Märkliga IT-Flashproblem på DELL PERC 6/IR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001

Märkliga IT-Flashproblem på DELL PERC 6/IR

Hej swec,

Fick med mig två oanvända DELL SAS 6/IR från jobbet häromveckan och tänkte att jag skulle flasha om dessa med en IT-firmware för att testa ZFS men jag har stött på ett ytterst märligt problem.

När jag bootar min server med korten installerade så visar det sig att det ligger ett firmware för ett S300 installerat istället för 6/IR och att LSI's egna SASFLASH inte listar något av korten som ett LSI-kompatibelt kort. Jag gräver mig igenom DELL's filarkiv och hittar senaste firmware-versionen av 6/IR och tvingar en installation av detta på bägge korten.

Efter omstart så hittas SASFLASH bägge korten som kompatibla enheter och jag kan installera den senaste IT-firmwaren från LSI själva och SASFLASH genomför installationen och jag kan verifiera att det är två LSI 1068E-kort som sitter installerade och att diskarna är i SAS-läge i stället för RAID-läge.

När jag sedan av andra anledningar startar om min server så har jag väldigt låg prestanda på diskarna kopplade till kontrollerkortet och gissa om jag är förvånad när korten återigen har ett S300-firmware installerat...

Någon som varit med om liknande "self-reflashes" på LSI-baserade kontrollerkort?

{ Supermicro X10SRi-F | Intel Xeon E5-2620v3 | 64GiB DDR4 | LSI 9207-8i | 4x250GiB Samsung 840 EVO } @ Supermicro CSE216E16-R1200LPB