Permalänk

Problem med EA-N66

Hej!

Jag har inköpt en Asus EA-N66 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664 för att fungera som en repeater för att få bättre trådlöst nätverk hemma.

Problemet är att nätverket blir instabilt, det fungerar jättebra i en halvtimme för att sedan koppla ifrån i ungefär 10 sekunder och sedan få anslutning igen i en halvtimme, koppla ifrån osv. Det trådlösa nätverket som EA-N66 ska förstärka kommer från telias standrad thomson tg787. Datorn i det trådlösa nätverket har en linksys wmp54g http://www.linksys.com/en-latam/products/adapters/WMP54G.

Jag har testat att använda olika SSID och samma SSID, med samma SSID verkar det som att det inte fungerar alls ibland.

Någon som vet hur man kan fixa så man får stabilt anslutning?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Oj... öhm.

1. Vet du om det bara är enskilda enheter i nätverket som tappar anslutning när detta inträffar?
2. Med "tappa anslutning", menar du att enheten fysiskt kopplar ifrån WiFit så att du behöver ansluta igen eller förlorar du bara internet (gul varningstriangel)?
3. Har du haft möjlighet att testa om det bara är när du är ansluten till det nya nätverket (till ASUSen) som problemet uppstår?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Oj... öhm.

1. Vet du om det bara är enskilda enheter i nätverket som tappar anslutning när detta inträffar?
2. Med "tappa anslutning", menar du att enheten fysiskt kopplar ifrån WiFit så att du behöver ansluta igen eller förlorar du bara internet (gul varningstriangel)?
3. Har du haft möjlighet att testa om det bara är när du är ansluten till det nya nätverket (till ASUSen) som problemet uppstår?

1. Jag har tre enheter i det trådlösa nätverket, 2 mobiler och en dator alla tre tappar anslutning, vet ej om det sker samtidigt.

2. Både och, ibland tappar den helt så jag behöver ansluta igen och ibland förlorar jag internet.

3. Har testat att plocka bort asusen, då fungerar det problemfritt inga tappade anslutningar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

1. Jag har tre enheter i det trådlösa nätverket, 2 mobiler och en dator alla tre tappar anslutning, vet ej om det sker samtidigt.

2. Både och, ibland tappar den helt så jag behöver ansluta igen och ibland förlorar jag internet.

3. Har testat att plocka bort asusen, då fungerar det problemfritt inga tappade anslutningar.

Hm ok. En kvalificerad gissning är väl att det är när du är ansluten till ASUSen som problemen uppstår då...

Har du uppdaterat den till nyaste firmware?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Hm ok. En kvalificerad gissning är väl att det är när du är ansluten till ASUSen som problemen uppstår då...

Har du uppdaterat den till nyaste firmware?

Asusen har nyaste mjukvaran, även andra komponenter har uppdaterats till senaste versioner.

Kan det vara något med att asusen stödjer 802.11n och den trådlösa adaptern i datorn bara klarar 802.11 b och g?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem. Köpte en EA-N66 idag. Installerade den som en repeater. Konfigurerade den med nytt SSID för att bara de enheter som ligger långt från den ordinarie routern skulle koppla sig till repeatern.
Direkt började min grabb klaga på lagg när han spelade på sin SP3 via wi-fi. Vi kollade inställningarna på PS3'an, och han var inte kopplad till repeatern, utan till den ordinarie routern (vilket han skulle vara).
Under kvällens gång har alla enheter, både de som är anslutna med wi-fi till ordinarie router, de som är anslutna till repeatern och min fasta station som är kopplad med nätkabel till ordinarie router börjat tappa internetkoppling i cirka 10 sekunder en gång i halvtimmen.
Det verkar ju konstigt att även de enheter som är kopplade till ordinarie router tappar internet. Ingen enhet har behöfts startas om när kontakten försvinner. Allt rättar till sig efter cirka 10 sekunder.

Ingen som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem !

