Så tyst hårddisk som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad ska du med en snabb lagringsdisk till?

Menar, hur många spel och program ska du ha installerade samtidigt för att fylla först 250GB på ssdn och sedan behöva ha extra på en vanlig disk?

Kör OS/Program/Spel på SSDn och all lagring på HDD.

Jag gillar att ha alla mina spel på steam installerade, så jag slipper avinstallera och installera hela tiden
Sedan blir det väl lite musik och rätt många filmer, är ju bra om hårddisken är hyfsat snabb vid inspelning.

Men är det någon som kommer ihåg om man ska ha fraps/bandicam/xxx på ssd och sen spela in filmerna till hdd
eller det var tvärtom, vad var bäst? för jag har helt glömt bort det. Eller det är bäst att spela in på samma som man sparar filerna på när det gäller ssd? Det var ju något om att det var bäst att ha 2 hårddiskar, en för inspelningsprogram och en för filerna, men detta kanske inte gäller ssd.

Har för övrigt 170st spel på steam som totalt tar 500gb sen har jag ju såklart Battlefield 3 med alla dlc installerade + dayz och lite mods till det. Hade tänkt ha BF3 & Dayz på ssd;n till att börja med.

Edit: SSD;n jag har just nu finns det bara ungefär 60gb kvar på och då har jag inte särskilt många spel installerade för jag tyckte det var bäst att installera de jag spelar mest just nu och vänta tills jag köpt redig hårddisk.

Permalänk
Medlem

ifall du har ett chassi med vibration problem så är ett 2.5 HDD mycket bättre än 3.5 det är dyrare men som sagt det bästa alternativ ifall du stör dig på vibration är att köpa 2.5 HDD

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Kan klargöra för de i tråden som tror att greendiskarna ändrar varvtal:
Dom ändrar INTE sitt varvtal !
Ingen disk i mannaminne har variabel spindelhastighet endast gamla CD-spelare.

Anledningen att ryktena om variable hastighet fortfarande finns är att WD en gång i tiden angav speindelhastigheten på hela serien till typ: "5200-5800 rpm".
Vilket i själva verket betyder att de olika diskarna i serien inte snurrar med samma hastighet.

Det som gör green diskarna speciella är att dom parkerar läshuvudena efter endast ett par sekunder (som default, men kan ändras).

De diskarna jag har ändrar varvtal. Det hörs också när de går från ett lågt varvtal (Känner att de vibrerar, fastän mer lågmält än när det är i "fullt varv"), för att sedan accelerera när man accessar diskarna. 10-20 sekunder efter sista aktiviteten, går de ner i varvtal igen. 5 Minuter till och de sätter stänger ner sig helt för att spara ytterligare ström.
Detta var något jag fick fixa till med speciella hdparm-inställningar för att förhindra när diskarna till slut flyttade in i min filserver. Oerhört jobbigt att vänta 2 - 5 sekunder varje gång man skulle ha något från diskarna.

WD kallar det för IntelliPower.

Efter en liten Google-sökning: http://compreviews.about.com/od/storage/gr/WD-Caviar-Green-2T...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

hur tyst ska den vara, vilka komponenter är mest högljudda just nu?

3tb Wd green har jag skaffat för att allt ska bli knäpptyst, hårdisken kan jämföras med fläktar i 1000rpm (tysta modeller förstås)
Jag har hårdisken i en tjock box av kartong som ligger under ett skåp (lång sata kabel ) så jag rankar den som 0db!

41 och 44 grader som mest ibland brukar den vara.

knäpptyst är underbart!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

hur tyst ska den vara, vilka komponenter är mest högljudda just nu?

3tb Wd green har jag skaffat för att allt ska bli knäpptyst, hårdisken kan jämföras med fläktar i 1000rpm (tysta modeller förstås)
Jag har hårdisken i en tjock box av kartong som ligger under ett skåp (lång sata kabel ) så jag rankar den som 0db!

41 och 44 grader som mest ibland brukar den vara.

knäpptyst är underbart!!

De komponenter som låter just nu är processorkylaren som jag fick med processorn och nätaggregatet när jag spelar då det surrar och tjuter. (har reklamerat det till cdon)
Mitt Chassi (Fractal R4) har ju också nån form av ljudämpande material på sidpanelerna och i fronten så det dämpar ju lite.
Ett svagt surrande ljud när hårddisken jobbar eller ljudet av att luft transporteras har jag inget emot, det jag tycker är jobbigt är när hårddiskarna skramlar, "piper", knäpper och gör andra jobbiga ljud.

