Är det någon skillnad mellan A1B1 gentemot A2B2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Är det någon skillnad mellan A1B1 gentemot A2B2?

Tjena

Hjälpte en mindre kunnig kompis då jag insåg att jag själv inte vet svaret på detta.

Så scenariet är att vi har en plattform med två minneskanaler och fyra slots där två stickor ska in. Att man ska ha dem i varsin kanal vet jag (oftast kodat med samma färg) men är det någon skillnad mellan att sätta dem i A1B1 gentemot A2B2. Kan ju vara bra och veta gällande bökiga kylare och sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Närmare CPU-sockel: mer värme, kortare väg till CPU
Längre från CPU: mindre värme, längre väg till CPU.

Jag kör mina närmast CPU eftersom min värme transporteras bort via vatten, plus att lilla Antec-pumpen inte är ivägen

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Thandol:

Tjena

Hjälpte en mindre kunnig kompis då jag insåg att jag själv inte vet svaret på detta.

Så scenariet är att vi har en plattform med två minneskanaler och fyra slots där två stickor ska in. Att man ska ha dem i varsin kanal vet jag (oftast kodat med samma färg) men är det någon skillnad mellan att sätta dem i A1B1 gentemot A2B2. Kan ju vara bra och veta gällande bökiga kylare och sånt.

Det borde stå i din manual (du vet, den där man inte läser) vilka du ska använda först.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2009

Som ovanstående sa, jag kollar alltid manualen för att se om det är någon speciell kombination som krävs.

Main: MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance LP 8GB | MSI GeForce 660TI Power Edition
Server: MSI Z77A-G43 | Intel Core i5 3450 | Corsair Vengeance LP 16GB | WD Red
Ljud: Cambridge DacMagic Plus | Yamaha HS7 | Sennheiser HD 518
Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Printscreen:

Jag kör mina närmast CPU eftersom min värme transporteras bort via vatten, plus att lilla Antec-pumpen inte är ivägen

Det här var något nytt, och väldigt intressant! Spelar det verkligen roll?

I moderkortets manual brukar det stå hur man ska montera minnena. För de moderkort jag har byggt med har det varit rekommenderat att montera minnena i slot 2 och 4, om slot 1 är närmast CPU och de sitter i ordningen 1-2-3-4.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av LemonIllusion:

Det borde stå i din manual (du vet, den där man inte läser) vilka du ska använda först.

Skrivet av Azpire:

Som ovanstående sa, jag kollar alltid manualen för att se om det är någon speciell kombination som krävs.

Inte mitt moderkort. Undrade i vilket fall om mer allmängilitgt.

Skrivet av Printscreen:

Så det är ingen skillnad förutom detta? OK tackar tackar