Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Vill varna för Alltele

Jag har haft Alltele som bredbandsleverantör en kort tid nu sedan dom köpte upp Kramnet. Bredbandet kopplas ner någon gång per vecka i ca 5-30minuter och visst det kan jag väl leva med men det är frustrerande mitt i en BF3 runda.

Sen så hade dom billig telefoni så jag valde att nu i sommar teckna med dem då jag har haft telia kopparlina(dyrt som fan) innan. Så Alltele skulle sköta allt och idag är jag utan telefon för telia har brutit helt enligt order från Alltele(jag fick aldrig veta när det skulle flyttas över). Jag trodde att det skulle ta 3månader som uppsägningstiden är men tydligen inte. Sen så har jag inte hört ett pip från Alltele och när jag ringer deras support och uppger mitt personnummer så hittar dom inget avtal först. Sen efter personen slagit rätt på tangenterna så hittas avtalet och då hör jag i luren: "När vi skulle skicka ut adaptrarna för bredbandstelefoni så var lagret tomt"(helt magiskt.......) så nu sitter man här utan telefon och med ett bolag som leverantör. Dom hörde inte av sig eller något om att det var försenat. Så i bästa fall har jag telefon igen om någon vecka.

Och självklart enligt dom går det inte göra något åt kan inte avbryta avtalet

Vill inte vara kund i 24 månader hos det här bolaget så ser ni namnet Alltele som leverantör SPRING därifrån FORT!

EDIT: tagit bort bluffbolag, kanske dumt att skriva exakt vad man känner "i stridens hetta"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Synd att du fått den bilden av Alltele!
Jag har också bredband ifrån alltele(100/100 fiber), och har haft i snart 3 år. Och för mig har det bara strulat 1 gång, då det låg nere i ungefär 12 timmar.

Har även ip tv ifrån alltele, och det funkar även det galant.

Supporten kan jag dock hålla med om, har kontaktat dom några gånger åt mina föräldrar, och då har supporten mest verkat ointresserad. Problem har fixats, dock efter div hot om byte av leverantör.

Citera för svar!///Asus P8P67 PRO B3/Intel i7 2600K@4.6ghz/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830 128GB/16 gb Corsair vengeance 1600mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/Steelseries Rival/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av THEBADGUY:

Synd att du fått den bilden av Alltele!
Jag har också bredband ifrån alltele(100/100 fiber), och har haft i snart 3 år. Och för mig har det bara strulat 1 gång, då det låg nere i ungefär 12 timmar.

Har även ip tv ifrån alltele, och det funkar även det galant.

Supporten kan jag dock hålla med om, har kontaktat dom några gånger åt mina föräldrar, och då har supporten mest verkat ointresserad. Problem har fixats, dock efter div hot om byte av leverantör.

Bra att det fungerar för någon i alla fall, dom är som du säger totalt ointresserade och även helt okunniga på kundservice. Att få prata med någon chef eller någon som kan något alls är helt omöjligt.

Om någon vet hur jag kan gå tillväga för att avbryta avtalet billigast möjligt och även få behålla mitt telefonnummer så skriv gärna här.

Helst av allt vill jag avbryta alla avtal kostnadsfritt samt få telefonnumret porterat men det är kanske att hoppas på för mycket.

Men som sagt tänk er noga för innan ni tecknar med detta bluffbolag dom bryr sig definitivt inte om sina kunder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Hur länge har du varit utan telefon fram tills nu?

Visst är det trist när det blir strul att få igång grejerna, men jag tycker att du är lite väl kritisk till hur det är skött. Ge dom lite tid på sig att få igång tjänsten så kan du se sedan hur kvalitén är på grejerna.

Har du felanmält internet-glappen?

Och nej, jag är inte anställd på alltele.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det är antagligen skillnad på stadsnätet och ADSL också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Synd med problem - men att kalla dom bluffbolag är att ta i. Jag hade deras 10/50 Mbit ett tag innan jag flyttade och det var bara ett enda problem en gång på tre år. Försök få prata med en högre chef om du anser dig missbehandlad av supporten.