Har ingen kunskap inom temperaturer för hårddiskar, vad bör hårddiskar hålla sig i för temperatur innan det blir farligt?
Min ssd ligger för övrigt på 30 grader konstant.

Skrivet av Anders9110:

ifall du har ett chassi med vibration problem så är ett 2.5 HDD mycket bättre än 3.5 det är dyrare men som sagt det bästa alternativ ifall du stör dig på vibration är att köpa 2.5 HDD

Tror inte det finns något problem med detta i define r4 chassit? hårddisk platserna känns väldigt stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De diskarna jag har ändrar varvtal. Det hörs också när de går från ett lågt varvtal (Känner att de vibrerar, fastän mer lågmält än när det är i "fullt varv"), för att sedan accelerera när man accessar diskarna. 10-20 sekunder efter sista aktiviteten, går de ner i varvtal igen. 5 Minuter till och de sätter stänger ner sig helt för att spara ytterligare ström.
Detta var något jag fick fixa till med speciella hdparm-inställningar för att förhindra när diskarna till slut flyttade in i min filserver. Oerhört jobbigt att vänta 2 - 5 sekunder varje gång man skulle ha något från diskarna.

WD kallar det för IntelliPower.

Efter en liten Google-sökning: http://compreviews.about.com/od/storage/gr/WD-Caviar-Green-2T...

Nejnejnej !
Vibrationen du eventuellt känner är läshuvudet som är oparkerat.
Och efter ett gäng sekunder parkeras det och blir tyst.

Variabel spindelhastighet existerar inte i WD's sortiment, det är deras marketingavdelning som antydde det vid launch och sedan dess har ryktena inte dött ut.
Det skapade t.o.m lite kontrovers en gång i tiden när seagate bevisade att WD's diskar absolut INTE varierade hastigheten trots att det t.o.m i WD's egna tech dokument stod att dom gjorde det.
Recencenter och media svalde det som vanligt med hull och hår, vilket är anledningen att t.o.m Anands review felaktigt talar om det.
Nu funkar inte länken längre men: www.seagate.com/docs/pdf/whitepaper/mb_intellipower_exposed.p...

Vad Intellipower betyder i verkligheten är att diskserien är skapad med en strömförbrukningsgräns, och att ingen av diskarna överskrider denna.
Diskar som normalt sett drar med ström (flera plattor och läshuvuden) får en lägre spindelhastighet.

Och det du justerade med HDparm var inte någon firmwareinställning utan spindown tiden vilket OS'et sköter.
HDparm saknar möjlighet att ändra t.ex head parking tiden, för det så krävs WD's egna program:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Nejnejnej !
Vibrationen du eventuellt känner är läshuvudet som är oparkerat.
Och efter ett gäng sekunder parkeras det och blir tyst.

Variabel spindelhastighet existerar inte i WD's sortiment, det är deras marketingavdelning som antydde det vid launch och sedan dess har ryktena inte dött ut.
Det skapade t.o.m lite kontrovers en gång i tiden när seagate bevisade att WD's diskar absolut INTE varierade hastigheten trots att det t.o.m i WD's egna tech dokument stod att dom gjorde det.
Recencenter och media svalde det som vanligt med hull och hår, vilket är anledningen att t.o.m Anands review felaktigt talar om det.
Nu funkar inte länken längre men: www.seagate.com/docs/pdf/whitepaper/mb_intellipower_exposed.p...

Vad Intellipower betyder i verkligheten är att diskserien är skapad med en strömförbrukningsgräns, och att ingen av diskarna överskrider denna.
Diskar som normalt sett drar med ström (flera plattor och läshuvuden) får en lägre spindelhastighet.

Och det du justerade med HDparm var inte någon firmwareinställning utan spindown tiden vilket OS'et sköter.
HDparm saknar möjlighet att ändra t.ex head parking tiden, för det så krävs WD's egna program:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1...

Jo jo... jo!
Läs på länkarna.
Jag vet mycket väl skillnaden mellan normalt rotation och läs/skivknatter.
Mer detaljerat:
När jag håller disken i handen, kan jag även känna när den ändrar varvtalet mellan lågt och högt (Disken försöker rotera runt sin diskarnas axel när den accelererar/decelererar). Och nej. det är inte det klassiska läget där skivorna stannar för att spara ström, utan de fortsätter att spinna, fast med ett lägre varvtal. Sätter jag örat emot, kan jag även höra varvtalet ändras. Och igen: Det är inte disk-knattret. Det har ett helt annat säreget ljud. Den skillnaden hör jag)
Det klassiska strömsparläget kickar in senare, och har inte med detta att göra.

