Windows på en ny eller gammal SSD?

Permalänk
Medlem

Windows på en ny eller gammal SSD?

Long time no see Sweclockers, var ett tag sedan man posta här i forumet

Det är så att jag får lite nya delar till burken senare idag och tänkte då passa på att göra en fräsch ominstallation av Windows 7. Frågan är bara vart jag ska lägga det? Jag har ett bra tag kört Windows 7 från en "gammal" SATA 3 SSD 120GB (285 read / 275 write) och allt flyter på kanoners men så med de nya delarnar finns även en av de nya Samsung SATA 6 SSD 250GB (540 read / 520 write) och tänkte höra hur stor skillnad det skulle bli om jag installerade på denna istället?

Som det är nu bootar Windows 7 och alla program riktigt snabbt men om jag skulle lägga installationen på den nya disken, som nästan är dubbelt så snabbt, skulle jag då känna av någon märkbar skillnad eller är det hugget som stucket? Var ju sjuk skillnad från en vanlig hårddisk till SATA 3 SSDn men tänkte höra med er först, ifall skillnaden inte alls är stor finns det väl ingen anledning till att partitionera upp den nya disken och dela på utrymmet när jag ändå har en SATA 3 SSD 120GB liggandes?

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Long time no see Sweclockers, var ett tag sedan man posta här i forumet

Det är så att jag får lite nya delar till burken senare idag och tänkte då passa på att göra en fräsch ominstallation av Windows 7. Frågan är bara vart jag ska lägga det? Jag har ett bra tag kört Windows 7 från en "gammal" SATA 3 SSD 120GB (285 read / 275 write) och allt flyter på kanoners men så med de nya delarnar finns även en av de nya Samsung SATA 6 SSD 250GB (540 read / 520 write) och tänkte höra hur stor skillnad det skulle bli om jag installerade på denna istället?

Som det är nu bootar Windows 7 och alla program riktigt snabbt men om jag skulle lägga installationen på den nya disken, som nästan är dubbelt så snabbt, skulle jag då känna av någon märkbar skillnad eller är det hugget som stucket? Var ju sjuk skillnad från en vanlig hårddisk till SATA 3 SSDn men tänkte höra med er först, ifall skillnaden inte alls är stor finns det väl ingen anledning till att partitionera upp den nya disken och dela på utrymmet när jag ändå har en SATA 3 SSD 120GB liggandes?

Tack på förhand för svar.

Det är hugget som stucket skulle jag säga, bara hoppet mellan mekanisk HD och SSD är enormt. Så nej jag tycker inte du behöver partitionera den nya disken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Har du sata 6 portar på moderkortet ska du ju byta till ny SSD. Har du inte det så kvittar det ju.

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket skulle jag säga. Den stora skillnaden för OS & program är access tid inte throughput. Jag antar att accesstiden är i princip detsamma för båda a diskarna...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Låt Win 7 ligga kvar på på den gamla o kör bara sånt du använder dagligen i programväg osv på nya Ssd det är mitt tips

Permalänk
Medlem

Det kommer inte påverka särskilt mycket. 540MB/s gäller bara stora sekventiella läs/skriv och hur många stora musik och filmfiler har du i ditt OS? Nada. 540MB/s är bara reklamjippo som några stirrar sig blinda på. Ointressant.
Jag skulle kört lilla disken som OS och den stora som Apps/spel.
Stora filer och vanlig lagring vid sidan av på hårddiskar. Glöm inte riktig backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, installerade på den gamla SSDn och allt flyter på som vanligt! Fin prestandaökning från en Phenom II X6 3,2GHz till en FX-8350 X8 4,0GHz var det också.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord