Panik! Hårddisk trasig?

Permalänk
Medlem

Panik! Hårddisk trasig?

Det började igår när jag fick ett Windowsmeddelande om att jag hade en trasig hårddisk, som skulle säkerhetskopieras och ersättas så fort som möjligt.
Körde då CrystalDiskInfo tog en skärmdump (som jag nu kommer på ligger på HDD:n, smart...)
Tog dock ett backup kort med mobilen:

Efter detta så försökte jag köra ett program som jag hade på disken, men det gick inte, stod nåt om ett I/O fel, minns inte riktigt. Stängde då av datorn. Hade ingen hårddisk som jag kunde säkerhetskopiera till.

Idag så startade jag dock datorn igen för att kolla hur det stod till, datorn frös vid Windowsloggan och jag resetade den och den lyckades då boota.
Nu är dock disken helt borta från "Den här datorn" och i enhetshanteraren ligger den som oallokerad, men det går inte heller att allkolera den.

Är det helt kört tror ni, finns det nått jag kan göra eller är det bara att skicka in den till inet på garanti och få en ny och se glad ut?

Och ja, jag vet att borde ha säkerhetskopierat tidigare, men hade ingen extra disk och när allt bara funkar så tänker man liksom inte på det. Men nu får jag väl lära mig den hårda vägen...

EDIT: Glömde skriva att det är en WD Blue 1000GB

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1. dra ur hårdisken ur datorn. då det verkar vara din primära disk.
2. plugga in den i en annan dator o kolla ifall det går att kopiera?

går inte det prova detta program. "get back data for ntfs" http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

1. dra ur hårdisken ur datorn. då det verkar vara din primära disk.
2. plugga in den i en annan dator o kolla ifall det går att kopiera?

går inte det prova detta program. "get back data for ntfs" http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Denna disk är sekundär, jag har redan tagit ut den för att inte förvärra den. Får prova med programmet så fort jag hittar en hårddisk att lägga backupen på

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Denna disk är sekundär, jag har redan tagit ut den för att inte förvärra den. Får prova med programmet så fort jag hittar en hårddisk att lägga backupen på

dum fråga men varför hängde sig datorn då innan?

Permalänk
Medlem

Nu när man sätter i hårddisken så går det inte att boota windows, den fryser vid Windows-bilden, märkligt tycker jag, då det är en sekundär disk.

Kan det vara något virus på disken som spökar?

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

har du pagefile på sekundära disken ?

alternativt MBR (master boot record)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

har du pagefile på sekundära disken ?

alternativt MBR (master boot record)

Känns dumt att svara såhär, men jag vet faktiskt inte. Googlade pagefile, och det är då ingenting jag ställt in själv iaf.

EDIT: Angående MBR, så har den varit det, det är det man ska använda för diskar under 2TB?, men om jag tittar i diskhanteringen så är inte den informationen tillgänglig

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hm märkligt att den redan vill ge upp.
Jag har en Seagate-hdd, och den är minst dubbelt så gammal som din.
Förövrigt har jag också reallocated sektors count, jag undrar vad det betyder och hur jag skall åtgärda det.
Förresten TS, ladda ner AVG PC Tuneup och testa repair disks.
Även Seagate disk wizard brukar kunna fixa till många diskar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Nu när man sätter i hårddisken så går det inte att boota windows, den fryser vid Windows-bilden, märkligt tycker jag, då det är en sekundär disk.

Kan det vara något virus på disken som spökar?

Vid alla mina hårddiskkrasher av sekunddärdisken så har windows vägrat boota eller låst sig!

När du har gett upp hoppet kan du frysa disken, det kan fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm märkligt att den redan vill ge upp.
Jag har en Seagate-hdd, och den är minst dubbelt så gammal som din.
Förövrigt har jag också reallocated sektors count, jag undrar vad det betyder och hur jag skall åtgärda det.
Förresten TS, ladda ner AVG PC Tuneup och testa repair disks.
Även Seagate disk wizard brukar kunna fixa till många diskar.

rellocated är när en sektor inte längre funkar längre och den rellocatar just den sektor till en annan reserv som diskarna har. Inget du kan göra åt utan detta värde kommer att ökas med åldern tills den inte har några reserv sektorer kvar vilket kommer sluta med att data kommer förloras/problem att läsa.

För att rädda data på den nuvaranade så skulle jag nog köra testdisk. Först göra en image med DD eller annat verktyg för att sedan på imagen försöka återskapa data.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är märkligt att den bara dog; i enhetshanteraren finns den och där "fungerar den korrekt", i diskhanteraren ligger den som icke-allokerat utrymme och i Dator finns den inte alls. Den kom dock upp helt plötsligt i Dator alldeles nyss, men när jag försökte öppna den så krashade hela explorer.exe och det var bara att starta om...

Håller just nu på att prova med GetDataBack NTFS, får se om det hjälper, annars får jag prova nått annat av de program ni rekommendrade.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Låter kanske lite dumt, men har du provat att byta SATA kablar?

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

Låter kanske lite dumt, men har du provat att byta SATA kablar?

Det har jag faktiskt inte gjort! Får ta och testa det imorgon

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade gett upp idag och skulle skicka in disken till inet på garanti. Men då kom jag på tipset att byta sata-kabel. Drog ur den som satt i DVD-brännaren och körde i den och drog igång datorn.

DÖM AV MIN FÖRVÅNING NÄR DISKEN POPPAR UPP, med filer och allt. Det varnas fortfarande för bad sectors, och windows menar att den kommer krasha när som helst, men jag kan iallafall kopiera över det viktigaste

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!