Och jo. HDparm kan påverka detta. Dock inte direkt, men det finns strömsparprofiler man kan byta emellan, där en av dem stänger ner den här egenskapen och skivorna roterar konstant i sin tänkta hastighet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo jo... jo!
Läs på länkarna.
Jag vet mycket väl skillnaden mellan normalt rotation och läs/skivknatter.
Mer detaljerat:
När jag håller disken i handen, kan jag även känna när den ändrar varvtalet mellan lågt och högt (Disken försöker rotera runt sin diskarnas axel när den accelererar/decelererar). Och nej. det är inte det klassiska läget där skivorna stannar för att spara ström, utan de fortsätter att spinna, fast med ett lägre varvtal. Sätter jag örat emot, kan jag även höra varvtalet ändras. Och igen: Det är inte disk-knattret. Det har ett helt annat säreget ljud. Den skillnaden hör jag)
Det klassiska strömsparläget kickar in senare, och har inte med detta att göra.

Och jo. HDparm kan påverka detta. Dock inte direkt, men det finns strömsparprofiler man kan byta emellan, där en av dem stänger ner den här egenskapen och skivorna roterar konstant i sin tänkta hastighet.

Kan tillägga att jag har green diskar av alla möjliga generationer.
Och ingen av dom beteer sig som du beskriver.
Mycket p.g.a dom faktiskt inte ändrar hastigheten.
Men jag ser att du är fast besluten att svälja säljarlögnen oavsett vad jag skriver

Edit, lite länkar:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1278683
http://techreport.com/review/13578/western-digital-re2-gp-har...
http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2238185.html

Att ändra spindelhastigheten dynamiskt skulle totalt döda allt vad energieffektivitet heter då spinup är det som med bred marginal drar mest ström.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Kan tillägga att jag har green diskar av alla möjliga generationer.
Och ingen av dom beteer sig som du beskriver.
Mycket p.g.a dom faktiskt inte ändrar hastigheten.
Men jag ser att du är fast besluten att svälja säljarlögnen oavsett vad jag skriver

Säljarlögn?
Hur tror du att jag känner av den enligt metoden jag beskrev?
Och varför tror du att jag har lagt ner massor av tid på att felsöka mina Green-diskar, som hade ett underligt 2-5 sekunder lagg till allt man gjorde med dem?
Jag har lagt ner dagar på att felsöka detta irriterande problem jag haft med dem. Jag fick dem även bytta två gånger. samma "fel".

Efter mycket sökande på nätet, eget felsökande och pillande, så blev jag själv förvånad över att de hade en variabel rotations-hastighet. Trodde själv det inte förekom bland hårddiskar.

Jag själv fick reda på den variabla hastigheten med egna upptäckter under felsökandet. Det är först låååångt senare som jag läste på om IntelliPower.

Jag tror det snarare handlar om firmware-versioner.
Jag har ett vagt minne av att jag läste på ett forum om en alternativ firmware-uppdatering man kunde utföra på Green-diskarna, som då stängde av den variabla rotations-hastigheten. Det skulle lösa problemet med 2-5 sekunders-lagget.
Jag gick aldrig vidare med det själv, eftersom jag då redan löst det med att stänga ner strömspar-funktioner m.h.a hdparm, som även stängde av den variabla hastigheten. Orkade inte böka runt med speciella boot-skivor och verktyg i DOS-läge, som bara fungerade med vissa SATA-chipsets.

Det kan mycket väl vara så att denna funktion stängdes av permanent i senare versioner. Jag själv skaffade mina Green-diskar, när hela Green-konceptet var nytt, och det vara ett bra tag sedan.
Dessutom så pass länge sedan att jag redan slitit ut diskarna ifråga. De sitter nu i filservern och lever sina sista timmar som en sorts slask-diskar för icke vitala data. Har redan ett gäng varningar i SMART-loggarna. Både när det kommer till drifts-timmarna och antalet korrigerade läsfel. (Samt ett gäng andra parametrar)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av tmv:

Den är nog tyst avstängd men inte tystare än Red när den snurrar om det inte kommit ny tystare Green sista året.
Dessutom låter det mest irriterande när man snurrar upp/ned och även när man stänger av (ett klick) så energisparfunktionen låter faktiskt. Fast för det mesta låter ju fläktar mer än hårddiskar.