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Jag hade Kramnet sedan runt 1999-2000 fram tills dess Alltele tog över. Efter det tog det inte inte lång tid innan servicen försämrades ytterligare, och den var inte speciellt bra innan heller. Jag bytte därför till Telia för snart 2 år sedan och både peering samt felsökning/reparationstider vid fel är inte att jämföra, Telia är mycket bättre.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Konstigt, har haft alltele i snart 2 år och har aldrig strulat, 100/100 fiber

MOBO: ASUS GRYPHON Z97CPU: Intel Core i5-4670K
PSU: EVGA 750G2 Chassi:Phanteks Enthoo Evolv
SSD1: Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM: A-Data 16GBGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag är också kund hos Alltele. Har fiber och IP telefon och det krånglar sällan. Däremot hade Alltele problem häromdagen och det annonserade dom på sin hemsida. I samband med att dom gick över till dynamisk IP adress fick jag kontakta supporten. Dom svarade snabbt, var trevliga och kunniga. Hur man blir bemött kan naturligtvis variera beroende på vem man talar med. Det kan nog också bero på hur man själv uppträder. Jag är nöjd med Allteles support för att dom svarar snabbt både i telefon och per e-post. Mer än man kan säga om en konkurrent med namn som börjar på T. Om dom kan jag berätta skräckhistorier. En glädjande bonus jag upptäckte när jag blev kund hos Alltele var att det ingår anonymiseringsserver i priset.
Krjon:s problem i Kramfors kan jag inte förringa. Jag kan också bli förbannad när det jävlas. Men man undrar ju om problemen börja när Alltele tog över? Eller var det usla grejjer dom övertog från Kramnet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Har haft alltele ett tag, kanske 2 år. Har en 2/2 Mbit som inte finns i sortimentet idag och har dessutom 1 kr rabatt per månad av någon anledning. Hade mycket strul i början (E-faktura som blev pappersfaktura) men efter 3-4 månader så löste det sig och har funkat sen. Mycke av kontakten skedde via mail men några telefonsamtal var det också. Upplevde dom inte som omöjliga men det kändes väldigt segt.

Deras dyra telefoni utnyttjar jag inte utan har den via norskt bolag, phonzo.
Har derras cash-variant utan månadskostnad och ringer för 14 öre/min inom landet och 119 öre/min till mobil, uppkopplingsavgift 39 öre. Andra phonzo-användare är gratis. Förbrukar runt 15:- / mån i telefonavgifter + mobil men har då några med phonzo som är återkommande.
Finns varianter med månadskostnader också med fria samtalstider.
Annars är affinity också användbara utan rövarpriser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Archane:

Hur länge har du varit utan telefon fram tills nu?

Visst är det trist när det blir strul att få igång grejerna, men jag tycker att du är lite väl kritisk till hur det är skött. Ge dom lite tid på sig att få igång tjänsten så kan du se sedan hur kvalitén är på grejerna.

Har du felanmält internet-glappen?

Och nej, jag är inte anställd på alltele.

Dom klippte telefonen idag och i bästa fall får dom adaptrarna i slutet på där nästa vecka så när jag får det det vette sjutton. Dom trodde i slutet på där nästa vecka men jag tvivlar då posten tar 3 dar med paket upp hit. Vi använder telefonen väldigt mycket så vi har tecknat dygnet runt då vi ringer på dagarna, många och långa samtal. Kommer bli helvetes dyrt med telias kontantkort på mobilen i ett par veckor framöver.

Vad jag inte förstår är varför dom inte hört av sig, hade jag vetat detta inom 14 dagars perioden hade jag avbrutit avtalet direkt. nu kanske det blev svaret på min fråga varför dom inte hörde av sig.......tänker man i dom banorna kan man säga att dom lurat mig också.

Japp jag har felanmält och dom säger bara inget fel, dom är inte intresserade att reda ut dom heller.

Skrivet av Distant Worlds:

Synd med problem - men att kalla dom bluffbolag är att ta i. Jag hade deras 10/50 Mbit ett tag innan jag flyttade och det var bara ett enda problem en gång på tre år. Försök få prata med en högre chef om du anser dig missbehandlad av supporten.

Kanske är att ta i men jag var och är fortfarande jävligt förbannad på detta bolag och deras ointresse att lösa problem och delas dåliga service.
Jag får inte prata med någon annan än den som svarar på kundservice och den personen var inte otrevlig men totalt ointresserad och väldigt okunnig då jag efter varje fråga fick vänta medan den personen frågade någon annan.

