Helgsnack: "Får tekniken följa med på semestern?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Får tekniken följa med på semestern?"

Att koppla av med internet ständigt runt hörnet är för många en utmaning. Signaturen "Johnny" undrar hur SweClockers medlemmar känner för att ta med datorer och annat på semestern.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

laptopen är alltid med samt mobilen givetvis, men eftersom laptopen inte klarar några spel så används den enbart till att spela ett och annat flashspel om man blir uttråkad

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Surfplattan åker alltid med på resor längre än 2h, dvs alla semestrar. Som skrivet i artikeln gör en surfplatta i baksätet en långresa betydligt 'kortare'. Visst hör man många säga 'hur kan man ta med sig ditt & datt på semestern, då ska man ju umgås och inte sitta vid datorn'. Men så länge det bara används under transportsträckorna ser jag inget fel med det!

Sen att man inte skulle kunna koppla av när man är uppkopplad, det håller på att dö ut. Förr var det så för att vara uppkopplad betydde ju enbart jobb, men för vår generation är ju datorn ett sätt att koppla av.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Inga problem här inte. Man får försöka sluta tänka på det helt enkelt

Permalänk
Medlem

Har alltid med mig laptop osv men använder det väldigt sällan, finns inte riktigt utrymme för det. Dock något serie avsnitt på kvällen är gött när man inte orkar läsa. Så otroligt skönt att komma på sig själv med att det var 12h sen man kolla telefonen senast.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Brukar ta med en platta en laptop men med betydligt lägre användningsgrad än vanligt, kollar nyheter och väder mest.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast bara vara det gamla gameboyet som åker med.

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem

brukar enbart bli mobilen för sms och dylikt, kan tycka det är skönt att komma ifrån alla datorer och tv-apparater ibland.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Laptopen + mobilen hänger med vart jag än åker om det är mer än 2-3h

Permalänk
Medlem

Lever mitt liv på internet. Skulle inte klara mig utan många dagar.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Master of Overkill

Endast med mig telefonen ifall jobbet skulle skita sig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Hädanefter blir det bara mobilen, då jag senast var på semester spydde en tjej på min laptop och trampade på surfplattan med klackskor så skärmen sprack

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det kan vara otroligt avslappnande att lyssna på musik och sitta och slösurfa? Detta händer iofs inte på semestern då jag varken har surfplatta eller laptop, utan istället blir det musik från mp3-spelaren och antingen en bok eller något litet "pussel"-spel på mobilen (minröjaren eller liknande).

Kan tillägga att detta enbart handlar om när man sitter i bilen eller liknande, och när man tar en timmes vila efter lunch/middag. Annars är man ju ute och hittar på andra saker

Permalänk

Luren, Samsung Galaxy S(den första). Håller än trots att batteriet har tagit mycket slit. Youtube och internet via 3G funkar än.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Mobil, kamera, laptop eller surfplatta för att t.ex kolla på film i bilen,tåget,båten eller flygplanet.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Avstängd

iPad och mobilen följer med på semestern. Även om jag har semester så behöver jag finnas tillgänglig för ganska många personer. Sen är det skönt att kunna hålla sig à jour trots att man har semester för jag har inga problem med att kunna koppla av även om jag vet att det när som helst kan ringa eller att jag måste svara på något mail då och då.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Oftast blir det väl iPhone, iPad och kamera vid längre utflykter.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk

Har alltid med durfplatta och mobil ^^ semester eller andra resor

Permalänk
Medlem

Laptopen, mobilen och 3DS brukar jag ha med mig. Känns lagom, har en ultrabook dessutom så det är inte så farligt extra mycket att bära. Blir eventuellt ett köp av surfplatta snart också, då kanske jag börjar ta med mig den också... även om det kanske känns lite överflödigt.

Permalänk
Medlem

Mobilen åker med överallt, används dock betydligt mindre än normalt. Laptopen använder jag främst till att kolla film i bilen/flyget/båten/tåget osv...

På semester finns ju massa att se, uppleva och göra, så särskilt svårt att leva analogt är det ju inte

Permalänk
Medlem

Har precis (för någon timme sedan) bokat en resa till Thailand och jag lär inte ta med mycket. Tror inte att jag kommer ta med något mer än kamera. Ibland har jag dock tagit med min mini-pc så jag kan spela Heroes of Might and Magic III på flyget. Inget får flygresan att gå så fort!

Permalänk
Medlem

Mobilen är en självklarhet, har jag den klarar jag mig väldigt långt. Laptopen får åka med på de flesta (längre) turer men den används mest som underhållningsstation mellan resmål samt för att redigera foton (LR) on the fly.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Mobilen är alltid med, dock är det guld värt när batteriet tagit slut i både min o fästmöns mobil. Det blir ett helt annat lugn måste jag säga. Resten av tekniken står hemma, stationär o laptop.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Entusiast

Mobilen har jag med mig vartenda litet fotsteg jag tar och Macbooken åker med på längre resor.
Jag ser ingen anledning till att våra prylar skulle komma i vägen för avkoppling om det nu inte snackas jobb på dem.

Det är ju på Internet man lever idag!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

brukar inte äns ta med mobilen.

anledningen är för att jag har semester och då ska man vara onåbar dvs ingen ska störa...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mobilen, rätt van att läsa e-böcker på den nuförtiden, både teknik och old school på samma gång

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jag fattar exakt hur du känner och tänker "Johnny" och min bästa semester (semester är kanske lite fel ord, äventyr passar bättre) är helt klart när jag och tre kompisar bestämde oss för att paddla 60 Mil på västra Dalälven!

Och vi bestämde oss för att, klockor, mobiltelefoner etc skall stanna hemma.

M a o vi äter när vi är hungriga, vi vilar när vi är trötta o s v.

En av mina bästa minnen i livet.

Men på en "vanlig" semester, så för min egen del så åker allt bärbart med Man (Läs: jag) har ju karaktär
Och det finns tillfällen på semestern som kommer för eller senare, när det bara är så skönt att plocka upp tekniken, och ta ett djupt andetag, och känna denna härliga nördiga teknikro.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Mobilen följer med var jag än ska där man ändå har allt som behövs.

Ibland kan surfplattan följa med just för passagerarnas skull, även laptopen om jag ska bo kvar någonstans,tex på hotell.

Men oftas lämnas allt inne på tex hotellet,bilen för att man ska njuta av platsen man är, oftast kvällstid mina leksaker dyker upp.

Permalänk
Medlem

Laptoppen och telefonen (Jätte bra att ladda ner till exempel YouTube videos i förväg och sedan titta på under resan med bil/flyg/tåg, etc) följer alltid med. Dock så blir det inte mycket spelande och jag är inte med i några sociala medier. Däremot håller jag kontaken med nära vänner på så vis, samt kikar på foton jag tagit under dagen.

Kort och gott, jag har självdisiplin vad gäller att koppla av!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Endast mobiltelefonen med mig som jag knappt använde.
Läser böcker under semestern om jag behöver stimulans

Nyheter? Meh, man får veta sen om det är något viktigt som händer.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|