Är tveksam till att RED låter mindre, de vibrerar mindre vet jag men om du monterar diskar "korrekt" så ska inte det påverka ljudnivån och då tror jag att de är likvärdiga.

Jo RED är verkligen en värdig motståndare till Green men jag räknade in att disken går i hibernate mode när TS spelar från sin SSD vilket då gör den tystare än RED. Dock skulle jag föredra en RED då jag behöver den extra långa driftlängden och inte har något behov att disken ska spara el eller minska ljudnivå med systemet jag sitter på.

Jag har då inte märkt att mina diskar låter mer än fläktarna och då har jag 3 WD black 1 green och en 4Tb seagate som surrar samtidigt dock är alla diskar gummimonterade men det kanske inte är så vanligt som jag trodde?

EDIT* såg att TS ska installera spel på disken då ändrar jag min rekommendation till WD RED då de faktiskt presterar bättre än Green och ska du ständigt läsa/skriva till disken finns det ingen fördel med Green, kanske att de drar mindre el men det skulle vara ytterst lite och jag har inte kollat upp det så det kan vara ett helt felaktigt antagande.

Skrivet av Svensktiger:

Kan klargöra för de i tråden som tror att greendiskarna ändrar varvtal:
Dom ändrar INTE sitt varvtal !
Ingen disk i mannaminne har variabel spindelhastighet endast gamla CD-spelare.

Anledningen att ryktena om variable hastighet fortfarande finns är att WD en gång i tiden angav speindelhastigheten på hela serien till typ: "5200-5800 rpm".
Vilket i själva verket betyder att de olika diskarna i serien inte snurrar med samma hastighet.

Det som gör green diskarna speciella är att dom parkerar läshuvudena efter endast ett par sekunder (som default, men kan ändras).

Stämmer men inte helt, Green diskarna är laddade med en firmware som lägger disken i hibernate mode när den inte används inom några minuter. Detta kallas av WD för "Intellipark" och är där för att just dra ner på ljudnivå och elförbrukning. För vad vore en miljövänlig disk om den inte hade ett strömsparläge.

Intellipark kan stängas av om någon funderar på att köpa eller redan har en WD Green.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Felix-97:

De komponenter som låter just nu är processorkylaren som jag fick med processorn och nätaggregatet när jag spelar då det surrar och tjuter. (har reklamerat det till cdon)
Mitt Chassi (Fractal R4) har ju också nån form av ljudämpande material på sidpanelerna och i fronten så det dämpar ju lite.
Ett svagt surrande ljud när hårddisken jobbar eller ljudet av att luft transporteras har jag inget emot, det jag tycker är jobbigt är när hårddiskarna skramlar, "piper", knäpper och gör andra jobbiga ljud.

Har ingen kunskap inom temperaturer för hårddiskar, vad bör hårddiskar hålla sig i för temperatur innan det blir farligt?
Min ssd ligger för övrigt på 30 grader konstant.

knäpptyst är underbart!!

jag minns att jag undersökte då jag köpte vilken som var tystast. jag kan garantera att WD30EURS är hårdisken för dig (den har jag, betalade 150€) för ett halvt år sedan.

den är ganska så snabb också (jämför med min gamla 500gb WD green också)

Ssd snurrar inte så att det är totalt onödigt att mäta tempsen på SSD.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad jag upplevt fungera bättre än en tyst hårddisk är en rejäl dämpning. Då kan du ha vilken hdd du känner för i stort sett. Jag hade två WD cavair blue i mitt system, men med http://www.inet.se/produkt/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn...
De är dock ett helvete att montera, och du måste montera dem på 5,25" platserna.

Permalänk
Medlem

Såg en video om WD RED precis. Du kan höra en nål slå i golvet

Iaf, jag vet inte hur RED fungerar i en vanligt PC då de är tänkta för NAS, men jag tippar att det är bland de pålitligaste diskarna på marknaden efter enterprisediskar då kanske som kostar multum. Jag tippar också att en green presterar sämre än en RED.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Vad jag upplevt fungera bättre än en tyst hårddisk är en rejäl dämpning. Då kan du ha vilken hdd du känner för i stort sett. Jag hade två WD cavair blue i mitt system, men med http://www.inet.se/produkt/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn...
De är dock ett helvete att montera, och du måste montera dem på 5,25" platserna.

precis. om min hårdisk ligger direkt på en plåt eller trä så hörs hårdisken tydligt och det är det mest störande ljudet om man har annars nära 0dB allt annat.
lägger man hårdisken på 2 pappersbitar/kartong så försvinner det mesta av skriv/läsar (o)ljudet.

sedan slapp jag snurrljudet då det räcker att lägga den i en stängd förpackning (t.ex grafikortsförpackning).

så dämpning är värt att satsa på, speciellt då snurrljudet knappt hörs om man har bra grafikkort med fläktar.

