val av ny dvd brännare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

val av ny dvd brännare

har en asus dvd brännare som börjar sjunga på sista versen, den har lite svårt att läsa skivor ibland.
har kollat på denna http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/dvd-och-bluray/i...

någon som har den å som tycker den funkar bra? och om den e tyst när man startar datan för min asus dvd brännare väsnas en del precis när man startar datan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av mnsn:

har en asus dvd brännare som börjar sjunga på sista versen, den har lite svårt att läsa skivor ibland.
har kollat på denna http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/dvd-och-bluray/i...

någon som har den å som tycker den funkar bra? och om den e tyst när man startar datan för min asus dvd brännare väsnas en del precis när man startar datan.

Skaffa en extern istället som du kan ha till alla datorer.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av LemonIllusion:

Skaffa en extern istället som du kan ha till alla datorer.

vill inte ha en extern, vill ha en intern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av mnsn:

vill inte ha en extern, vill ha en intern

Någon speciell anledning?

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av LemonIllusion:

Någon speciell anledning?

nu frågade jag ju inte om råd till en extern dvd brännare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av mnsn:

nu frågade jag ju inte om råd till en extern dvd brännare

Och jag råder dig att köpa en extern.

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

någon som har en sån dvd brännare som jag har länkat längst upp? och som tycker den fungerar bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kista
Registrerad
Sep 2011

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1143787

Har sj denna och jag kan säga att jag gillar den väldigt mkt!

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kista
Registrerad
Sep 2011

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag har en sån här (förvisso även blu-ray brännare) som fungerar bra och är ganska tyst:
http://www.inet.se/produkt/7100113/asus-bw-12b1st-blu-ray-dvd...

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo WiiU, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV4, Synology NAS DS415+, iPhoneSE 64GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Stefan93:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1143787

Har sj denna och jag kan säga att jag gillar den väldigt mkt!

den jag har idag e en asus å den väsnas ganska så mycket precis när man startar datan å nu vet jag inte om alla asus dvd brännare gör det men det e därför jag har kollat på ett annat märke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Har kört både Asus och Samsung, tycker de rasslar rätt bra, men den som jag upplevt som tystast är Pioneer.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Annars finns ju plextor också, de har väl rätt bra kvalité på sina DVDspelare. Har haft två stycken, en krossade dock min age of empires-skiva... Men är ganska säker på att skivan låg fel i släden från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

men finns där nån dvd brännare som inte för oväsen precis när man startar datan eller för ALLA oväsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av mnsn:

men finns där nån dvd brännare som inte för oväsen precis när man startar datan eller för ALLA oväsen?

Det beror väl på vad man menar med oväsen. Min plextor ger av sig ett läte när man startar datorn, men sedan är den tyst, och mina övriga datorer med dvdläsare ger också ett ljud ifrån sig.

Tror nog det är omöjligt att få en som är helt tyst.

Möjligen om du inaktiverar att BIOS bootar från dvd, att den blir tyst.

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Ett tips är att inte glömma skivan i när man stänger av datorn. Det gör mina barn alltid och så surrar den jäkla DVD-läsaren när de startar upp också.

Har för mig jag satte sådan där samsungbrännare i någon dator hemma och kan inte komma ihåg att den låter illa. Men vi har i princip aldrig någon skiva i heller (så det kunde nästan kvittat att köpa den)...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av mnsn:

Alla enheter kollar om det finns en skiva i när du startar och det låter lite, ligger det en skiva i börjar den rotera och fortsätter med det en stund innan den stannar om den inte används, detta skapar ljud.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av mrqaffe:

Alla enheter kollar om det finns en skiva i när du startar och det låter lite, ligger det en skiva i börjar den rotera och fortsätter med det en stund innan den stannar om den inte används, detta skapar ljud.

okej, jag har aldrig någon skiva i, men finns där nåt sätt att stänga av den funktionen i typ bios eller nåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Användningen av skivor numer är nästan noll hos mig men jag har alltid köpt Plextor i många många år. Min caddy-matade brännare från 1800-talet var överbäst och alla andra har varit av mycket god kvalité. Rekommenderas.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av mnsn:

okej, jag har aldrig någon skiva i, men finns där nåt sätt att stänga av den funktionen i typ bios eller nåt?

Jag tror inte det, men du kan koppla ur datakabeln och se om den låter likadant om den bara får ström, då vet du om det det är spelaren internt som kör sin skivkoll, Spelaren försöker fokusera lasern på en skiva och rör mekaniken några sekunder innan den ger upp om det saknas skiva och hittar den en skiva så spinner den upp och läser av om det är nått att boota från.
Men är ljudet verkligen att sånt problem ? Jag tror inte det går att få tag på bra optiska enheter längre, Plextor 712A är kanske höjdpunkten inom dvder när det gäller kvalitet och finesser och de hade ett silent mode.
Laptopenheter är tystare än stationära för de är mindre och långsammare och de klarar sällan av mer än x8.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Nu tillverkar ju inte Plextor sina grejer längre, men jag har deras senaste rebrandade PX-L890SA och 891. Både snabba och förvånansvärt tysta samt vibrationsfria. Kostar någon hundring mer än de vanliga bulkvarianterna.

