Xbox One spelkontroll får PC-stöd nästa år

Permalänk
Melding Plague

Xbox One spelkontroll får PC-stöd nästa år

Microsoft arbetar på att göra den nya spelkontrollen till Xbox One kompatibel med persondatorer. Stödet kommer dock dröja till någon gång nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter bra, tycker Xbox One kontrollen ser riktigt skön ut imo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

360-dosan duger likaväl.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem

Hur många reworks ska presenteras kring Xbox One innan release?
Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna innan den släpps...

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Antagligen gäller det bara Windows 8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Antagligen gäller det bara Windows 8...

Skulle tippa på att det kommer i en servicepack till win 8.1.
De har ju redan en windows drivrutin då den fungerar mot deras windows pc's *cough* devkits *cough*

Permalänk
Medlem

Skulle personligen säga att det tar ett par veckor (om inte mindre) innan någon lyckas få det att fungera med en PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Hur många reworks ska presenteras kring Xbox One innan release?
Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna innan den släpps...

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt med lite info tekniksnack, liksom detta klippet.

Sen att du uppfattar det som "Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna" det får stå för dig.

Jag personligen tycker ditt inlägg är väldigt vinklat, och dessutom helt obefogat åt "haters" hållet.

Det är väldigt intressant med fakta. Och jag älskar fakta.

Och jobba för att få mig som kund, behöver dom inte alls göra

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Det kanske kan ha med Kinect-sensorn att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den lika skön som 360-kontrollen så är det nog det enda pluset Xbone har just nu.
360-kontrollen är den bästa som gjorts, om man inte vill använda en d-pad that is.

Den lär ju bara fungera på win8, vilket göra att man antagligen får köpa en lite upplaga 360-kontroller.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt med lite info tekniksnack, liksom detta klippet.

Sen att du uppfattar det som "Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna" det får stå för dig.

Jag personligen tycker ditt inlägg är väldigt vinklat, och dessutom helt obefogat åt "haters" hållet.

Det är väldigt intressant med fakta. Och jag älskar fakta.

Och jobba för att få mig som kund, behöver dom inte alls göra

Info och tekniksnack är det inget fel på, dock så förstår jag inte hur du kan mena att det är något negativt med att föredra en konsoll före den andra. Det som Microsoft nu gör är att försöka vinna tillbaka kunder som de förlorat. Detta är ingen hemlighet, Microsoft har vi denna lansering tabbat sig rejält och tydligtvis försökt ha extrema profiter per såld enhet. Detta har fått mig och många andra att vända sig emot detta företag.

Pratade med min lokala Gamestop butik som menade att förhandsbokningarna för de båda konsollerna var ca 100 st för PS4 och 5 st för XONE, och då är det ändå Xbox som presenterats och släpps först av de två.

OnT: I övrigt en bra funktion som skapar mer konkurrens mellan konsollerna och bättre förutsättningar för oss konsumenter, vore trevligt med ett officiellt program från Sony som skulle kunna ge samma förutsättningar för PS4 kontrollern.

Permalänk
Medlem

lär ju komma inoficiella drivers som det gjorde med Kinect för Windows innan det släpptes officiellt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ha en till kontroller till min PC så jag får väl vänta tills denna blir kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt med lite info tekniksnack, liksom detta klippet.

Sen att du uppfattar det som "Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna" det får stå för dig.

Jag personligen tycker ditt inlägg är väldigt vinklat, och dessutom helt obefogat åt "haters" hållet.

Det är väldigt intressant med fakta. Och jag älskar fakta.

Och jobba för att få mig som kund, behöver dom inte alls göra

Att dom portar sin gamepad till windows har jag inget emot och ser gärna den tekniska utvecklingen komma till alla plattformar men det jag menade var att dom gör många pudlar kring sin konsoll.

-Måste vara uppkopplad
-Går inte att dela spel / sälja dom som begagnade
-Kinnect ska vara inkopplad

Sedan har man klockat hårdvaran för att mäta sig med PS4 och nu släpper man en bulletin att pads kommer till PC. (finns säkert fler saker som ändrat sedan nyheten om X1 släppts)

Jag frågade hur förhållandet var mellan PS4 och X1 när det gäller förbeställningar på Game Store i staden där jag bor och det var 20st PS4 för 7 Xbox one, nästan 3 PS4 på varje förbokad X1.
Så det är klart att deras PR avdelning tycker att mottagandet kunde varit bättre och nu släpper så mycket positiv information kring sin konsoll som det går.