Permalänk
Medlem

Vill man ha "så tyst disk som möjligt" och det ska vara en HDD för lagring och med bra krona per GB ratio och har man inte råd med 500/1000GB SSD för 3-5 lax så det är en 2,5' HDD man ska slå till och inget annat.

Permalänk
Medlem

Inget är tystare än en ssd, sedan tror jag att 2.5 tummare är ganska bra men det är bara min gissning. Om man har en gammal laptop med hdd i kanske man vill köra systemet på den. Vissa 3.5 tummare som WD RED tror jag kan vara riktigt bra. Jag vet inte hur tysta blue och black är.

Green är riktigt bra, men jag är skeptisk till livslängden, jag fick errors på den då jag använt den ett par år som enda disk för system och lagring och den svettades skapligt tills jag införskaffade en samsung, också den på 1TB. Jag är dock orolig för hur länge de håller, och samsungen uppför sig lite märkligt vid uppstart och nedstängning. Den är mycket långsammare då den tar längre tid att spinna upp och den spinner upp och ner 3 ggr innan datorn stängs av. Jag har inte haft några problem med den dock och det är en 7200 rpm:are som presterar riktigt hyggligt vid sidan av wd green:en som är på 5000-7200 rpm eller nåt sånt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

Såg en video om WD RED precis. Du kan höra en nål slå i golvet

Iaf, jag vet inte hur RED fungerar i en vanligt PC då de är tänkta för NAS, men jag tippar att det är bland de pålitligaste diskarna på marknaden efter enterprisediskar då kanske som kostar multum. Jag tippar också att en green presterar sämre än en RED.

Minskade vibrationer = mindre mekanisk påfrestning = mindre slitage = längre livsläng.
Det går hand i hand.
Men:
Minskade vibrationer = mindre mekanisk påfrestning = högre precision i de mekaniska delarna = högre prislapp.
Det går också hand i hand.

Hur som helst: Vibrationer är något man inte vill ha. Inte bara sett till ljudnivån, utan även livslängden.

Skrivet av Luminous:

Inget är tystare än en ssd, sedan tror jag att 2.5 tummare är ganska bra men det är bara min gissning. Om man har en gammal laptop med hdd i kanske man vill köra systemet på den. Vissa 3.5 tummare som WD RED tror jag kan vara riktigt bra. Jag vet inte hur tysta blue och black är.

Green är riktigt bra, men jag är skeptisk till livslängden, jag fick errors på den då jag använt den ett par år som enda disk för system och lagring och den svettades skapligt tills jag införskaffade en samsung, också den på 1TB. Jag är dock orolig för hur länge de håller, och samsungen uppför sig lite märkligt vid uppstart och nedstängning. Den är mycket långsammare då den tar längre tid att spinna upp och den spinner upp och ner 3 ggr innan datorn stängs av. Jag har inte haft några problem med den dock och det är en 7200 rpm:are som presterar riktigt hyggligt vid sidan av wd green:en som är på 5000-7200 rpm eller nåt sånt.

En disk som har svårigheter att starta och/eller hålla sig igång är ett tecken på problem med strömförsörjningen.
Ett vanligt fel är, otroligt nog, dåliga SATA-kontakter från nätaggregatet. En tillfällig lösning är att dra ur, rengöra och sätta tillbaks strömförsörjningen till disken ifråga.

Svårigheter att släcka ner disken? Jadu... den är knepigare. Peoblem med operativsystemet som inte vet om den vill släcka ner eller inte. Operativet kanske fått en släng av beslutsångest.
Jag gissar lite vilt här: Kan det vara drivaren till SATA-kontrollern som skickar ut standby-signaler till diskarna. Sedan kliver operativsystemet och skickar ut samma signaler. Diskarna ifråga måste först starta upp för att kunna tyda kommandot de just fått.
Problemlösning: Avinstallera drivrutinerna till SATA-kontrollern och använd operativsystemets egna/interna AHCI-drivare istället. Det kan verka vara en dålig idé, men när det kommer till Windows, är den interna AHCI-drivaren redan rätt kompetent och komplett. Många SATA-makares AHCI-rutiner brister i det ena och det andra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Som kommentar till ett flertal inlägg:

Inga konsumentdiskar har någonsin haft variabel hastighet eftersom det inte fungerar utan mycket avancerad teknik för att ändra flyghöjden för huvuden under drift. Diskarnas rotation skapar en luftkudde för huvuden som de svävar på. Flyghöjden måste vara konstant, alltså behöver huvudenas utformning vara olika beroende på diskarna varvtal. Skulle en 7200rpm-disk varva ner till 5400 hade huvuden tappat höjd och kraschat ner i diskarna.

