Permalänk
Medlem

Klona systemdisk.

Hejsan alla Swecare!
Jag undrar om man kan klona sin systemdisk till en annan disk med något gratis program?

Har fått varningar på skärmen som säger att den är dålig.

Har nog även råkat ut för diverse virus och spamware såsom portaldosites och något som får datorn att äta upp allt minne (använder AVG free idag) och skulle vilja veta om det finns någon bättre gratis antivirus.

Mvh Ronnie

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ja fixa bara Acronis True Image Trial och clone disk

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

och AVG free är det bästa free Anti viruset om du frågar mig

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Om du tror att du råkat ut för virus osv. så är det väl ganska dumt att klona systemdisken eftersom viruset kommer följa med? Eller har jag missat något?

Frågan angående bäst anti-virus program kommer du aldrig få ett bra svar på eftersom alla tycker och säger olika. Det finns givetvis tester att kolla på, men oftast så är dom flera månader gamla och det som låg på 1 plats vid testet för 3 månader sedan kan nu ligga på 3 plats...
Enligt många, inkl. mig, så är Avast det bästa gratis anti-virus programmet, men som sagt, du kommer aldrig få ett bra svar på detta.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Tester har sedan urminnes tider visat att alla AV inte hittar alla virus - dom e olika bra på olika saker.
Misstänker man fulingar i datorn - ladda ner några off-line skannare å bränn dessa till DVD + skanna som ett skållat troll.
Är datorn ren som en jungfru - först då kan det vara riskfritt att klona.

Själv föredrar jag kloning före ominstallation som tar alldeles för lång tid med installationer av alla appar, aktiveringar, licensnycklar och konfigurationer, en rätt utförd kloning tar < 1/2 timme.

Permalänk
Medlem

Flaxehytt har väldigt rätt när han säger att Virus kommer följa med men jag tror han bara ska klona innehållet dvs filer och sedan kanske ta bort system filer?

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Hejsan alla Swecare!
Jag undrar om man kan klona sin systemdisk till en annan disk med något gratis program?

Har fått varningar på skärmen som säger att den är dålig.

Har nog även råkat ut för diverse virus och spamware såsom portaldosites och något som får datorn att äta upp allt minne (använder AVG free idag) och skulle vilja veta om det finns någon bättre gratis antivirus.

Mvh Ronnie

Vad för varningar exakt? Finns ju en massa virus som säger att din hårddisk/annan hårdvara är trasig/håller på att gå sönder, allt du behöver göra är att betala för "produkt x".

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hej virusen ska vara borta tog en free trail på kaspersky å tog bort dom två som fanns. Nej varningen är genuin då disken börjat låta endel så kloning står på eftermiddags schemat. Vilket är bästa och smidigaste kloningen?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör du Windows hade jag installerat om. Inte nog med att du får bort alla malware/virus, det är windows. Med ruttnade register och annat mög är det säkert på tiden med ominstallation iaf.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Hejsan alla Swecare!
Jag undrar om man kan klona sin systemdisk till en annan disk med något gratis program?

Har fått varningar på skärmen som säger att den är dålig.

Har nog även råkat ut för diverse virus och spamware såsom portaldosites och något som får datorn att äta upp allt minne (använder AVG free idag) och skulle vilja veta om det finns någon bättre gratis antivirus.

Mvh Ronnie

Macrium Reflekt http://www.macrium.com har ett mycket bra clonings och backupprogram. Det finns en gratisversion. Jag har använt det flera gånger och återställt hela hårddisken med en hårddiskkopia. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips som jag själv fick, och som jag har som regel numera, är att klona systemdisken "När Man Tycker Den Är Som Bäst/Renast" kör man på den regeln slipper man att "datorlivet" stjäl ytterligare minuter av ens liv

Så när du tycker att ditt system är optimalt, klona skiten, stoppa undan i "svåra tider"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]