Dual boot med OEM windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Dual boot med OEM windows?

Hallå!

Jag tänkte äntligen skaffa en SSD nu i veckan, och funderar lite på hur det blir med installationen. Jag vill helst göra en helt ny installation med w7, ifrån skiva. Men jag har fortfarande en hel del grejer kvar på min nuvarande systemdisk som jag skulle vilja flytta över lite bit för bit, eftersom den är jävligt ostrukturerad, grejerna ligger lite huller om buller och skulle helst vilja installera SSD:n så fort som möjligt och sen ta och flytta lite i taget.

Funkar det att ha två installationer av ett OEM-windows på samma dator? Om det går, kan man komma åt filer som ligger på den gamla systemdisken ifrån en helt egen windows-installation?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Borde det inte gå att ha båda diskarna installerade i datorn men välja att bota från ssd:n i bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ArtfulBotcher:

Hallå!

Jag tänkte äntligen skaffa en SSD nu i veckan, och funderar lite på hur det blir med installationen. Jag vill helst göra en helt ny installation med w7, ifrån skiva. Men jag har fortfarande en hel del grejer kvar på min nuvarande systemdisk som jag skulle vilja flytta över lite bit för bit, eftersom den är jävligt ostrukturerad, grejerna ligger lite huller om buller och skulle helst vilja installera SSD:n så fort som möjligt och sen ta och flytta lite i taget.

kan man komma åt filer som ligger på den gamla systemdisken ifrån en helt egen windows-installation?

Ja.
Dra ur HDD, installera Windows på SSD, sätt tillbaka HDD, nu kommer du åt båda från ditt nya Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

det går men det är inte det lättaste.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av m4gnify:

Ja.
Dra ur HDD, installera Windows på SSD, sätt tillbaka HDD, nu kommer du åt båda från ditt nya Windows.

Ok, har du testat det själv? Du vet inte hur det är med OEM? Vad jag förstått så "får" man inte ha 2 installationer samtidigt, men man brukar väl få typ 30 dagar att verifiera med windows-nyckel, så det borde funka åtminstone under den perioden.

Skrivet av NordhNet:

Borde det inte gå att ha båda diskarna installerade i datorn men välja att bota från ssd:n i bios?

Det var så jag hade tänkt iaf. om det nu går med OEM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ArtfulBotcher:

Ok, har du testat det själv? Du vet inte hur det är med OEM? Vad jag förstått så "får" man inte ha 2 installationer samtidigt, men man brukar väl få typ 30 dagar att verifiera med windows-nyckel, så det borde funka åtminstone under den perioden.

Tror inte du behöver göra något så länge du inte byter moderkort eller nåt sånt. Får du problem så får du ringa Microsofts telefonsvarare för att få en ny nyckel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Localhost
Registrerad
Apr 2010

Aktivering

När en OEM-licens aktiveras så gör den det med ett hårdvaruid som genereras beroende på vilken hårdvara du har. Om hårdvaran avviker alldeles för mycket sen den föregående aktiveringen så kan det hända att den inte går i genom. Normalt sett så är det inga bekymmer att byta ut en hårddisk.