Skrivet av MultiMan:

Jag hade Kramnet sedan runt 1999-2000 fram tills dess Alltele tog över. Efter det tog det inte inte lång tid innan servicen försämrades ytterligare, och den var inte speciellt bra innan heller. Jag bytte därför till Telia för snart 2 år sedan och både peering samt felsökning/reparationstider vid fel är inte att jämföra, Telia är mycket bättre.

Jo om jag bara kunde men 24 månaders bindningstid är tyvärr enligt Alltele omöjligt att upphäva. Men tro mig det kommer INTE att bli dom igen.....över min döda kropp. Sen att dom är dyrare än många andra på bradbandet också är en annan sak. Jag har fortfarande Kramnet priset som ligger drygt 50:-/månad under Allteles och ändå är inte Kramnet billigast.

Skrivet av Scerio:

Konstigt, har haft alltele i snart 2 år och har aldrig strulat, 100/100 fiber

Grattis du har tur.

Skrivet av stigw:

Jag är också kund hos Alltele. Har fiber och IP telefon och det krånglar sällan. Däremot hade Alltele problem häromdagen och det annonserade dom på sin hemsida. I samband med att dom gick över till dynamisk IP adress fick jag kontakta supporten. Dom svarade snabbt, var trevliga och kunniga. Hur man blir bemött kan naturligtvis variera beroende på vem man talar med. Det kan nog också bero på hur man själv uppträder. Jag är nöjd med Allteles support för att dom svarar snabbt både i telefon och per e-post. Mer än man kan säga om en konkurrent med namn som börjar på T. Om dom kan jag berätta skräckhistorier. En glädjande bonus jag upptäckte när jag blev kund hos Alltele var att det ingår anonymiseringsserver i priset.
Krjon:s problem i Kramfors kan jag inte förringa. Jag kan också bli förbannad när det jävlas. Men man undrar ju om problemen börja när Alltele tog över? Eller var det usla grejjer dom övertog från Kramnet?

Kan mycket väl varit dåliga grejer från Kramnet då det strulat ett tag men deras ovilja och ointresserade sätt på kundservice är bara löjligt och bidrar bara till större ilska och irritation.

Skrivet av abki:

Har haft alltele ett tag, kanske 2 år. Har en 2/2 Mbit som inte finns i sortimentet idag och har dessutom 1 kr rabatt per månad av någon anledning. Hade mycket strul i början (E-faktura som blev pappersfaktura) men efter 3-4 månader så löste det sig och har funkat sen. Mycke av kontakten skedde via mail men några telefonsamtal var det också. Upplevde dom inte som omöjliga men det kändes väldigt segt.

Deras dyra telefoni utnyttjar jag inte utan har den via norskt bolag, phonzo.
Har derras cash-variant utan månadskostnad och ringer för 14 öre/min inom landet och 119 öre/min till mobil, uppkopplingsavgift 39 öre. Andra phonzo-användare är gratis. Förbrukar runt 15:- / mån i telefonavgifter + mobil men har då några med phonzo som är återkommande.
Finns varianter med månadskostnader också med fria samtalstider.
Annars är affinity också användbara utan rövarpriser.

Telefonin är billig jämfört med kopparlina men visst dom är säkert inte billigast men via stadsnätet här finns inte så många alternativ där var dom billigast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Jag ringde konsumentverket å dom sa jag skulle försöka få dom att häva avtalet och att Alltele är skyldiga att stå för all merkostnad som drabbar mig eftersom dom inte kan leverera. Jag ringde då sen Alltele och sa detta och dom hävde avtalet direkt denna gången när man hotar med merkostnad, konstigt att man måste hota innan det händer något......tragiskt. Så nu ska jag teckna hos annan leverantör men det kostar ju rätt mycket hur ska jag nu gå tillväga.

Jag har fortfarande inte betalat något till Alltele varken för portering eller abonnemang på telefoni. Men om jag får en räkning hoppas jag att jag kan riva den alternativt att alltele betalar alla avgifter från den nya leverantören. Det är ju ändå Alltele som inte uppfyller avtalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Om du har internet hemma är du inte bunden tll de leverantörer du har på telefon, du kan välja vilken du vill.

Om du inte har adapter och har IP-telefoni går det att använda mjukvarutelefon i PC:n också, du behöver ett headset.
Counter path x-lite har en gratisvariant som går att använda också. Har de mest vanliga funktionerna.
http://www.counterpath.com/
Det går bra att börja på den och sen skaffa en lite mer avancerad. (upptäcker att min inte längre går att använda, har legat ganska länge)
På phonzo går det att välja olika adapterlösningar, även mjukvarutelefon finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Har haft fiber genom dom nu i 7Månader 100/10 får ut hastigheten jag betalar för och har bara krånglat 3 gånger och 2 av gångerna var de inte ens deras fel utan stadsnätet, så hittils har jag inget direkt att klaga på.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004

Konstigt jag har hafct Alltele i ca 2 år det har krånglat 2-3 ggr totalt och varje gång har det stått en förklaring på deras driftinformation (typ avgrävd kabel) annars har jag aldrig haft några avbrott. Håller alltid den utlovade hastigheten plus lite till du kanske har otur att bor på ett ställe som krånglar. låter som jag promotar alltele här

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Har haft Alltele sen dom köpte upp rix port 80.Säkert 4 år sen och det bara tuffar på.Har det gått ner så har det varit mitt stadsnät som strulat och inte alltele..

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Tack för alla svar. Det håller på att lösa sig nu går tillbaka till kopparlina med telia helt kostnadsfritt och får leva med den höga avgiften tills vidare.

Bara gratulera alla som det fungerar felfritt med, när allt med telefonen är löst så kommer jag säga upp bredbandet hos Alltele också. Kanske låter löjligt för många men jag blev så jävla irriterad och med dom första kundtjänstpersonernas ointresse att lösa problemet så vill jag bryta helt med Alltele.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag ber om ursäkt för att väcka en fyra månader gammal tråd men jag ramlade över den först idag och vill tillföra mina 2c, då även jag har hade enorma problem med AllTele.

Mina problem som var otroligt lättåtgärdade kostade mig förutom mycket tid och energi även frustration, ilska och bekymmer pga usla rutiner, inkompetent supportpersonal, obefintlig internkommunikation, snålhet och troligtvis flera anledningar. Jag skriver inte detta för att jag är bitter (däremot fortfarande förbannad), men jag tycker deras beteende bör ifrågasättas och läsare som eventuellt funderar på att hyra deras tjänster upplysas/varnas.

Kortfattat kan man säga att mitt bredband slutade fungera slutet av april 2013 och blev inte åtgärdat förrän mitten av juli, men jag skriver ett mer detaljerat händelseförlopp nedan. Jag vill poängtera att jag vid i princip all kommunikation med inblandade var trevlig och saklig. Jag kan glatt erkänna att jag vid något senare tillfälle lät irritationen skina igenom, jag är bara mänsklig, men aldrig var direkt otrevlig.

När jag fick fiber inkopplat i lägenheten sent 2012 sade jag upp min modemuppkoppling hos Telia och blev uppkopplad via fiber med Bixia våren 2013 (med tre fria månader). Bixia blev uppköpt av AllTele strax därefter vilka skickade ett brev där de förklarade att inga avtal förändras. Troligtvis missköttes hanteringen av uppköpet då det i princip ledde till försök till bedrägeri senare men jag vill hålla mig i kronoligisk ordning så jag återkommer till det.

2013-04-24 dog min fiberuppkoppling vilket jag anmälde till AllTele via telefon två dagar senare. Supporten lovade mig åtgärd "inom 1-5 arbetsdagar" men det var ren lögn. Ringde upp igen en vecka senare och fick samma besked, men återigen hände ingenting (det skulle inte förvåna mig om "ingenting" är deras interna motto som åtgärd till "allt").
Veckor gick utan åtgärd efter ett otal samtal till kundtjänst och teknisk support. Försökte även kontakta dom via hemsidan men fick ingen respons efter två försök. Minst tre gånger gick jag igenom samma procedur med en tekniker över telefon och alla gånger kom de till samma slutsats, att problemet inte låg i min utrustning utan utanför lägenheten.
Trots detta skedde ingen åtgärd över huvud taget. Supportpersonal sade att de satte ärendet "på högsta prioritet" vid flera tillfällen, med veckovis mellanrum, vilket påvisar att antingen har de inte tillgång till andras anteckningar eller helt enkelt ljög. De lovade även ett otal gånger att ringa upp mig "inom 1-3 arbetsdagar" vilket de gjorde -en- av gångerna, men då bara för att meddela att de inte hade något nytt att tillägga.

Det är ungefär nu bedrägeriförsöket kommer upp. Skiftet maj/juni fick jag en faktura på 498:- gällande fasta kostnader från 130401-130531. Detta trots att mina fria månader från Bixia gällde fram till 130605 och dessutom att mitt bredband fungerat mindre än en månad av den tiden. Givetvis bestred jag den omedelbart via deras formulär på hemsidan men fick inget svar. Fick ingen påminnelse men inte heller bekräftelse att den var makulerad. I juli, efter upprepade försök att få svar från AllTele, mailade jag PayEx och frågade efter status på fakturan och fick till svar att "uppdragsgivaren makulerat och avslutat den".

Jag började vid detta laget läsa på om mina rättigheter och skyldigheter, skriva och ringa till både min lokala Konsumentombudsman och Telekområdgivarna och hade funderingar på att anmäla till ARN, så jag började dokumentera allt skriftligt.

Efter två månader utan fiber, och under tiden använt telefonen som modem och senare ett tillfälligt mobilt bredband (som gav mig ca 5Mb opålitligt uppkoppling, jämfört med 100/10 påligtlig fiber), upptäckte jag en ikon på AllTeles hemsida som ledde till ett Twitterkonto. Det stod ingen text i anslutning till den och eftersom jag inte använde Twitter hade jag inte sett den innan och visste inte om det gick att få support via Twitter, men tyckte att det var värt ett försök ändå. Fick till min förvånan svar tämligen snabbt och personen gav mig en mailadress för fortsatt kommunikation. Det var först efter detta, den 3:e juli, jag fick svar att fakturan hade makulerats. Mitt ärende blev även -äntligen- vidarebefordrat till högre instans: AllTeles ansvarige för fiberleverans. Vi pratade en stund över telefon för att diskutera ärendet. Efter att vi lagt på ringde han upp tekniker hos ägarna av stadsnätet, Telia, och några minuter senare fungerade mitt internet igen, tyvärr bara temporärt, och det skulle dröja nästan två veckor till innan mitt fiber var "up and running".
Efter dessa två veckor ringde en tekniker på min dörr för att meddela att han åtgärdat felet som tagit närmare tre månader att laga: en trasig switch.

Det blev ett långt inlägg. Möjligtvis är hälften ointressant men i processen återuppväcktes min ilska och jag förlorade mig kanske i detaljerna...
Förhoppningsvis råkade jag ut för det värsta möjliga scenariot och att AllTeles VD/ledning inte är en samling idioter som bör vara de första att ställas mot väggen när revolutionen kommer*, men istället försöker få ordning i leden.

MVH Zen

*Menar absolut inte bokstavligt men det citatet från H2G2 kom objudet över mig under skrivande stund

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av krrjon:

Tack för alla svar. Det håller på att lösa sig nu går tillbaka till kopparlina med telia helt kostnadsfritt och får leva med den höga avgiften tills vidare.

Bara gratulera alla som det fungerar felfritt med, när allt med telefonen är löst så kommer jag säga upp bredbandet hos Alltele också. Kanske låter löjligt för många men jag blev så jävla irriterad och med dom första kundtjänstpersonernas ointresse att lösa problemet så vill jag bryta helt med Alltele.

När alltele tog över efter Boxer som jag haft LÄNGE utan några som helst problem. skulle det rulla på som vanligt,,hmm ADSLfungerar väl så där efter några sura vändor med supporten men telefonen! IP-telefoni är inte detta bolags starkaste gren det dyker närsomhelst och svaret den ringande får är att detta nummer inte är registerat??? Vad jag har förstått är detta bolags IPtelefoni rena skämtet och skulle vara gratis...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av krrjon:

Tack för alla svar. Det håller på att lösa sig nu går tillbaka till kopparlina med telia helt kostnadsfritt och får leva med den höga avgiften tills vidare.

Bara gratulera alla som det fungerar felfritt med, när allt med telefonen är löst så kommer jag säga upp bredbandet hos Alltele också. Kanske låter löjligt för många men jag blev så jävla irriterad och med dom första kundtjänstpersonernas ointresse att lösa problemet så vill jag bryta helt med Alltele.

Hör med Tele2 de är bra att ha att göra med och har för det mesta kunnig support och är lite billigare än Telia på ADSL.
I annat fall tillbaka till Telia då de också för de mesta har bra support.

Har även vänner med http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/?produkt vet dock inte hur supporten är då det har fungerat för dem.

edit så nu i efterhand att det hade blivit löst via Telia att du fick gå tillbaka det är goodwill men de är också klart att de vill behålla kunder.

Toshiba C70D Amd A8-6410 (2,0Ghz - 2,4Ghz) 16GB Ram Radeon R5 1TB Asus VP278H
Asus X550C Intel i7-3537U (2,0Ghz - 3,1Ghz) 8GB Ram Intel HD 4000 750GB
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

I och med min yrkesutövning har jag haft en hel del med ISPs att göra. AllTele verkar ha säljare och en ekonomiavdelning som inte har en susning. En faktura vi fick innehöll fem(!) felaktiga kostnader. Knappt en siffra rätt.

Sedan har vi haft kopiöst otur med Tele2 på en IPVPN. Jag förstår inte hur man kan strula till någonting så många gånger. Rätt som det är så dyker något kontor för att Tele2 - som inte säger sig ha gjort något - skickat iväg routingen åt fel håll. Helt dj**la barockt.

Dock tycker jag att man ska ha klart för sig att i princip ingen ISP har ett klockrent nät överallt. Ofta låter man routrar och liknande vara kvar lite för länge, så på vissa orter fungerar det lite sämre. På vissa platser (som ComHem på Östermalm) har man kablar i fastigheter som är helt undermåliga, men det är svårt att göra någonting åt osv. Det finns nog helt enkelt ingen leverantör som är världsklass överallt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Alltele köpte Universal Telecom, de använder nog deras support som finns i Madeira, en liten ö som tillhör portugal väster om Afrika. Så ringer ni till support så kommer ni nog dit, och ja det är svenskar som jobbar där.

Det är samma med Tele2 som ville flytta sin övervaknings och support central till utlandet dessutom, verkar som outsourcing till utlandet blir mer och mer en verklighet även i Sverige, eller tankar om det.

Så kanske inte så ovanligt att de som svarar i supporten inte kan nåt egentligen, kollar man på krav på sånt jobb är det bara meriterande att kunna lite om nätverk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pattaya
Registrerad
Jan 2013

Jaha, det var ju en mindre trevlig tråd om AllTele. Precis skaffat ett abonnemang genom Telia Open Fiber och StrömstaNet, nu är både fibernätet i Strömstad och i huset jag bor i ganska nytt.
Undrar hur andra upplever AllTele per idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

Har bara ip-telefoni genom dom & har inte haft några problem, jag följde med över när alltele köpte upp megaphone.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jag har haft universal / alltele på flera olika ställen. De fungerar jätte bra och supporten är bra. Hade väldigt mycket problem med deras Iptelefonin på ett ställe men jag misstänker att det var bredbandsleverantören som var dålig (comhem). Även fast jag hade bindningstid så lät de mig säga upp det för att det funkade illa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004

Har haft alltele i flera år tycker inte det har varit några problem använder stadsnätet med fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Låter som om du lyckats få någon som är relativt ny på jobbet..

(Jobbar indirekt med AllTele atm)
Vi ha en stabil och konkret lina jämntemot dem och även övriga Kommunikationsoperatörer via fiber.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pattaya
Registrerad
Jan 2013

Tack för svar. Har haft AllTele i några dagar och kan konstatera att dom levererar 100/100 gott och väl, när jag sätter kabeln i modemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Seaserpent:

Tack för svar. Har haft AllTele i några dagar och kan konstatera att dom levererar 100/100 gott och väl, när jag sätter kabeln i modemet.

Modemet? Är det ett koaxmodem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pattaya
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Gaist:

Modemet? Är det ett koaxmodem?

Nej, har fiber. Är det en router som sitter där kanske.

Skickades från m.sweclockers.com