Du säger att min mening "Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna" får stå för mig? Du är medveten att detta är ett forum där vi som har en åsikt delar den, och att i princip all åsikt här är personliga? Så naturligtvis står det för min helt personliga uppfattning.
Jag är Xbox360-ägare men jag anser att X1 som idag står för mer frihet och personliga val är betydligt bättre än den som presenterades först och även om dom inte behöver jobba för att få/behålla dig som kund (av lathet eller vill du inte stöta dig med någon?) är jag av den klara åsikten att produkten ska passa mina behov inte någon annans.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Avstängd

Dom borde släppa en dokumentation för kontrollern med specifikation för all funktionalitet och kommunikationsprotokoll.
Så kan oberoende tredjeparter ta fram drivrutiner också, då kan drivrutiner komma till marknaden snabbare.

Dessutom så kan utvecklare skriva drivrutiner för andra operativ system som Linux, OS X, BSD, Solaris, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt med lite info tekniksnack, liksom detta klippet.

Sen att du uppfattar det som "Dom verkar jobba hårt att få tillbaka kunderna" det får stå för dig.

Jag personligen tycker ditt inlägg är väldigt vinklat, och dessutom helt obefogat åt "haters" hållet.

Det är väldigt intressant med fakta. Och jag älskar fakta.

Och jobba för att få mig som kund, behöver dom inte alls göra

Och ditt inlägg skulle inte ha varit vinklat, menar du? Det faktum att Microsoft har gjort så många ändringar sedan de först visade upp konsolen visar tydligt ett stort missnöje från konsumenterna. Det är väl inte så svårt att räkna ut den matematiken själv och då är väl inte åsikter om detta så värst obefogat heller?

Skrivet av rektor:

Dom borde släppa en dokumentation för kontrollern med specifikation för all funktionalitet och kommunikationsprotokoll.
Så kan oberoende tredjeparter ta fram drivrutiner också, då kan drivrutiner komma till marknaden snabbare.

Dessutom så kan utvecklare skriva drivrutiner för andra operativ system som Linux, OS X, BSD, Solaris, etc.

Jag betvivlar starkt att Microsoft skulle göra det enkelt för sina konkurrenter.

[ Ja ja, det blir nog bra till slut när denna kontroll har PC-stöd. ]

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Låter bra, tycker Xbox One kontrollen ser riktigt skön ut imo.

Dom har dock failat när det gäller Analog Stick igen verkar det som. Formade lika idiotiskt som förra
kontrollens sticks var. Förutom det var 360 kontrollen ganska bekväm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jag betvivlar starkt att Microsoft skulle göra det enkelt för sina konkurrenter.

[ Ja ja, det blir nog bra till slut när denna kontroll har PC-stöd. ]

Så länge kunderna köper Xbox One kontrollern från Microsoft så tjänar ju Microsoft pengar på det!
Om dom inte gör det, så kanske folk köper konkurrenters kontroller från Logitech, Saitek, etc då går ju Microsoft miste om försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde släppa en dokumentation för kontrollern med specifikation för all funktionalitet och kommunikationsprotokoll.
Så kan oberoende tredjeparter ta fram drivrutiner också, då kan drivrutiner komma till marknaden snabbare.

Dessutom så kan utvecklare skriva drivrutiner för andra operativ system som Linux, OS X, BSD, Solaris, etc.

Microsoft bryr sig inte mycket om den skaran. Troligtvis kommer någon person själv jobba på xboxdriver för att förbättra stöd och implementera in till Linux. Skulle inte heller förvåna mig att det kommer bli innan Microsoft själva implementerar det i själva windows 8.2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Antagligen gäller det bara Windows 8...

