Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Fråga om överklockning

Hej SweClockers! Jag har precis köpt en ny dator

Specs

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Svart
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 TwinFrozr GAMING-series
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
HDD: 2TB WD Caviar Green
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Köpt från Inet.se

Jag undrar, kommer jag kunna överklocka mitt CPU? Och hur mycket kommer jag kunna överklocka den till med mina specs utan att min dator går sönder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003

Ja du kommer kunna överklocka din CPU.

Hur mycket? uhm. Motfråga: Hur långt är ett snöre?
Enda sättet att veta hur mycket är att prova.

Beep Boop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

1. Ja du kan övercklocka en Intel CPU så länge den har bemärkningen "K" i namnet (tex. Intel i5 2500k).

2. Varje CPU har sin individuella cap på hur långt den kan gå, så allt kommer slutligen till att testa sig fram.
Jag kan tex. med min Asus auto funktion nå 4.324ghz, medan om jag manuellt klockar kan komma upp lite över 4.45ghz utan att tempsen drar iväg med kylaren jag har.

Vanguard: Desktop | Z170 Pro Gaming | i7 6700k | NH-D15 | 32Gb |
| x2 MSI 1070 FE SLi | Define S | EVGA G2 750 | x2 EVO 850 500Gb |

Peripherals: | ASUS PG279Q | x2 DELL P2311Hb | x2 Jamo | Corsair 2100 |
Razer Chroma: DeathAdder - BlackWidow Tournament Ed. - OrbWeaver |

Travelers Kit | Honor 8 | Tab 9.7 | Acer V5WE2 | PurityHD | ATH-anc33is |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Som sagt, överklockning är enkelt med din CPU och prestanda finns att hämta. Det brukar ta slut vid 4.5GHz för Haswell men beroende på din tur så kan det bli mindre eller högre än så.

Det är först och främst spänningen (Volt) som är farligt för din CPU och den ska vara så låg som möjligt.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om max-spänningen man bör ha för Haswell men jag tror det är 1.3V. Hur som helst, ju mer spännining dest omer slits CPU'n, så enkelt är det.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Uzanar:

Som sagt, överklockning är enkelt med din CPU och prestanda finns att hämta. Det brukar ta slut vid 4.5GHz för Haswell men beroende på din tur så kan det bli mindre eller högre än så.

Det är först och främst spänningen (Volt) som är farligt för din CPU och den ska vara så låg som möjligt.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om max-spänningen man bör ha för Haswell men jag tror det är 1.3V. Hur som helst, ju mer spännining dest omer slits CPU'n, så enkelt är det.

Skrivet av phoenixdisciple:

1. Ja du kan övercklocka en Intel CPU så länge den har bemärkningen "K" i namnet (tex. Intel i5 2500k).

2. Varje CPU har sin individuella cap på hur långt den kan gå, så allt kommer slutligen till att testa sig fram.
Jag kan tex. med min Asus auto funktion nå 4.324ghz, medan om jag manuellt klockar kan komma upp lite över 4.45ghz utan att tempsen drar iväg med kylaren jag har.

Skrivet av Nauie:

Så jag ska pröva mig långsamt fram, tex jag börjar med att gå från 3.4 ghz till 3.5 ghz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MoGames:

Så jag ska pröva mig långsamt fram, tex jag börjar med att gå från 3.4 ghz till 3.5 ghz?

Läs dom överklockningsguider som finns här på Swec.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Nauie:

Jag svarar på hur långt ett snöre är om du svarar på min fråga? (obs, finns ett svar):
Vad är det för skillnad på en myra?

OnT: som andra skrivit kommer du absolut kunna klocka. Det är ju inte bästa kylaren och inte bästa moderkortet, men du ska nog komma upp en bra bit ändå Hur mycket är bara vilda gissningar. Du kan ha allt från ett riktigt värdelöst exemplar till ett otroligt överklocknings-exemplar. Det vanligaste är något däremellan.

Nu ifrågasätter jag iofs Sweclockers religion i princip, men du behöver nog inte klocka om du i huvudsak spelar då ditt grafikkort med mycket stor sannolikhet kommer att capa din FPS innan CPUn går i 100%. Men det är ju kul att klocka och det är ett giltigt svar på frågan varför man ska klocka. Men som sagt, du ska nog inte förvänta dig någon större skillnad egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Intel i7 3770K @ 4,4 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärm: Dell 27" U2711 2560x1440
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II