Permalänk
Medlem

Byta ut Artic Cooling Freezer 7 Pro?

Jag köpte en Freezer 7 för ca 6 månader sen och har hittils varit jättenöjd med den. Har alltid haft en idle temp på 30 och en load på ca 60 (oklockad). För att få perspektiv så klockade jag min gamla i5-650 till 4.2GHz och då hade jag 70-75 grader. Allting var frid och fröjd so far. SEN kom ju den här fantastiska Haswell familjen ut och jag uppgraderade till en i5-4670k. Som de flesta vet blir Haswell väldigt varma till skillnad mot många andra processorer. Nu sitter jag här med min älskade Freezer 7 och får 75-80 grader i load (oklockad). Jag satt lite igår och försökte mig på att klocka min cpu till 4.0GHz (1.15 Vcore). Visst det gick bra och så men nu har jag helt plötsligt en load temp på 90 grader. Kände att jag inte riktigt ville fortsätta och valde att posta för att höra vad ni har att säga.

Ja jag vet, Haswell blir varma och man kan inte förvänta sig att de har lika "låg" load temp som man kanske är van vid (speciellt inte om den är överklockad). Det finns ju många andra cpu kylare som är bättre såklart men hur mycket bättre egentligen? Vattenkylning eller inte? Blabla, hit o dit. Hur mycket bättre är nedanstående kylare än min Freezer 7?

Hyper Master 212 Evo
Silverstone Argon AR01 (fruktansvärt ful!)
Nån av Noctua's kylare i 500:- klassen (är inte jättehemma på dessa modeller)? Tips?
Corsair Hydro H55
Antec Kühler H2O 620 V4

Vet att jag har hört väldigt gott om CM Hyper 212 Evo och man kan ju byta ut fläkten på den mot en ännu bättre men då kommer man säkert upp i samma prisklass som en lite billigare vattenkylare. Hur mycket pengar behöver jag lägga för att få en ännu bättre kylare för eventuell överklockning? Förstå mig rätt, man kan säkert köpa en vattenkylare för 2000kr om man vill, men det har jag inte lust med. Min budget ligger på 500kr, ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en exakt likadan Freezer 7 igår. då jag blev lite intresserad på hur pass bra dom fungerade. Hade för övrigt en rabattkod på 100kr över som höll på gå ut.

Nu till det intressanta. Jag kör med en i5 4670k och medföljande originalkylare.
Stock så låg den på ca 25-35 grader vid surf samt högst 65grader med några ronder av intels stresstest.
Klockade den till 4Ghz samt 1.14 Vcore.
Nu med original kylare går den aldrig över 82grader i intels stresstest.
Efter 2 timmar av BF3 är högsta registrerade temp 69grader samt ett snitt kring 60-62.
Nu kan det väl inte vara så att den kyler sämre än originalkylaren?

För övrigt har jag nu en snitttemp på 33grader med en timmas surf och originalkylaren med 4Ghz samt 1.14Vcore

Du tror inte att din kylare på något vis är felmonterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Jag beställde en exakt likadan Freezer 7 igår. då jag blev lite intresserad på hur pass bra dom fungerade. Hade för övrigt en rabattkod på 100kr över som höll på gå ut.

Nu till det intressanta. Jag kör med en i5 4670k och medföljande originalkylare.
Stock så låg den på ca 25-35 grader vid surf samt högst 65grader med några ronder av intels stresstest.
Klockade den till 4Ghz samt 1.14 Vcore.
Nu med original kylare går den aldrig över 82grader i intels stresstest.
Efter 2 timmar av BF3 är högsta registrerade temp 69grader samt ett snitt kring 60-62.
Nu kan det väl inte vara så att den kyler sämre än originalkylaren?

För övrigt har jag nu en snitttemp på 33grader med en timmas surf och originalkylaren med 4Ghz samt 1.14Vcore

Du tror inte att din kylare på något vis är felmonterad?

Hmm ojdå. Jag e rätt säker på att kylaren är monterad rätt (har monterat den flera gånger på olika cpu's så lärt mig hur den ska sitta). Dock så kan det ju vara så att jag måste lägga på ny kylpasta. Det var väldigt låga temps du fick med originalkylaren tycker jag, men bra! Ska montera om kylaren med ny kylpasta nu snart, klockar och stresstestar igen. Postar resultat efteråt!

Permalänk
Medlem

Har monterat om, lagt på ny kylpasta och stresstestat nu två gånger om. Nu har jag nästan ingen kylpasta kvar för den delen
Oklockad
Idle: 37-38 grader
Load (Aida64): 55-60
Load (IntelBurnTest på Very High): 71-73

OC @ 4000mhz 1.20Vcore
Idle: 40-42 grader
Load (Aida64): 75-80
Load (IntelBurnTest på Very High): 90-95

Tycker det är lite väl höga temps?

Permalänk
Medlem

Hujj.
Hur e luftflödet? ser att du kör 2kortslösning som bl.a vispar runt varmluften i chassit.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hujj.
Hur e luftflödet? ser att du kör 2kortslösning som bl.a vispar runt varmluften i chassit.

I samband med det andra GTX760 köpte jag även två extra chassi fläktar så just nu kör jag med 5st chassifläktar. Två i fronten för inluft, två där bak/top för utluft samt en på sidan som blåser in ny luft till grafikkorten. Alla är 140mm fläktar förutom den ena i fronten som är 120mm. Fractal Desgin Silent Series R2 allihopa.

Permalänk
Medlem

Hm.

Testade att montera kylaren nu, Freezer 7. Smacka på 4,3Ghz direkt för att testa, körde 10 rundor på intelburn test på very high.
OC @ 4300mhz
Load (IntelBurnTest på Very High): 78-82

Högsta registrerad temp låg på 83grader.
Har ett R4 chassi med 3st 140mm r2 fläktar för övrigt.

Ska testa stock hastighet och kolla temps. Återkommer.

Stock
Load (IntelBurnTest på Very High):60
Hösta uppmätta var 62.

Nu vet jag inte om jag blir besviken på Freezer 7 eller impad på stock kylaren.
Dock så är det ca 5grader varmare i rummet nu än igårkväll och imorse. Kan ju iofs göra nån grad.