Permalänk
Jubileumsmästare

Försämrar iGPUn överklockningen?

Hej, jag har 2st GTX 670 i SLI och kör 3st skärmar i den (Inte surround). Sen har jag en fjärde i mitt moderkort via HDMI. Jag var tvungen att slå på LLV MVP i BIOS för att få den fjärde skärmen att funka. Så nu är ju iGPUn aktiv och inte avstängd tillskillnad från innan. Min fråga är om min processors överklocknings kapacitet försämras om iGPUn är aktiv. T.ex om jag inte har den igång så når jag 4.7 GHz men är den igång så når jag bara 4.5 GHz eller nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyDuFF:

Hej, jag har 2st GTX 670 i SLI och kör 3st skärmar i den (Inte surround). Sen har jag en fjärde i mitt moderkort via HDMI. Jag var tvungen att slå på LLV MVP i BIOS för att få den fjärde skärmen att funka. Så nu är ju iGPUn aktiv och inte avstängd tillskillnad från innan. Min fråga är om min processors överklocknings kapacitet försämras om iGPUn är aktiv. T.ex om jag inte har den igång så når jag 4.7 GHz men är den igång så når jag bara 4.5 GHz eller nått.

Är inte skillnaden temperaturerna?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Jubileumsmästare

Har inte kollat än. Provade att använda ett gammalt 8600 GT 256MB till skärmen ist men den klarar inte att omvandla DVI till HDMI. Fast kör man DVI eller VGA direkt in så funkar det. Ska testa med iGPUn nu o kolla temperaturerna.

Permalänk
Jubileumsmästare

Har testat det nu och det verka som att CPUn drar 1-2 W mer och blir 2-3 C varmare och kräver 0.005-0.010 V mer. Så det försämrar överklockningen men ytterst lite.