Omvänt skulle en uppvarvning föra huvudena för långt från skivorna och ge skriv/läsproblem.

Jag kör Steamspel på Green men det är märkbar skillnad i prestanda till Black som jag också testat med. Skillnaden i ljudnivå och vibrationer är också stor, till Greens fördel. Accepterar man lite segare spelladdning mot lägre ljudnivå går det utan vidare att leva med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Som kommentar till ett flertal inlägg:

Inga konsumentdiskar har någonsin haft variabel hastighet eftersom det inte fungerar utan mycket avancerad teknik för att ändra flyghöjden för huvuden under drift. Diskarnas rotation skapar en luftkudde för huvuden som de svävar på. Flyghöjden måste vara konstant, alltså behöver huvudenas utformning vara olika beroende på diskarna varvtal. Skulle en 7200rpm-disk varva ner till 5400 hade huvuden tappat höjd och kraschat ner i diskarna.

Omvänt skulle en uppvarvning föra huvudena för långt från skivorna och ge skriv/läsproblem.

Jag kör Steamspel på Green men det är märkbar skillnad i prestanda till Black som jag också testat med. Skillnaden i ljudnivå och vibrationer är också stor, till Greens fördel. Accepterar man lite segare spelladdning mot lägre ljudnivå går det utan vidare att leva med.

Hur förklarar man då vridmomenetet jag tydligt kan känna när jag håller disken i handen, och disken trillar in i sitt semisömn-läge ett par sekunder efter sista aktiviteten.
Likaså ett vridmoment åt andra hållet när aktiitet mot disk sker på nytt.
Har mycket svårt att tro att de skulle vara läshuvudet som ger sådana krafter. Det skulle innbebära att läshuvudena/armen har en väldigt stor massa.

Som grädde på moset så har disken även sitt traditionella strömsparläge där den stannar helt. Vilket känns betydligt mycket mer i vridmomentet när det sker.

EDIT:
Fick en förklaring/teori, som låter vettig:
Disken parkerar läshuvudena i en släde som ligger intill skivornas ytterkant. Läshuvudena har en spets som "glider" in i parkeringaanordningen och på så sätt skyddas läshuvudena.
Efter att parkering har skett, reduceras varvtalet på diskarna för att spara energi. Sedan sitter disken i detta reducerade läge ett tag i väntan på nya instruktioner. En lägre rotation bibehålls för att få en snabbare access mot disken jämfört med det fulla viloläget.

När nya instruktioner tas emot, varvar motorn upp diskarna till korrekt varvtal igen, och sedan lämnar läshuvudena sin parkeringsanordning.
Troligen är det detta som upplevs som en "hicka" då diskens läshuvuden inte kan lämna parkeringen förrän skivorna uppnått rätt hastighet igen.

Sedan har vi givetvis det traditionella strömsparläget där disken släck ner helt, men det sker först efter några minuter, och inte enstaka sekunder som semi-läget har.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Problemlösning: Avinstallera drivrutinerna till SATA-kontrollern och använd operativsystemets egna/interna AHCI-drivare istället. Det kan verka vara en dålig idé, men när det kommer till Windows, är den interna AHCI-drivaren redan rätt kompetent och komplett. Många SATA-makares AHCI-rutiner brister i det ena och det andra.

Hmm, bra idé. Jag har linux på datorn så jag kan prova att se hur den uppför sig då. Om jag går till suspend to ram eller vänteläge så händer inte detta med disken för övrigt. Det är inget som verkar vara skadligt för disken, och jag misstänker det är något som just samsungdiskar gör.

Alltså den spinner upp snabbt 2 ggr, sedan lite långsammare en sista gång. Sedan stänger allt av sig. Annars inget konstigt. Ibland när jag startat om datorn tar samsungdisken också löjligt lång tid att spinna upp innan boot igen. Inget problem misstänker jag dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself