Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Byta kylpasta

Vad är största risken med att byta kylpasta?
Sitter på cirka 50C IDLE, vilket jag själv inser inte är speciellt bra.

Det jag är rädd för är att jag ska applicera för mycket så det rinner utanför och förstör moderkortet/processorn.
Men samtidigt är jag rädd för att applicera för lite, så att jag får skyhöga temperaturer så processorn förstörs....

Någon som vet hur jag kan göra/Hjälpa mig

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlstad
Registrerad
Feb 2009

du ska applicera som ett okokt riskorn. och du behöver inte då bekymra dig över om det ska rinna ölver.

Burken=Nzxt switch 810 Vit.Asus Sabertooth 990FX Rev 2.0. AMD FX-8120 X8 4.1ghz volt 1.378 vattenkylning. Kingston hyper x 1600mhz 16gb. 1.ocz vertex 2 60gb ssd.2.Seagate barracuda 2tb. Samsung spinpoint 750gb. Crossfire Gigabyte Radeon HD7970 Windforce 3X.
Kringutrustning: Tbord: Corsair vengeance k90. Headset: Logitech g35. Mus: Logitech g9x Mw3. Mussmatta:Qpad Sweclockers.Högtalare: Logitech z906. Skärm:Samsung S27A950D 120hz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där datorn står
Registrerad
Jan 2013

Största risken borde vara statiskelektricitet.

Ett 770 och en 4670k som sitter i ett Corsair Carbide 540 Air.

Arduino geek på hög nivå :)

Citera för svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2011

Om du tar för mycket rinner det inte ut och förstör moderkortet. Risken av att du tar för mycket kylpasta är att processorn blir för varm.
Ungefär så här mycket ska du ha, http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/01/13/Sam_0430.....

|CPU: Intel core i7 2600K 4,2Ghz|GPU: GTX 770|Mobo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3|
|Case: Bitfenix Shinobi|Ram: Corssair 12gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU: Corsair 550W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av turboprocess:

du ska applicera som ett okokt riskorn. och du behöver inte då bekymra dig över om det ska rinna ölver.

Fast är inte det relativt lite, med tanke på hur stort utrymme som finns.....

Skrivet av tgadler:

Största risken borde vara statiskelektricitet.

Jaha du, inte för mig

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av lome:

Om du tar för mycket rinner det inte ut och förstör moderkortet. Risken av att du tar för mycket kylpasta är att processorn blir för varm.
Ungefär så här mycket ska du ha, http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/01/13/Sam_0430.....

Och hur stor spridning blir det och jag använder stock cooler då?
Tillräckligt?

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Det bästa är väl att kolla på nån youtube-video, då blir det lätt att uppskatta mängden som behövs. Risken är väl om du är dum nog att tömma en halv tub, eller om du lägger allting på ena kanten av värmespridaren. En av anledningarna till att Intel och AMD idag har stora värmespridare är för att göra bytet av kylpasta så gott som idiotsäkert.

Stationära: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: (2x SLI) Asus Strix GTX 1080 MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: Corsair H110. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K) x2.
Bärbara
: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Niczo:

Det bästa är väl att kolla på nån youtube-video, då blir det lätt att uppskatta mängden som behövs. Risken är väl om du är dum nog att tömma en halv tub, eller om du lägger allting på ena kanten av värmespridaren.

Har kollat på lite videos och har en susning om hur man gör, men har aldrig gjort det själv.
Självklart är jag medveten om att det ska appliceras en relativt liten mängd i mitten av processorn.

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av CollardGreen:

Och hur stor spridning blir det och jag använder stock cooler då?
Tillräckligt?

alla kylare har lika stor "heat base" emot processorn. Kolla på denna video, http://www.youtube.com/watch?v=8rn0BqMyXBM. Kan inte hjälpa dig mer än så ^^

|CPU: Intel core i7 2600K 4,2Ghz|GPU: GTX 770|Mobo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3|
|Case: Bitfenix Shinobi|Ram: Corssair 12gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU: Corsair 550W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av lome:

alla kylare har lika stor "heat base" emot processorn. Kolla på denna video, http://www.youtube.com/watch?v=8rn0BqMyXBM. Kan inte hjälpa dig mer än så ^^

Tack så hemskt mycket :)!

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av CollardGreen:

Har kollat på lite videos och har en susning om hur man gör, men har aldrig gjort det själv.
Självklart är jag medveten om att det ska appliceras en relativt liten mängd i mitten av processorn.

För flera år sen var jag i samma sits, det var lite läskigt men nu när jag gjort det många dussintals gånger har jag insett att det inte är någon som helst konst, inte sedan Intel införde ordentliga spridare med Pentinum 4an. Felmarginalerna är så stora att ögonmåttet fungerar även fast man är halvt blind.

Stationära: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: (2x SLI) Asus Strix GTX 1080 MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: Corsair H110. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K) x2.
Bärbara
: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av turboprocess:

du ska applicera som ett okokt riskorn.

Dom här kylpasta rekommendationerna börjar bli lite väl löjligt precisa.