Permalänk

Alltele det värsta jag varit med om

@Zen78:

Vi har fiber 100/100 i vårt fritidshus. Kom upp för 10 dagar sedan och internet fungerade inte. För mer än en vecka sedan dagligt samtal till support. Vi, prioriterar dig sades upprepade gånger. Ren lögn. Personerna på teknisk support upprepar hela tiden sitt mantra: Vi har 1-5 arbetsdagar på oss. Men någon teknisk kompetens har de inte. De fungerar som telefonsvarare och vidarebefordrar till det företag som sköter supporten. När de fem arbetsdagarna förflutit, så ändras meddelandet: Vi har ingen SKYLDIGHET att åtgärda inom fem dagar. osv osv. Nu fungerar det, men nu skall jag säga upp abonnemanget. Frågan är bara vilken internetlev som har godtagbar standard på sin support. På annat håll hård kritik av Bredband2 tex.

Permalänk
Medlem

@magnus138

Lite kul att du skrev detta just nu. Snabb historik: Jag bytte från AllTele till Bahnhof direkt efter att mitt bredband fungerade igen, 2013. Efter åtgärd ville AllTele ge mig ett gratis mobilt bredband under "viss" tid (minns inte exakt) i ersättning vilket jag direkt vägrade och istället krävde avslutning av abonnemanget utan uppsägningstid, vilket de gick med på. Jag bytte då till Bahnhof, som jag hört bra om.

Till saken: Mitt bredband dog nyss igen, för bara för några veckor sedan. När jag uteslutit allt som skulle kunnat gå sönder inom lägenheten ringde jag supporten. Jag förstod ganska snart att personen jag talade med inte hade stor teknisk kunskap så jag övertalade honom att koppla mig till en 'riktig' tekniker. Det var inte lätt men jag stod på mig och var orubblig, och till slut fick blev jag kopplad till "second line" på Bahnhof. Jag förklarade felet, beskrev precis alla metoder jag gått igenom för att felsöka, och han förstod exakt vad jag talade om. Tre dagar senare hade en fälttekniker åtgärdat felet, och sedan dess har mitt fiber fungerat felfritt igen.
Jag kan inte säga om det var pga att jag var mycket mer påstridig i detta läget gentemot AllTele eller om Bahnhof har bättre support. Jag kan ju bara dra slutsatsen att det som tog AllTele 3 månader att laga tog Bahnhof 3 dagar, för exakt samma åtgärd. Från början valde jag Bahnhof p.g.a deras principer i integritet och nätetik, så att upptäcka att de hade såpass bra responstid på att åtgärda fel var en otroligt positiv erfarenhet.

Mina 2 ören. Du får läsa runt lite mer och se vad andra har för erfarenheter av olika leverantörer. Själv rekommenderar jag Bahnhof just p.g.a det jag beskrivit men det är ju väldigt anekdotiskt, och skiljer sig möjligtvis från fall till fall.
I vilket fall tycker jag att du bör byta från AllTele till 'vadsomhelst'. Sedan radera alla mailkontakter från AllTele, all internethistorik, alla telefonnummer och om möjligt alla minnen du har om dom. Sky asen som pesten!

Annars kan jag inte säga mer än: Lycka till!

Permalänk

Alltele

@Zen78: Tack för dina råd, nu har jag lämnat Alltele för alltid. Sedan valde jag Bredband2, så får vi se vad som händer, hittills allt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus138:

@Zen78: Tack för dina råd, nu har jag lämnat Alltele för alltid. Sedan valde jag Bredband2, så får vi se vad som händer, hittills allt OK.

Bredband2 spelar i samma liga som Alltele.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Även Bredband2?

Ok, då betalar jag bara hälften mot tidigare för att bli lurad

Permalänk
Medlem

Passar på att be om ursäkt för att skriva i en gammal tråd men vill gärna bidra jag med.

Jag har haft alltele i flertalet år och skulle ha dem som leverantör när vi köpte huset.

Det gick smidigt och så med att få ett modem då jag inte hade fiber draget i huset.

Men fick inte igång internet alls förutom korta stunder som var mindre än 1 timme. Provade flera olika uttag i huset.
Alltele skickade 3 tekniker vid olika tillfällen, men dem kunde inte lösa problemet.

Hade varit i kontakt med supporten flera timmar och ruttnade tillslut och sa att dem får bryta sitt avtal vilket dem inte ville och sa att det kan vi inte göra. Jag påpekade då att dem tog betalt för en tjänst som dem inte kan leverera och att jag ville prata med deras chef.

Han hjälpte mig att bryta avtalet samt att jag fick senaste fakturan återbetald. Bytte sedan till telia men det tog 3 månader innan det var omdraget i skåpet. Telia fixade mobilt bredband till mig tillfälligt utan extra kostnad och internet har fungerar klockrent samt att Alltele kunde bara erbjuda upp till 8mbit och nu med telia har vi mellan 18-30mbit för ungefär samma månadskostnad.

Jag är inte nöjd med Allteles support eller åtgärdstider men jättenöjd med Telia, vanligtvis så kostar det lite extra men när tjänsten och supporten fungerar gör det mig ingenting.

Blir fiber i framtiden men är som sagt en saftigt investeringskostnad

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus138:

Ok, då betalar jag bara hälften mot tidigare för att bli lurad

Grattis!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Fortsatte få fakturor av Alltele efter uppsägning enligt bostadsföreningen. Kan förstås ha varit föreningens fel och jag borde väl kollat att det verkligen var uppsagt, men jag tänkte inte på det.

http://imgur.com/a/V1Zx7