Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga om temp och kylare H80i

Jag är väldigt dålig på sånt här, så jag tänkte att jag slänger ut en fråga här på forumet.

Jag köpte nyligen en ny dator från Inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3687429/2013-08-06

För mig är det viktigt att datorn är så tyst som möjligt, så jag blev lite besviken då fläkten till processorkylaren (Corsair H80i) lät ganska mycket i mina öron. Jag installerade CorsairLINK2 och såg att det fanns något som hette Quiet mode, när jag ställde in fläktarna på Quiet mode blev ljudet helt acceptabelt. För att hålla koll på temperaturerna installerade jag HWMonitor.

När jag nu spelar BF3 och Bioshock Infinite, med Quiet mode påslaget, och tabbar ut ibland till HWMonitor och kollar temperaturen så går den aldrig över 50 grader på någon av kärnorna.

Min fråga är, är det riskfritt för mig att köra på Quiet mode? 50 grader är väl inte så mycket eller? Hur hög temperatur kan jag ha på kärnorna utan att jag riskerar att skada datorn?

Permalänk
Medlem

50 grader är helt ofarligt i "load"

Hur hög temp en processor "klarar" beror lite på modellen, men jag tror den LÄGSTA gränsen _jag_ sett är AMD's "gamla" Phenom II som låg på 64c. Gränsen på AMD's nyare processorer ligger på strax över 70c, även om så hög temp kanske inte är att rekommendera...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90