PX755 och 760 var de sista riktigt bra brännarna från plextor, både kontruerade och tillverkade av Plextor själva, med AutoStrategy, felskanning med flera kanonfinesser. 712 har jag också och den var inte lika bra. Har även en 708 (nypris runt 2000) som var en re-branding (minns inte vilken på rak arm).

716 tror jag anses som den absolut bästa och rättade till de små defekterna som fanns i 712.

Har även ett gäng tidigare SCSI-drivar när Plextor var riktigt dyra och lyxiga. Respektingivande mekanik. Den mest gedigna är nog PX20TSi, man blir nästan tårögd över en svunnen tid.

Tillägg

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MultiMan:

Nu tillverkar ju inte Plextor sina grejer längre, men jag har deras senaste rebrandade PX-L890SA och 891. Både snabba och förvånansvärt tysta samt vibrationsfria. Kostar någon hundring mer än de vanliga bulkvarianterna.

PX755 och 760 var de sista riktigt bra brännarna från plextor, både kontruerade och tillverkade av Plextor själva, med AutoStrategy, felskanning med flera kanonfinesser. 712 har jag också och den var inte lika bra. Har även en 708 (nypris runt 2000) som var en re-branding (minns inte vilken på rak arm).

Har även ett gäng tidigare SCSI-drivar när Plextor var riktigt dyra och lyxiga.

Jag har sparat 3 Plextorbrännare utifall man skulle behöva deras unika egenskaper, bla mätnnigen av skivor via plextools var och är fortfarande unikt bland konsumentprodukter, det var nått med 760 som gjorde att den inte var bättre än de äldre på alla punkter men jag kommer inte riktigt ihåg vad det var, det kan ha med mjukvarorna att göra men numera använder man så sällan optiska enheter att man sorterat bort minnena om dem.

edit: Jag sparade både 712 och 716 samt en cdbrännare av nån specifik anledning jag inte kommer ihåg rakt av...

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av mrqaffe:

Jag har sparat 3 Plextorbrännare utifall man skulle behöva deras unika egenskaper, bla mätnnigen av skivor via plextools var och är fortfarande unikt bland konsumentprodukter, det var nått med 760 som gjorde att den inte var bättre än de äldre på alla punkter men jag kommer inte riktigt ihåg vad det var, det kan ha med mjukvarorna att göra men numera använder man så sällan optiska enheter att man sorterat bort minnena om dem.

edit: Jag sparade både 712 och 716 samt en cdbrännare av nån specifik anledning jag inte kommer ihåg rakt av...

Jag har editerat, men 716 är den som anses bäst av alla (iaf vad jag minns). 712 hade lite småproblem med laserstyrningen som jag minns det (blev dock bättre med nya firmwares), något som fixades till i 716. Tyvärr har jag ingen 716. Jag sparade allt krut till när Dustin sålde ut 755, så har sådana tills kistlocket slår igen.

Fantastiska Autostrategy kom väl också iom 716?

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av MultiMan:

Nu tillverkar ju inte Plextor sina grejer längre, […]

Vad säger du? Har de gått i konkurs?? Då gäller det kanske att bunkra upp inför framtiden, då jag till skillnad från många på sweclockers använder skivor...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

antar att dom försökt gått in på den gamla url:en plextor.be och kommit in på någon sida med elmotorer.

Gå hit istället http://www.plextor-digital.com/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Plextor tillverkar inte längre helt egen (och unik) hårdvara utan har blivit mainstream.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av JonteMC:

Vad säger du? Har de gått i konkurs?? Då gäller det kanske att bunkra upp inför framtiden, då jag till skillnad från många på sweclockers använder skivor...

Plextor slutade tillverka och konstruera egna brännare iom 755/760 som var deras sista egna. Det var väl runt 2006 kanske. Allt efter det är bara andras re-brandade OEM-enheter när det gäller optiska enheter. Möjligen med egen firmware. Men helt utan alla de finesser som gjorde Plextor unika.

Konkurs har ingen pratat om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av MultiMan:

Plextor slutade tillverka och konstruera egna brännare iom 755/760 som var deras sista egna. Det var väl runt 2006 kanske. Allt efter det är bara re-branded när det gäller optiska enheter.

Konkurs har ingen pratat om.

Okej, men när du sade "slutat tillverka" var jag lite snabb med slutsatserna... Men det förklarar saken:)