Sätta in gammal hårddisk i ny dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2013

Sätta in gammal hårddisk i ny dator?

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

I7 3770k @ 4.4 GHz, Asrock z77 pro3, 16 gig 1600 MHz ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, CM 630III, Kingston ssdnow v300 120 gig, Seagate Barracuda 3TB
Har dyselexi vilket kan leda till felstavningar
www.3dhus.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Såvida kretskortet på gamla hårddisken inte är blött/fuktigt, så skall det inte vara några problem.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av jordenxxx:

Såvida kretskortet på gamla hårddisken inte är blött/fuktigt, så skall det inte vara några problem.

Ska jag starta datorn och om den går igång funkar hårddisken eller kan jag testa det på något annat sätt?

I7 3770k @ 4.4 GHz, Asrock z77 pro3, 16 gig 1600 MHz ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, CM 630III, Kingston ssdnow v300 120 gig, Seagate Barracuda 3TB
Har dyselexi vilket kan leda till felstavningar
www.3dhus.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Vigge50:

Hej

Så länge grejerna är helt fuktfria när du startar datorn så ska ingenting ha förändrats. Låt disken ligga inomhus ett par dygn och koppla sedan in den i datorn om du är rädd för att den ska vara fuktig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Vigge50:

Hej

Jag rekommenderar dig starkt att baka hårddisken några timmar, det är inget bra med fuktiga kretsar

Släptop :| Asus ROG G750JX-T4133H -( 17,3" FullHD -:- Intel i7 4700HQ @3.4GHz-:- GTX 770M 3GB @932MHz -:- 16GB RAM @1600MHz -:- 256GB SSD -:- 750GB HDD 7200rpm - Win 8.1
Stationär :| Hemmabygge (Pensionerad 2013-08-14) -( Asus Rampage III Extreme -:- Intel i7 Quad 950 @3,7GHz -:- 12GB RAM Corsair Dominator 1800MHz -:- 240GB SSD Force GT -:- Gigabyte GTX 580 x 2 -:- Corsair PSU -1200W Modular -:- Antec Twelvehundred -:- Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Vigge50:

Hej

Om den är för gammal är den IDE och då går det inte utan adapter.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Mar 2011

Se till att ytterhöljet och kontakter är torrt. Om kretskortet syns så även den ska vara torr. Innanmätet, dvs diskarna behöver du inte bry dig om, de är säkert inneslutna i höljet.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Mjuuu:

Jag rekommenderar dig starkt att baka hårddisken några timmar, det är inget bra med fuktiga kretsar

Denna rekommendation, är den ärligt menad? Vad menar du med "baka" HDD:n?

Till TS: Lägg din "gamla HDD" i samma rum som den nya under ett dygn, så att den får samma temp/fuktighet. Testa sedan.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gråbo
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Jalle64:

Denna rekommendation, är den ärligt menad? Vad menar du med "baka" HDD:n?

Till TS: Lägg din "gamla HDD" i samma rum som den nya under ett dygn, så att den får samma temp/fuktighet. Testa sedan.

Lägg den i ungnen på 200 grader i 6 timmar.
Nej men, runt 50 grader en stund i ungnen..