Jag kör xboxdrv på Linux för å köra Xbox och Xbox360 kontroller när jag ska spela, funkar kanon! Räknar starkt med att denna kommer uppdateras med stöd för Xbox One-kontrollen när den kommer. I värsta fall får väl någon porta den drivern till Win 7 om inte MS själva fixar stöd för Win 7.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dom har dock failat när det gäller Analog Stick igen verkar det som. Formade lika idiotiskt som förra
kontrollens sticks var. Förutom det var 360 kontrollen ganska bekväm.

Vi får se, svårt att bedöma från bilder. Man kan ju iaf hoppas att det blir.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så länge kunderna köper Xbox One kontrollern från Microsoft så tjänar ju Microsoft pengar på det!
Om dom inte gör det, så kanske folk köper konkurrenters kontroller från Logitech, Saitek, etc då går ju Microsoft miste om försäljning.

Jag hoppas du är medveten om vilken liten marknadsandel vi pratar om här? Du har inte missat det att vi alla är mer eller mindre låsta till Windows eftersom spelen i huvudsak utvecklas till det? Handkontrollen är gjord för spel, räkna ut resten själv.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan de inte ta och fixa så att XboxOne får mus och tangentbordsstöd? Så att man på t.ex. multip. Kan välja ifall man vill spela med kontroll eller mus?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på att MS gör en massa pudlar. Alternativet skulle vara att inte göra det och potentiellt förlora en massa kunder som sen kan innebära ekonomiska problem för dem. Vi som kunder har ju inget att förlora på det så länge man inte tyckte någon av funktionerna som dem tar bort var en bra funktion då är det såklart en besvikelse. Det bästa vore om MS, Sony och Nintendo sålde lika många enheter då konkurrensen blir hårdare då.

Så sluta gnälla och var glada istället att konkurrensen blir hårdare och ni som saknar någon funktion för dem tar bort det behöver nog inte vara oroliga. Dessa konsolerna kommer leva i ca 8år så det kommer många uppdateringar under den tiden så funktioner som MS tycker är bra kommer säkert tillbaks i en rebrandad version inom något år (Förhoppningsvis utan att förstöra för någon annan).

Är ingen gamer själv men ser fram emot att få testa båda konsolerna innan jag bestämmer vilken som är bäst för mig. Skulle säga att det mesta hänger på vilken som får de bästa spelen i slutändan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gamer00j:

Kan de inte ta och fixa så att XboxOne får mus och tangentbordsstöd? Så att man på t.ex. multip. Kan välja ifall man vill spela med kontroll eller mus?

Varför inte fixa så man kan installera Windows på den? Och stoppa i expansionskort? Köp en PC istället.

Poängen med konsolerna är väl att alla ska spela på lika villkor, dvs med samma hårdvara och samma kontroller? Mindre mekk att ta hänsyn till för utvecklarna, och alltså bättre prestanda jämfört med motsvarande hårdvara i en PC. I teorin iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sladdlös kontroll till PC idag? Har letat lite men inte hittat. Det SUGER stenhårt då det är många single player jag skulle vilka sitta i soffan och lira... T.ex. Batmanliren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Finns det någon bra sladdlös kontroll till PC idag? Har letat lite men inte hittat. Det SUGER stenhårt då det är många single player jag skulle vilka sitta i soffan och lira... T.ex. Batmanliren.

Skickades från m.sweclockers.com

360 dosan?

Permalänk
Medlem

Numera använda ju protokollet Xinput som standard i de flesta spel. Detta protokoll används bara av xboxkontrollen vilket gör det flesta andra kontroller meningslösa i många nyare spel. Deus Ex, Cod etc..

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

F710

Skrivet av heatm:

Finns det någon bra sladdlös kontroll till PC idag?

Jag är extremt nöjd med Logitech Wireless Gamepad F710, xbox i grunden men formen av en PS kontroll.
Då jag är mer van med PS kontroller blev detta superoptimalt, sen att steam har fullt stöd för den är en fin bonus.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Vi får se, svårt att bedöma från bilder. Man kan ju iaf hoppas att det blir.

Kanske, men jag är säker på att Analog sticksen inte kommer vara lika bekväma som Playstations.
Vad jag menar med formen är att de är inte som en halvkula eller hur man skall förklara det,
utan riktade inåt i mitten vilket ger en icke-bekväm känsla i tummarna.