Ändring på C: position

Permalänk
Medlem

Ändring på C: position

Jag installera OS på SSD:n och nu är den Primär och heter C:/ så jag kopplade till 1TB mekanisk hårddisk till sidan av SSD:n men det gör inge skillnad, hur gör jag om jag ska göra mekaniska hårddisken till C:/ och SSD:n bara för OS?

är det möjligt?hur?

Permalänk
Medlem

installera bara allt på 1TB:arn?

Permalänk
Medlem

c:/ är väl OS-partitionen i windows?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

"By default" så ligger OS på C:\, vet inte om det går att byta label, och förstår inte varför du skulle vilja göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

"By default" så ligger OS på C:\, vet inte om det går att byta label, och förstår inte varför du skulle vilja göra det?

Jag vill ha OS på SSD:n så att datan startar snabbt och sånt shit BARA... sen vill jag ha 1TB till programm och nedladdningar och sånt, min ssd är reedan full nu efter några program och uppdateringar... saker laddas automatiskt till den ibland

Permalänk
Medlem

C: är normalt enhetsbeteckning för OS-partitionen - det vill du INTE ändra på.
C: säger du ligger på SSD'n där du vill ha OS - så allt är som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Jag vill ha OS på SSD:n så att datan startar snabbt och sånt shit BARA... sen vill jag ha 1TB till programm och nedladdningar och sånt, min ssd är reedan full nu efter några program och uppdateringar... saker laddas automatiskt till den ibland

Då väljer du att installera program och spel etc på hårddisken?
Du kan även peka om "Downloads" till en annan enhet än C:, så att saker laddas ner till hårddisken istället, likadant med hela biblioteken som du kan flytta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Då väljer du att installera program och spel etc på hårddisken?
Du kan även peka om "Downloads" till en annan enhet än C:, så att saker laddas ner till hårddisken istället, likadant med hela biblioteken som du kan flytta på.

good luck med att göra det med gogglr chrome,spotify...etc det är många som inte frågar och installerar bara millioner filer på några sec, precis så som hände mig alldeles nyss

Permalänk
Skrivet av Zatacka:

Jag installera OS på SSD:n och nu är den Primär och heter C:/ så jag kopplade till 1TB mekanisk hårddisk till sidan av SSD:n men det gör inge skillnad, hur gör jag om jag ska göra mekaniska hårddisken till C:/ och SSD:n bara för OS?

är det möjligt?hur?

OS ska ligga på C:/. Formatera om din 1TB HDD så får du tillbaka allt utrymme (antar att du hade OS på 1TB HDD:n förut).
Har du valt i BIOS att datorn sa boota från SSD:n och har du valt AHCI?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

good luck med att göra det med gogglr chrome,spotify...etc det är många som inte frågar och installerar bara millioner filer på några sec, precis så som hände mig alldeles nyss

Sådana små program kör iaf jag från min SSD, de tar ändå minimal plats och utnyttjas varje dag för mig.
Det enda i spotify som tar plats är väl cachen, och den kan du flytta på

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att byta enhetsbeteckning på OS disken, vet bara inte varför man skulle känna behov av att göra det, oavsett vilken enhetsbeteckning du har på dina diskar så defaultas program och sådant ALLTID till OS disken oavsett om den är C: eller T: och du måste manuellt ändra vart de ska laddas ner/installeras. Så låt du det vara C: för din SSD och D: för din lagringsdisk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta saker som inte går att styra placeringen på vid installation eller normala dialogrutor ligger under appdata och den mappen kan man flytta om man vill vill
http://www.techsupportalert.com/content/nifty-way-safely-move...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Egentligen finns det inget som "tvingar" Windows att ligga på C:\, men det gör det för den gamla hederliga bakåt-kompatibilitetens skull.
Detta rotar sig tillbaks till persondatorns barndom, innan hårddiskarna var var man egendom.
På den gamla goda tiden så var det diskett-stationer som gällde, och de allra lyxigaste och mest välrustade datorerna hade helt otroligt nog två diskett-stationer. Det ni, är mer lagringsutrymme än vad någon människa någonsin skulle behöva för all framtid.