Tappar också kontakten med min Asus med jämna mellanrum. Jag använder den som accesspunkt och har alltså trådbundet till den. Otroligt irriterande, har någon av er andra hittat någon lösning vore jag jättetacksam om ni vill skriva den här ! En annan sak jag noterat är att jag kan ha full täckning, men ändå är det sirap ..

Permalänk
Medlem

Har jag med precis fått en asus EA-N66 installerad i huset och lite nu och då så tappar jag internet (lite gul triangel) när jag har den inkopplad. bor i ett 3 vånings hus och har datorn nere i källaren kopplad till routern och sen dator på övervåningen kopplad till asusen. Alla enheter i huset tappar internet även om det är kopplade med kabel till routern eller om de är på det trådlösa om jag har Asusen inkopplad. Allt funkar helt perfekt om jag drar ut den. Har inte hittat någon lösning heller. skulle vara riktigt tacksam om någon kom på nått att skriva lösningen här.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Har OCKSÅ precis samma problem. Kör med en Asus RT-N66 U (med senaste firmware) och TVÅ stycken Asus EA-N66 (med senaste firmware) i accesspunkt-läget. Tyvärr så tappar HELA nätverket (kör både trådbundet och trådlöst) kontakten med internet när man kopplar in bägge EA-N66 samtidigt. Kör man med EN EA-N66 så fungerar det (oftast) men med två så är det HELT kört. Har testat att ge dem olika SSID-namn men även testat att köra med samma namn, men det blir ingen skillnad. Har fått lite olika svar ifrån ASUS supporten. En gång svarade man att jag skulle reklamera dem och få nya medan man andra ggr sagt att det inte spelar någon roll om jag byter dem (=samma problem kvarstår). Problem uppstår med krock i frekvenserna menar man. Jag har ändå i gränssnittet försökt att "sära" på kanalerna och ställa dem lite olika men det funkar iaf inte. Väntar på nästa firmware-uppdatering men det är inte säkert att den löser detta problem. Att vi är många som har problem "worldwide" är ju lätt att konstatera om man googlar lite...

Permalänk
Medlem

möjlig lösning

hej jag tror att jag löste det genom att göra följande
logga in i din ea-n66 med telnet , använd tex putty ( aktivera först Telnet i din ea-n66 )
skriv följande:

nvram show all|grep dhcp

då får du fram nåt i denna stilen

ea_dhcp_end=10.0.1.250
wan0_proto=dhcp
dhcp_end_t=10.0.0.254
dhcp_dns1_x=
dhcp_start=10.0.0.1
dhcp_staticmac_x=
auto_dhcp_dns=
dhcp_end=10.0.0.254
dhcp_lease=86400
dhcp_start_t=10.0.0.1
lan_dhcp=0
dhcp_staticnum_x=0
dhcp_wins=wan
wan_proto=dhcp
dhcp_gateway_x=
dhcp_domain=wan
record_dhcp_end=
ea_dhcp_start=10.0.1.2
dhcp_staticip_x=
dhcp_static_x=0
record_dhcp_start=
dhcp_enable_x=0
dhcp_wins_x=

skriv då följande kommando efter varandra :

nvram set dhcp_enable_x=0
nvram set dhcp_lan=0
nvram set lan_dhcp=0
nvram commit
reboot

nu kan du reboota din enhet eller dra ur och sätt på strömmen
dhcp tilldeningen borde vara avaktiverat nu i din ea n-66 . dessa nya inställningar stannar kvar även vid reboot av din ea n66 eller vid strömavbrott.

