Permalänk
Inaktiv

Hjälp med val av Processor fläkt :)

Hej ska ha en ny fläkt till min processor. AM3+ socket ska det vara
//AZzzID

Permalänk
Medlem

Antar att det ska vara själva kyltornet också?
Budget?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Antar att det ska vara själva kyltornet också?
Budget?

Hm runt 500 -+100 kr spelar ingen roll. Vad menar du med tornet också? Haha e ny inom datorvärlden. Och du/ni får gärna inka en bra kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Hm runt 500 -+100 kr spelar ingen roll. Vad menar du med tornet också? Haha e ny inom datorvärlden. Och du/ni får gärna inka en bra kylpasta

Menade själva kylflänsen, vet inte varför jag skrev tornet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321 är den bästa luftkylaren som finns (enligt mig) och enligt mig även den bästa kylaren som finns. Dock lite dyrare och passar inte alltid med chassi och RAM-minnen.

En lite billigare kylare som ändå är väldigt bra är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752836 .

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Menade själva kylflänsen, vet inte varför jag skrev tornet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321 är den bästa luftkylaren som finns (enligt mig) och enligt mig även den bästa kylaren som finns. Dock lite dyrare och passar inte alltid med chassi och RAM-minnen.

En lite billigare kylare som ändå är väldigt bra är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752836 .

är den sista tyst? för den jag har nu är väldigt högljud. Eller tror iaf det är den som låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Menade själva kylflänsen, vet inte varför jag skrev tornet.

Kanske för att du menar tornkylare?

Skrivet av AZzzID:

är den sista tyst? för den jag har nu är väldigt högljud. Eller tror iaf det är den som låter.

Kylaren låter ingenting, det är fläkten som låter. Har du stockkylaren nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nlkar:

Kanske för att du menar tornkylare?

Kylaren låter ingenting, det är fläkten som låter. Har du stockkylaren nu?

ja det har jag Hade inte råd att köpa en annan fläkt en den jag fick med innan så det är väll antagligen den fläkten som låter som ett flygplan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

är den sista tyst? för den jag har nu är väldigt högljud. Eller tror iaf det är den som låter.

Den sista är väldigt tyst! Har en kompis som har den och blir lite avis på hur tyst den är när jag jämför med min NH-D14 som är strypt så lågt det går.
Den översta är också väldigt tyst men ja, lite dyrare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av anon223880:

ja det har jag Hade inte råd att köpa en annan fläkt en den jag fick med innan så det är väll antagligen den fläkten som låter som ett flygplan :/

Arctic Cooling Freezer 13 Pro låter lite väl mycket i load men fast i idle så är den knäpp tyst enligt Sweclockers test 2011.

Funderar själv på att köpa den För att när man spelar så tänker man ej på ljudet, samt detta test gjordes på en överklockad 2600k på 4.5ghz

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Den sista är väldigt tyst! Har en kompis som har den och blir lite avis på hur tyst den är när jag jämför med min NH-D14 som är strypt så lågt det går.
Den översta är också väldigt tyst men ja, lite dyrare

Passar den till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759445 ? btw köper helst grejerna från komplett eller inet. Så om du kan hitta en fläkt från någon av dom sidorna så skulle det vara ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Hej ska ha en ny fläkt till min processor. AM3+ socket ska det vara
//AZzzID

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Inaktiv

Är den bra? btw guys jag behöver en SSD också för runt 700kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Är den bra? btw guys jag behöver en SSD också för runt 700kr

Japp jag tycker den är bra!

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för Hyper 212 Evo vilken, i min mening, är bättre än Freezer 13 pro (har ägt båda).

Då jag däremot inte har ägt en NH D14 (eller motsv) kan jag inte uttala mig om hur den står sig mot dem. Personligen har jag svårt att tänka mig att det, för den normala användaren, är värt att lägga mer än den dubbla summan på en D14.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Är den bra? btw guys jag behöver en SSD också för runt 700kr

Nej, den låter som ett jetplan! Jag älskar jetplan därför har jag den.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jika:

Jag måste slå ett slag för Hyper 212 Evo vilken, i min mening, är bättre än Freezer 13 pro (har ägt båda).

