Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013

Killer NIC

Hej allihopa!

Nu är det så att jag har köpt ett moderkort med Killer NIC. Min nyfikenhet kan inte låta blir att fråga men min fråga till er är vad är egentligen skillnaden på detta och ett vanligt nätverkkort, Jag har hört att det ska vara anpassat för gaming men på vilket sätt påverkar detta och hur fungerar det och ger det en bättre upplevelse och på vilket sätt?

Fungerar andra saker som Youtube och Spotify sämre då jag hört att det minskar övrig nätdata, själv har man ju 250/100 och på sätt och vis tror jag inte det kommer blir någon större förändring, Men som tidigare, man blir ju nyfiken samt att det inte finns någon bra formellt bra information om detta så jag hoppas någon av er har koll på detta!

Moderkortet som Killer NIC fanns på heter MSI Z87-G45 GAMING ATX, Alltså det moderkortet som Sweclockers valde att ha i sin sommardator, Kanske sa de något om det då? Aja, Bäst att fråga när man redan skrivit detta!

Hoppas på svar!
//Cenorida

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Jag tror det mest är ett reklam jippo än något som fungerar bättre än konkurenternas i praktiken. Man säger att Intels ska vara bättre än andras men Jag har nästan samma ping etc med det som ett gammalt Realtek på ett gammalt moderkort. och skillnaden kommer nog ifrån att jag bytt router och lite annat.

"Killer NIC = många HS per krona" Tror jag det var Emil från redaktionen som sa först och då sa han ju självklart det som ett skämt

Edit: Jag är inte bäst på SweC när det kommer till internet så blir inte förvånnad om jag har lite fel.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Skillnaden tror jag är att det kortet har en egen processor som är dedikerad till att sköta nät-trafiken.
Vilket kanske ger dig 1fps mer i CS.

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Subzero299:

Skillnaden tror jag är att det kortet har en egen processor som är dedikerad till att sköta nät-trafiken.
Vilket kanske ger dig 1fps mer i CS.

Precis!
Ett bra nätverkskort belastar inte CPUn på samma sätt för att göra sitt jobb...precis som lite bättre ljudkort behandlar ljudet på egen hand och avlastar CPUn.

Någon märkbar skillnad i spelprestanda tvivlar jag däremot på att det blir.

Cooler Master MasterCase 5 || Asus P8Z77-V Pro || i7-3770K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair XMS3 Vengence 1600MHz || Samsung SSD 256GB || Samsung SSD 128GB|| Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Asus Strix Claw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2006

Leatrix Latency Fix tror jag gör mer skillnad på ms än vad ett Killer NIC nätverkskort gör i en modern medel/highend-dator. Men å andra sidan lär det heller inte skada.

Define S | NZXT Hale90 750w | Asus Z170-A | Intel i7 6700K @ 4.6GHz + Noctua NH-D15 | 2x8GB Corsair DDR4 2133Mhz | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 | Samsung 840 Pro 256GB | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 + ModMic 4.0 | Benq XL2411Z | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013

Man tackar för informationen

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.