så här ser det ur i min ea n66 efter ändringen

# nvram show all|grep dhcp
size: 10692 bytes (22076 left)
ea_dhcp_end=10.0.1.250
wan0_proto=dhcp
dhcp_end_t=192.168.1.254
dhcp_dns1_x=
dhcp_staticmac_x=
dhcp_start=192.168.1.2
dhcp_end=192.168.1.254
auto_dhcp_dns=
dhcp_lease=86400
dhcp_start_t=192.168.1.2
lan_dhcp=0
dhcp_staticnum_x=0
dhcp_wins=wan
wan_proto=dhcp
dhcp_gateway_x=
record_dhcp_end=
dhcp_domain=wan
ea_dhcp_start=10.0.1.2
dhcp_staticip_x=
dhcp_static_x=0
dhcp_lan=0
record_dhcp_start=
dhcp_enable_x=0
dhcp_wins_x=

jag gjorde detta efter en liten guide jag hittade när jag googlade efter samma problem som ni upplever.
Jag har nu kört i ca 3 dagar och det rullar på utan att mina enheter tappar internet eller kontakt med mitt trådlösa nätverk .

Min utrustning är följande : Asus rt-n66u med merlins fm RT-N66U_3.0.0.4_374.35_4-sdk5 och Asus ea-n66u med fm 1.0.1.8k .

Med vänlig hälsning swesat

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesat:

hej jag tror att jag löste det genom att göra följande
logga in i din ea-n66 med telnet , använd tex putty ( aktivera först Telnet i din ea-n66 )
skriv följande:

nvram show all|grep dhcp

då får du fram nåt i denna stilen

ea_dhcp_end=10.0.1.250
wan0_proto=dhcp
dhcp_end_t=10.0.0.254
dhcp_dns1_x=
dhcp_start=10.0.0.1
dhcp_staticmac_x=
auto_dhcp_dns=
dhcp_end=10.0.0.254
dhcp_lease=86400
dhcp_start_t=10.0.0.1
lan_dhcp=0
dhcp_staticnum_x=0
dhcp_wins=wan
wan_proto=dhcp
dhcp_gateway_x=
dhcp_domain=wan
record_dhcp_end=
ea_dhcp_start=10.0.1.2
dhcp_staticip_x=
dhcp_static_x=0
record_dhcp_start=
dhcp_enable_x=0
dhcp_wins_x=

skriv då följande kommando efter varandra :

nvram set dhcp_enable_x=0
nvram set dhcp_lan=0
nvram set lan_dhcp=0
nvram commit
reboot

nu kan du reboota din enhet eller dra ur och sätt på strömmen
dhcp tilldeningen borde vara avaktiverat nu i din ea n-66 . dessa nya inställningar stannar kvar även vid reboot av din ea n66 eller vid strömavbrott.

så här ser det ur i min ea n66 efter ändringen

# nvram show all|grep dhcp
size: 10692 bytes (22076 left)
ea_dhcp_end=10.0.1.250
wan0_proto=dhcp
dhcp_end_t=192.168.1.254
dhcp_dns1_x=
dhcp_staticmac_x=
dhcp_start=192.168.1.2
dhcp_end=192.168.1.254
auto_dhcp_dns=
dhcp_lease=86400
dhcp_start_t=192.168.1.2
lan_dhcp=0
dhcp_staticnum_x=0
dhcp_wins=wan
wan_proto=dhcp
dhcp_gateway_x=
record_dhcp_end=
dhcp_domain=wan
ea_dhcp_start=10.0.1.2
dhcp_staticip_x=
dhcp_static_x=0
dhcp_lan=0
record_dhcp_start=
dhcp_enable_x=0
dhcp_wins_x=

jag gjorde detta efter en liten guide jag hittade när jag googlade efter samma problem som ni upplever.
Jag har nu kört i ca 3 dagar och det rullar på utan att mina enheter tappar internet eller kontakt med mitt trådlösa nätverk .

Min utrustning är följande : Asus rt-n66u med merlins fm RT-N66U_3.0.0.4_374.35_4-sdk5 och Asus ea-n66u med fm 1.0.1.8k .

Med vänlig hälsning swesat

Tjena Swesat,

jag har problem med EA-N66 när jag har den som repeater. När jag kopplar upp surfplattan (eller andra prylar) mot repeatern så kommer jag inte åt internet. Tror du dessa inställninarna ovan hjälper mot detta? Hur fungerar inställninarna för dig?

Jag har en RT-AC56 som router och EA-N66 som repeater i 2,4 GHz läge (surfplattan kör bara 2,4Ghz).

Mvh
Neomius

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i5 3570K@3,4Ghz | Corsair 16GB (2x8) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS GTX 660 2048MB DirectCUII | be quiet! Pure Power L8 630W |Samsung Basic 840 250GB | Define R4 | Dell 23'' U2312HM IPS LED

Permalänk

Hello,

Svar till er alla som har problem med att era Asus EA-N66 kopplar ner i ca 10 var 30:e minut i kombination med en Telia Gateway. Hade precis samma problem (har skapat ett nytt nätverk bakom Telia Gatewayn och använder 3 st Asus EA-N66 som accesspunkter i ett 3 våningshus). Grejen verkar vara att EA-N66:an är konfad by default att köra DHCP override vilket verkar skapa stul då Telias Gateway är den som som delar ut ip adresser. Så lösningen är mkt enkel. Det är bara att gå in i Asus setup:en och klicka på "LAN" till vänster och sen på "DHCP Override" fliken o sen klicka i No och sen klicka apply. Done och inga avbrott längre.

Permalänk
Medlem

Tjena mors!

Skummat igenom nätet lite med min router, börjar tröttna jag med å då har jag ändå kört den i ett år. Jag trodde i min navitet, för att slippa göra något, att det var telefonerna det var fel på men någonstans går gränsen.

jag försökte kika på ovanstående talare, men jag har ingen dhcp-override?
Jag kör firmware: 1.0.1.7d , jag kunde inte hitta någon nyare på asus sida!?

Uppdatering;;; man var tvungen att välja "os" för att kunna dra ner firmware. Jag trodde det var någon OS-styrar-programvara. jag uppdaterar till 'FW_EA_N66_1018k' nu

Uppdatering-2;;; menyn fanns med senaste firmwaren (http://www.asus.com/se/Networking/EAN66/HelpDesk_Download/ och välj OS)

Permalänk
Medlem

EA-N66 är en synnerligen irriterande pryl

Har två EA-N66'or confade som accesspunkter och det är få prylar som jag har blivit så irriterade på som dess. Man kan nog säga att vi är relativt wifi beroende och har drygt 20 olika prylar anslutna till nätet. Det som är väldigt irriterande är att nätet degenererar över tid. Kör man t.ex. Netflix funkar det utmärkt i 15 till 30 minuter men sedan börjar strulet med sämre bild, tappad kontakt och till slut oändlig väntan på uppkoppling. Samma sak med min Spotify connect som funkar bra i början av kvällen men framåt småtimmarna tappar den anslutningen.

Jag är patch freak så jag har senaste versionen av BIOS dvs. _p där finns precis som det sagts tidigare i tråden ett "LAN" val
- och jag gör som 77martians föreslår dvs. klicka på "LAN" till vänster och sen på "DHCP Override" fliken o sen klicka i No och sen klicka apply
och det funkar klart bättre. Men efter en 30 minuter med kanon bild och ljud uppstår samma problem som tidigare
- så då använder jag mig av swesat's förslag efter som jag såg att dhcp_lan=0 inte verkar ha blivit confad trots menyvalet
dunkar in: nvram set dhcp_enable_x=0, nvram set dhcp_lan=0, nvram set lan_dhcp=0, nvram commit, reboot
och då blir det ännu lite bättre och faktum är att EA-N66 i bottenvåningen blir riktigt bra men på övervåningen, suck!

Jag har ju rätt många prylar och merparten är anslutna till den på övervåningen. Det verkar som att det finns någon begränsning på antalet anslutna device?

Nu har jag resignerat så i dag åker jag och köper en Ubiquiti UniFi PRO. Den är mer än dubbelt så dyr men jag hoppas att den funkar bättre. Gör den det så är den värd sina pengar gör den inte det kommer jag ägna sommaren till att drar tråd i hela huset.