Då jag däremot inte har ägt en NH D14 (eller motsv) kan jag inte uttala mig om hur den står sig mot dem. Personligen har jag svårt att tänka mig att det, för den normala användaren, är värt att lägga mer än den dubbla summan på en D14.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Är den tyst? det är viktigast

Permalänk
Medlem

kyllaren från Sweclockers sommardator kör jag i en burk, bra och tyst

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179279-silverstone_ar...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Är den tyst? det är viktigast

31 decibel som du ser. Har den och precis som tabeller visar så är 30dB ungefär som en viskning på ett bibliotek. Är behovet högre men även att det skall vara tyst tror jag att vattenkylning blir nästa. De kraftigare fläktarna låter mer men blåser bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Är den tyst? det är viktigast

Tysthetsgrad är ganska subjektivt och beror på många faktorer.

Men ja, den får nog klassas som tyst. D14 är säkerligen ytterligare lite tystare men det är väldigt sannolikt att du har andra komponenter i datorn som låter mer ändå (grafikkort, nätagg, HDD).

TLDR; Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

är den sista tyst? för den jag har nu är väldigt högljud. Eller tror iaf det är den som låter.

Om du inte vet vilken fläkt som låter mest/illa, stoppa dit en penna så att fläkten stannar tillfäligt så vet du Stoppa den bara nån sekund eller ens det, det bästa är att hålla pennan precies i mitten, inte vid bladen, så att du kan varva ner fläkten något. (använd inte en penna som innehåller metall om du inte vet vad du gör )

ps. Håll stadigt grepp om pennan !

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

NH-D14 är definitivt inte tyst om man inte har fläktkontroller. Då jag antar att TS inte har det är det PWM som gäller för honom.

Freezer 13 är enligt mina erfarenheter så tyst det går att få för de pengarna och utan att ha fläktkontroller eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bäst för pengarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1008748
köp till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057 om du vill ha bättre fläkt.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna... ångrar att jag bytte till H80 eftersom V8:an var i princip lika effektiv och mycket tystare.

Cooler Master V8

Rätt stor dock, så kan vara problematisk i trånga chassin.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Jag har hyper 212 evo. Jag gillar den men den var ett H#lvete att montera i mitt chassi. För jag förstod mig inte helt på manualen :S

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Är den tyst? det är viktigast

Dubbelkolla även att kylaren får plats. Detta gäller för samtliga av de nämnda kylarna.

Som någon sa behövs d14 kompletteras med pwm-fläktar för att kunna styras smidigt. Detta har tex EVOn redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jika:

Dubbelkolla även att kylaren får plats. Detta gäller för samtliga av de nämnda kylarna.

Som någon sa behövs d14 kompletteras med pwm-fläktar för att kunna styras smidigt. Detta har tex EVOn redan.

fattar inte det sista :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

fattar inte det sista :/

PWM är en metod att styra hastigheten på elektriska motorer (i detta fallet en fläkt). Denna uppgift går ofta att överlåta till mjukvara så att det sker per automatik (dvs fläkthastigheten ökar bara när det behövs). Både Freezer 13 Pro och EVO 212 har PWM-fläktar i standardutförande. Noctuas D14 har EJ PWM-fläktar och måste därför kompletteras med detta för att erhålla samma funktion alternativt styras genom spänningsreglering (tex mha motstånd eller fläktcontrollers).

TLDR; PWM är bra. EVO 212 är ruskigt prisvärd. Finns den kvar i sortimentet nästa gång jag behöver köpa ny kylare så är det den jag kommer välja utan att tveka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jika:

PWM är en metod att styra hastigheten på elektriska motorer (i detta fallet en fläkt). Denna uppgift går ofta att överlåta till mjukvara så att det sker per automatik (dvs fläkthastigheten ökar bara när det behövs). Både Freezer 13 Pro och EVO 212 har PWM-fläktar i standardutförande. Noctuas D14 har EJ PWM-fläktar och måste därför kompletteras med detta för att erhålla samma funktion alternativt styras genom spänningsreglering (tex mha motstånd eller fläktcontrollers).

TLDR; PWM är bra. EVO 212 är ruskigt prisvärd. Finns den kvar i sortimentet nästa gång jag behöver köpa ny kylare så är det den jag kommer välja utan att tveka.

Vill ha en som höjer/sänker hastigheten själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon223880:

Vill ha en som höjer/sänker hastigheten själv

Moderkortet som du länkade till har stöd för PWM-styrning. Enklast är då att titta på de som stödjer denna funktion, tex 212 EVO.

Men än en gång, undersök först så att den verkligen får plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jika:

Moderkortet som du länkade till har stöd för PWM-styrning. Enklast är då att titta på de som stödjer denna funktion, tex 212 EVO.

Men än en gång, undersök först så att den verkligen får plats.

Jag ser inte att det står stödjer PWM styrning på någon fläkt