Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Byte av HDD

Hej!

Jag har ett problem som jag gärna vill ha hjälp med. Jag har en Samsung np530U3B, jag ska byta håddisken till en Samsung SSD 840 pro series. Jag vet hur jag ska byta hårddisken mekaniskt men sen så behöver jag hjälp hur jag ska gå vidare. Eftersom att det inte finns någon CD-läsare på datorn så har jag laddat ner Windows 8 på en ISO-fil som jag tänkte lägga in på ett USB-minne. Men hur funkar det efter att jag har bytt själva hårddisken i datorn och vill installera om Windows? Kommer den att kunna läsa mitt USB-minne och installera om Windows därifrån?

Eftersom att när jag byter hårddisk så kommer väl alla drivrutiner att försvinna och kommer då datorn att kunna hitta USB-minnet så att jag kan installera om Windows?

All hjälp jag kan få uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av John Jansson:

Hej!

Jag har ett problem som jag gärna vill ha hjälp med. Jag har en Samsung np530U3B, jag ska byta håddisken till en Samsung SSD 840 pro series. Jag vet hur jag ska byta hårddisken mekaniskt men sen så behöver jag hjälp hur jag ska gå vidare. Eftersom att det inte finns någon CD-läsare på datorn så har jag laddat ner Windows 8 på en ISO-fil som jag tänkte lägga in på ett USB-minne. Men hur funkar det efter att jag har bytt själva hårddisken i datorn och vill installera om Windows? Kommer den att kunna läsa mitt USB-minne och installera om Windows därifrån?

Eftersom att när jag byter hårddisk så kommer väl alla drivrutiner att försvinna och kommer då datorn att kunna hitta USB-minnet så att jag kan installera om Windows?

All hjälp jag kan få uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Windows 8 installationen har stöd för både USB2 och 3. Det är som du säger att alla drivrutiner försvinner men installationsprogrammet kommer att fungera bra. I vissa fall kan man behöva göra lite ändringar i BIOS/UEFI gällande boot order och välja att den ska boota ifrån USB-enhet. Det beror på vad du har för moderkort och tidigare inställningar. Glöm inte att kolla i BIOS så du har AHCI aktiverat på SATA-porten innan du installerar win 8