Byta ut fläktar i chassi och kanske CPU kylare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Byta ut fläktar i chassi och kanske CPU kylare...

Jag beställde nyss ett GTX780-DC2-3GD5 och tänkte börja överklocka lite när jag fått kortet installerat. Detta inkluderar överklockning av grafikkortet också.

Anledning till att jag funderar på att byta ut fläktar i mitt chassi (Corsair Graphite 600T White) är att jag vill förbättra luftflödet för överklockning.

Jag har fläktgallret i sidan på chassit och det sitter en Noctua-fläkt (120mm) i höjd med mina nuvarande grafikkort. Dessvärre så tycker jag att luftflödet kunde varit bättre på den. Sen hör jag ett "bzzz...bzzz...bzzz..." från den då och då. Det är inte jättehögt men tillräckligt för att vara irriterande. Det kanske inte har med fläkten att göra då det var ännu värre innan jag satte en tejpbit på övre delen av sidpanelen för att stabilisera lite. Baktill på chassit sitter det en Scythe Slipstream (120mm) (tror jag). Vet dock inte vilken av dom. Hör också ett väldigt dovt surrande men det vet jag inte vad det är. Bra mycket lägre än ljudet från sidfläkten iallafall.

Fläkten i fronten på chassit går inte byta ut men det ska däremot den i toppen göra. Dock är utbudet på 200mm fläktar väldigt skralt och jag vet dessutom inte hur bra det kommer funka med fläkt-kontrollen på chassit.

Min CPU-kylare är en Noctua NH-C12P och jag kör med den inkluderade fläkten. Alla kärnor idlar mellan 25-31 grader.

Här är min setup:

Chassi: Corsair Graphite 600T (Vit)
Moderkort: MSI Z68A-GD80
CPU: Inte Core i7 2600k @ 3.4Ghz. (funderar på att dra upp den till 4.2GHz ungefär)
RAM: 8GB DDR3 PC-12800 @ 1600MHz (Dual-Channel)

Så, vilka 120mm fläktar är bra? Jag vet ju vilka tillverkare som är väletablerade men man kanske hittar nån som är bättre än vad man har. Det ska sitta en fläkt i höjd med grafikkorten och sen en som hjälper till med luftflödet till processorkylaren och fläkten som sitter på den.

Den som tar, han har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Jag har kört med diverse fläktar, men jag kan säga att jag är alltid lika nöjd med Noctua. Haft problem med en som också gjorde ett "bzz bzz" ljud lite då och då, men det gick ju då på garantin så var inga problem.

Jag rek. starkt dessa: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/144910-noctua_chassif...

Är tysta och blåser på bra!

Om du är känslig på ljudnivå, fokusera på bra flöde istället för fläktar i sidan.

Det som är bra med Noctua är att motorn är tyst, så det blir inga ljud därifrån, vilket oftast är problem med billiga fläktar. Jag är extremt känslig mot oljud, och Noctua har alltid passat bra!

Workstation: Retina iMac late 2014
Laptop: Macbook 12" Early 2016 Space Grey
Phone: Apple iPhone 6S Plus 64GB
Camera: Canon 6D (Gripped) - 16-35mm f4L IS - Speedlite 600EX-RT
Audio/Video: NAD 356BEE - B&W 685 S2 - Sony X8505 55" - Apple TV4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av ...Dubadai...:

Jag har kört med diverse fläktar, men jag kan säga att jag är alltid lika nöjd med Noctua. Haft problem med en som också gjorde ett "bzz bzz" ljud lite då och då, men det gick ju då på garantin så var inga problem.

Jag rek. starkt dessa: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/144910-noctua_chassif...

Är tysta och blåser på bra!

Om du är känslig på ljudnivå, fokusera på bra flöde istället för fläktar i sidan.

Det som är bra med Noctua är att motorn är tyst, så det blir inga ljud därifrån, vilket oftast är problem med billiga fläktar. Jag är extremt känslig mot oljud, och Noctua har alltid passat bra!

Tack för din åsikt. Vore dock bra om fler kunde uttala sig lite. Har läst på lite om fläkar och sett att man helst ska sätta en fläkt med högt statiskt tryck (låg cfm) på en processorkylare men hög cfm där man vill ha bra flöde (i sidan på ett chassi, t.ex.).

Har kollat på bl.a. dessa:

Corsair Air SP120 Quiet PWM (Prollekylare?)
NB Eloop B12-2 Bionic 1300rpm (chassifläkt)
Scythe GT 1450rpm

Så. Vilka är bäst för mina ändamål? Kan tillägga att jag stör mig mer på surrande än fläktsus.

Den som tar, han har.