aldrig. Tangenter som varken "hörs eller känns". Hörs inte? Ok. Känns inte? På vilket sätt skulle det vara en fördel? Taktil feedback är A och O (och därav suger för övrigt alla touchtangentbord något så oerhört).

Givetvis menar de "lågt motstånd", men jag kan inte låta bli att haka upp mig på deras ordval.

Men då både jag och min sambo hatar touchpad så fortsätter vi nog med Logitechs särskilt soffanpassade (ja, du läste rätt) mus M515. Klockren att köra i soffan, by design.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Trevligt med nytänkande och innovation.

Tänk om pekplattan hade inbyggd skärm också, som på telefoner/plattor

Inget för mig dock. Jag vill hellre ha ett stilrent mekaniskt tangentbord i klassisk stil utan lull-lull och trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

Jag har inte använt dom knapparna på flera år. Förutom delete som faktiskt finns på det tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med nytänkande och innovation.

Tänk om pekplattan hade inbyggd skärm också, som på telefoner/plattor

Inget för mig dock. Jag vill hellre ha ett stilrent mekaniskt tangentbord i klassisk stil utan lull-lull och trams.

Jag hade ett razer tangent bord med skärm på och det var coolt men jag använde aldrig funktionen. Men på en htpc kan det vara nice att ha tex timeline på en lite touchskärm. Eller spotify så slipper man starta tvn när man har fest.

Permalänk
Skrivet av isak:81:

K400 kostar 300kr....

Nu vet jag inte hur bra detta är men har k400r hemma och knapparna (bokstäverna) är inte särskilt bra. Det är inte bra byggt och pekplattan är enligt mig lite liten. Så det är inte svårt att förstå varför k400 kostar 300kr, och som HTPC tangentbord duger det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det här ser ut som något som jag kan tänka mig att ersätta mitt Logitech diNovo Edge jag har i soffan med, som har på tok för liten touchpad.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Jag har också en K400 till min HTPC och jag vet inte vad ni gör på era HTPC men för mig duger 400'an utmärkt - till att peka på pause/start och kanske en och annan sökning på låtar eller filmer behövs inga taktila brytartangentbord med nummerdel...

Om pek-delen fungerar bra med Rikomagics IV'a så kan det vara en trevlig kombo - fast lite sjukt att tangentbordet kostar mer än datorn...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Diggar musiken i reklamen i alla fall!

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

När använder man Numpad egentligen förutom i möjligtvis en del program?
Min tar då bara onödig plats på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snygg, och skulle funka till min htpc, men till vardags? Aldrig. Tangenter som varken "hörs eller känns". Hörs inte? Ok. Känns inte? På vilket sätt skulle det vara en fördel? Taktil feedback är A och O (och därav suger för övrigt alla touchtangentbord något så oerhört).

Givetvis menar de "lågt motstånd", men jag kan inte låta bli att haka upp mig på deras ordval.

Men då både jag och min sambo hatar touchpad så fortsätter vi nog med Logitechs särskilt soffanpassade (ja, du läste rätt) mus M515. Klockren att köra i soffan, by design.

Är räckvidden OK på M515? På prisjakt var det någon som tyckte den var värdelös. Har själv någon gammal billig trådlös tangentbord/mus kombo från logitech och just räckvidden är problem. Funkar om jag ställer det på tv-bänken men då försvinner liksom vitsen med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

När använder man Numpad egentligen förutom i möjligtvis en del program?
Min tar då bara onödig plats på bordet.

Jag använder de där knapparna dagligen. Inte scrol lock så ofta kanske, men Jag föredrar att ha dem framför en touchpanel. Min HTPC styr jag från mobilen. Det känns smidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

När använder man Numpad egentligen förutom i möjligtvis en del program?
Min tar då bara onödig plats på bordet.

Ska man skriva in mer än några enstaka siffror är det väldigt skönt. Förde över 250 case report forms till excel för mitt exjobb och det blev en bra bit över 10 000 celler att fylla i. Hade aldrig gjort det utan numpad.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är räckvidden OK på M515? På prisjakt var det någon som tyckte den var värdelös. Har själv någon gammal billig trådlös tangentbord/mus kombo från logitech och just räckvidden är problem. Funkar om jag ställer det på tv-bänken men då försvinner liksom vitsen med det hela.

Nu sitter jag bara ca 3 meter från htpc:n, och då fungerar det riktigt bra. Har tyvärri inte testat från längre avstånd.

Det är bara i ett väldigt fåtal fall som musens handsensor (som väcker upp musen från standby) har varit lite seg på att reagera, och då har förstås inga signaler skickats. För övrigt har jag haft den i några år och batterierna har inte laddat ur än, så standbyfunktionen funkar fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Ska man skriva in mer än några enstaka siffror är det väldigt skönt. Förde över 250 case report forms till excel för mitt exjobb och det blev en bra bit över 10 000 celler att fylla i. Hade aldrig gjort det utan numpad.

Precis, det är mest i specialfall som den är bra att ha. Därför har jag en separat usb-numpad för de fåtal tillfällen den behövs.

Rent ergonomiskt är det bättre att vara utan numpad, så man inte måste flytta handen så långt ut åt höger för att använda musen (gäller förstås bara högerhänta). Efter jag skaffade TKL-tangentbord både hemma och på jobbet så har mina skulderbladsproblem försvunnit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett mekaniskt, bakgrundsbelyst, med touchplatta med aluminium chassi... 1500kr.. Jag är där på studs.

Men 1000kr för en plastleksak, njae, får känna efter när inet får in det:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

Alla tycker vi olika, själv kör jag med detta tangentbord även på min stationära Linux-maskin

då jag aldrig använde några tangenter till höger om "enter" förutom piltangenterna, fördrar dock att ha dem där de ligger på Apple/ultrabook-tangentbord då det kräver mindre förflyttning av handen jämfört med att ha dem till höger om enter.

Kan framförallt inte med laptops som har tangenter till höger om "enter"-tangent då det leder till ett icke-centrerat tangentbord.

Så produkten i artikeln kan nog fungera riktigt bra även för arbete, förutsatt att man jobbar på ett sätt där man använder mus/touch-pad i väldigt låg utsträckning. En "riktig" mus är trots allt mer precis och snabbare än en touchpad (tycker i alla fall jag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Ska man skriva in mer än några enstaka siffror är det väldigt skönt. Förde över 250 case report forms till excel för mitt exjobb och det blev en bra bit över 10 000 celler att fylla i. Hade aldrig gjort det utan numpad.

Tänk på att många här enbart surfar och spelar... Dom betalar inte ens räkningar, så den dagen dom kommer använda datorn mer än just för surf och spel kommer dom nog märka hur viktigt numpad är!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |