Vilken bärbar spelkonsoll till min 7-åring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

Vilken bärbar spelkonsoll till min 7-åring?

Min 7-åriga dotter önskar sig en handhållen konsoll i julklapp. Dessvärre är jag helt nollställd på det här området så jag ber om köpråd. Det är nog viktigare att det finns gott om (helst billiga) spel än att själva konsollen är billig.

Gissar att Nintendo är det som gäller men vilken modell ska man satsa på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Perb:

Min 7-åriga dotter önskar sig en handhållen konsoll i julklapp. Dessvärre är jag helt nollställd på det här området så jag ber om köpråd. Det är nog viktigare att det finns gott om (helst billiga) spel än att själva konsollen är billig.

jag är inte heller särskillt "inne" på detta men min kusin som är 10 år har ett nintendo DS som han verkligen älskar. vet inte hur mycket spelen kostar men de ligger nog under 200kr tror jag

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Jun 2011

Jag skulle säga att du köper Nintendo 3DS! Köp den normala versionen då! INTE XL!

Här finns en rosa fin! https://www.spelbutiken.se/catalog/product/71265-nintendo-3ds...

Sen spel finns det massor! Den kan även spela vanliga DS spel! Då Utbudet blir väldigt stort!

Chassi: Fractal Design R3 Moderkort: Gigabyte Z87X UD3H Processor: Intel Core i7 4770K @4.4GHz Processorkylare: Antec Kuhler 620 Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 ROG STRIX DC3 Minnen: Corsair 32GB VG LP SSD: Samsung 120GB Lagringsenhet: Seagate 1TB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort ASUS Xonar U7 | Tangentbord: Func KB-460 Headset: Sennheiser PC360 GAME Mus: Steelseries Sensei Pro Grade

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Äger inte en själv men nintendo ds ska tydligen vara väldigt bra (från vad jag hört)
Finns inte så många andra att välja på om du inte kollar på äldre bärbara konsoler eller psp vita
Men från min uppfattning är psp vita för lite äldre personer då det inte finns nära lika många barnspel på den

Så gå på en nintendo ds med något mario spel, brukar alltid vara populärt
Eller pokemon
Men ta inte xl versionen, har hört att den är en aningen för stor (speciellt för mindre barn)

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Nintendo 3DS inte XL

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Varför inte Xl?
Gött med större skärm mm.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av drotz2000:

Varför inte Xl?
Gött med större skärm mm.

För en 7 åring så är 3DS XL för stor. 3DS är redan stor och klumping, 3DS XL gör det inte bättre, vist stor skärm men den är väldigt otymplig.

Och svar på frågan, handlar det om en handhållen konsol för en 7 åring så finns det enbart ett svar, och det är 3DS. Vita har 1-2 barnspel totalt, ingen konsol för en 7 åring.

Speldator: SB i7-2600k @ 4,5Ghz P8Z68-V Pro, 16GB DDR3, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Tablet: Surface Pro, Konsoler: PS2/3/4, Xbox 1/360/One, Wii U, PS Vita, 3DS+++

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2012

Köp ett 3DS men ge henne för guds skull inget pokémon-spel. Du anar inte vilka krav och kostnader som tillkommer för föräldrar som fått ner sina barn i det träsket...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

iPad? Min grabb är stormförtjust i den.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Bonius:

Köp ett 3DS men ge henne för guds skull inget pokémon-spel. Du anar inte vilka krav och kostnader som tillkommer för föräldrar som fått ner sina barn i det träsket...

Kan man köpa saker i pokémonspel nu? Så var det inte när jag körde på DS Lite för 7 år sedan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Appel99:

Kan man köpa saker i pokémonspel nu? Så var det inte när jag körde på DS Lite för 7 år sedan

Nej, man kan inte köpa saker i spelet. Däremot är pokémon en väldigt kul spelserie, och då vill man ha nästa spel när det kommer

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Jag accepterar inte fanboy argument

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Appel99:

Läs mitt inlägg igen och traska sedan ner till närmaste spelbutik. Väl där, fråga den som står bakom disken om hen kan visa dig de pokémonspel de har inne för tillfället samt vilka som beräknas komma in inom ett kvartal.

Lägg sedan fram ditt kreditkort på disken och säg "I GOTTA CATCH THEM ALL".

Hoppas du har nudlar hemma

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Nintendo utan tvekan

i7 6850K, MSI GTX 1080 X, MSI GODLIKE CARBON X99, 64GB Corsair Vengeance LPX 2133Mhz, Noctua NH-D15, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 950 PRO 256GB, WD Black 6TB, be quiet Dark Base 900.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av biorrith:

iPad? Min grabb är stormförtjust i den.

Nexus 7 Med ett ordentligt skal tycker jag hade varit bäst . Just för den 7 tums stora skärmen och att det nu kommer en ny modell . Och att den inte kostar 4000 tusen utan ca 2000 kr . Eller ja en ipad mini hade väll också varit bra + Om man skulle köpa en surfplatta så hade han kunnat använda den mycket längre eftersom då hade dom kunnat surfa osv på den när han blir äldre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Nintendo DS är en väldigt bra plattform för barn

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Nintendo DS finns där många bra spel till både små & stora barn, det går även att komma över spel riktigt billigt på tradera. Går även att låsa en del saker som har med internet att göra om man inte vill att barnen ska komma åt det eller spel med högre åldersgräns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Perb:

Jag röstar på 3DS och jag måste säga att varken 3DS eller 3DS XL är otymplig. Jag äger själv en 3DS XL (27 år) och min kusin som nu är 8 år har haft 3DS XL sen dess release. fördelen med vanliga 3ds är att den rymmmer i en byxficka för att ha med sig när man är på fot. En 7 åring brukar dock inte springa omkring med elektronik i fickorna utan ha med sig det i väskor och då är 3ds XL inte alls otympligare än vanliga 3ds. Sidonotis är att jag även haft med mig mitt 3ds XL i min byxficka när jag inte bär jeans av den tightare modellen

3DS har massvis med spel för både vuxna som små och även en "play-store" där du kan köpa lite billigare och kortare spel. Ja gköper många ny-releaser genom amazon.co.uk där de oftare är 100-200 kr billigare (nej, 3ds är inte regionslåst). 3DS kan även spela spel ifrån vanliga DS, men inte tvärtom.

En annan anledning att rekommendera XL är just för att pga större skärm så får man en större "sweet-spot" för själva 3D effekten.

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

Tack för alla tips, det lutar rätt starkt åt en 3DS.