Diskett-stationerna låg helt bekvämt på A: respektive B:
Operativet och programmen hade man i regel på A:, och sina dokument hade man i enhet B:
När hårddisken sedan blev liten nog att rymmas i en persondator, så kom den att ligga på C:
Och så här har det varit sedan dess.

En del program, än idag, förutsätter att operativsystemet återfinns i C:\.
Det är en urgammal vana som borde ha tränats bort för länge sedan, men att lära gamla hundar att sitta...

Man kan installera Windows på annan enhet än C:\, men bli inte förvånade om problem uppstår med vissa program. Att de inte kan hitta vissa DLL-filer och så vidare...

Microsoft har till och med gjort att den enhet som Windows installeras på, automatiskt blir C:, oavsett vilken logisk ordning hårddiskarna än må ha för övrigt. Det gör det hela mycket mer förvirrande.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Hade in server 2003 på annat än C: när jag använde det som desktop-OS för många år sen. Gick rätt bra.
Har för mig det finns en registerinställning var program files är, så man kan få installationsprogram att föreslå en annan disk istället om det respekterar den inställningen. Har för mig Outlook Express en gång i tiden blev ledset av att jag ändrade detta. Som anekdot så var det en FTP-klient (ultrafxp om jag minns rätt) som inte fungerade rätt om C: inte fanns. Jag tilldelade cd-brännaren dit (utan skiva). Då fungerade det bra ...

Själv skulle jag satsa på att flytta utrymmesslukarna. T.ex. spotify-cachen går ju att ändra i inställningarna. Annars får du stänga av programmet, manuellt kopiera över alla filer till hårddisken och sen skapa en symbolisk länk.
http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_symbolic_link (edit: läs länken mrgaffe gav)
Alla förfrågningar lär gå via SSD:n (om det inte cachas) men den är ju så snabb att det inte märks i jämförelse med hårddisken.
Att flytta hela App-data känns dumt, finns många program som inte tar så mycket utrymme som använder den för inställningar etc. Sånt vill man ha på SSD:n eftersom det snabbar upp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

good luck med att göra det med gogglr chrome,spotify...etc det är många som inte frågar och installerar bara millioner filer på några sec, precis så som hände mig alldeles nyss

Nej du - ALLA program frågar vart det ska installeras.

Om du vill kan du ändra så att systemet justerar alias för "Programsfiles" till att peka på en mapp på D: - På så vis är default install d:\Program - Eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Nej du - ALLA program frågar vart det ska installeras.

Om du vill kan du ändra så att systemet justerar alias för "Programsfiles" till att peka på en mapp på D: - På så vis är default install d:\Program - Eller liknande.

Är man lat så är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej du - ALLA program frågar vart det ska installeras.

Nej, det finns undantag även om de är få som tur är.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Frågan är kanske snarare, hur du installerar dina program på mekaniska disken? svaret är ju enkelt, välj vart dem installeras NÄR du installerar dem

problem solved?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

good luck med att göra det med gogglr chrome,spotify...etc det är många som inte frågar och installerar bara millioner filer på några sec, precis så som hände mig alldeles nyss

Helt ok att ha programmet på C (SSD) så att det startar så som man tänkt.

Men en viktig åtgärd, är att gå in i programmets inställningar. Där finns det så att du kan peka cachen/Temp till en annan hårddisk.

Och innan du gör det.

Så går du in i den hårddisken och skapar en mapp som heter (typ på beroende av program) Spotify Temp!!

Sen när den mappen är skapad, då går du in i spotify`s inställningar, och pekar tempen till din hårdisk/Spotify temp.

Så har du allt där.

Jag skapar alltid en Tempmapp till program på en annan disk (speciellt dom som lagrar filn/musik) , annars så kommer dom att bokstavligt talat att äta upp din OS disk.

Det är lite som att inte spara bilder/film på C hårddisken

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]