Formatering av gamla OS hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Formatering av gamla OS hårddisk

Hejsan, nu är det så att jag köpt en SSD, installerat den samt klonat min gamla OS disk till min SSD. Nu när jag försöker formatera C: så funkar det inte för det är en OS disk, någon som vet hur man lyckas komma runt detta?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Windows försöker varna dig att inte formatera disken datorn startar från eller lagt/använder något som den behöver. Kan beror på olika saker.

• Startat datorn från fel disk.

• Inte avslutat kloningen som ibland kan stå i instruktionerna eller annat klonings relaterat.

• Flera diskar kopplade för X år sedan när Windows installerades på gamla disken så att det den behöver nu är på flera diskar (en enda röra).

Skulle vara bättre att installera om Windows med bara SSD (1 disk) kopplad så att allt går så snabbt och bra som möjligt och bli av med gamla problem. Går lättare och smidigare om man förbereder sig innan. Windows har en tendens att samla på sig saker som segar ned den och stället till det förr eller senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Starta om datorn med din SSD som C:/ och sen formatera den andra disken. Självklart kan du inte formatera den disken som är styrande, det vore ju självmord.