Permalänk
Medlem

Jag böt ut alla prylar. En router och två access punkter och det funkar helt fantastiskt bra. Jag har tom fått ett "flytande" SSID. Det är bara att konstatera att det är skillnad på konsument och proffs prylar.

Permalänk
Medlem

En enhet från ASUS som inte fungerar bra? Vad säger fanklubben?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag andas ut

Begriper inte varför jag inte köpte och varför inte en ända tråd på något forum på hela Internet berättade att det kunde funka så bra. Min nu 4 månader gamla Router och mina två Access Punkter från Ubiquiti har funkat problemfritt sedan jag installerades dom. Och jag har Seamless Roaming med ett och samma SSID på båda accesspunkterna och jag har ett gästnät (går att ha upp till fem vlan). Det är så problemfritt så jag kom på mig själv med att ha glömt username och password till konsolen. Netflix, Spotify och andra strömmade tjänster funkar utan problem trots att vi är fyra i hushållet som kör så att det ryker. T.o.m. mitt gamla Qnap NAS har fått nytt liv.

Det här är min setup
1 x ERPoe-5 "5 Gigabit RJ45 Ports; 1 million pps; 24V/48V Passive PoE"
(två portar till access punkter, en port till en Neatgear switch med två NAS, en port till Routern från Telia)
1 x UAP-PRO "2,4 GHz (Throughput 300 Mbps); 5 GHz (Throughput 450 Mbps); Range up to 122 m"
1 x UAP-LR "2,4 GHz - (Throughput 300 Mbps); Range up to 183 m"

Och jag köpte allt på Webhallen för under 5 000:-

Permalänk
Medlem

Löste det sig?

Skrivet av 77martians:

Hello,

Svar till er alla som har problem med att era Asus EA-N66 kopplar ner i ca 10 var 30:e minut i kombination med en Telia Gateway. Hade precis samma problem (har skapat ett nytt nätverk bakom Telia Gatewayn och använder 3 st Asus EA-N66 som accesspunkter i ett 3 våningshus). Grejen verkar vara att EA-N66:an är konfad by default att köra DHCP override vilket verkar skapa stul då Telias Gateway är den som som delar ut ip adresser. Så lösningen är mkt enkel. Det är bara att gå in i Asus setup:en och klicka på "LAN" till vänster och sen på "DHCP Override" fliken o sen klicka i No och sen klicka apply. Done och inga avbrott längre.

Skrivet av bjozac:

Tjena mors!

Skummat igenom nätet lite med min router, börjar tröttna jag med å då har jag ändå kört den i ett år. Jag trodde i min navitet, för att slippa göra något, att det var telefonerna det var fel på men någonstans går gränsen.

jag försökte kika på ovanstående talare, men jag har ingen dhcp-override?
Jag kör firmware: 1.0.1.7d , jag kunde inte hitta någon nyare på asus sida!?

Uppdatering;;; man var tvungen att välja "os" för att kunna dra ner firmware. Jag trodde det var någon OS-styrar-programvara. jag uppdaterar till 'FW_EA_N66_1018k' nu

Uppdatering-2;;; menyn fanns med senaste firmwaren (http://www.asus.com/se/Networking/EAN66/HelpDesk_Download/ och välj OS)

Löste detta problemet för er? Jag stängde nämligen av DHCP override till NO, och efter jag gjorde det kommer jag inte in på enheten via 10.0.1.1 längre... Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevon:

Löste detta problemet för er? Jag stängde nämligen av DHCP override till NO, och efter jag gjorde det kommer jag inte in på enheten via 10.0.1.1 längre... Någon som har en lösning?

Tjena mors,

Jag reklamerade routern efter knappa två år och köpte en "vanlig", steget under dark knight.
Testade först med en ny EA-N66 (med DHCP override avstängd), men den var lika kass den så jag valde att ge upp. Tråkigt för routern är smidig.