Permalänk
Medlem

För det första; mycket okunskap i tråden märker jag.
För det andra; vad som skapar höga temperaturer är ofta höga spänningar. Lämnade du spänningen på auto och drog upp till 4,2 är det förmodligen inte så konstigt att temperaturerna landade runt 100 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hävde på ungefär ett riskorn

Kokt eller okokt?

Permalänk
Medlem

'Finns en jätte fin och detaljerad tråd om just detta, Inklusive rekord osv . Gå till den istället för att göra en ny vet ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

För det första; mycket okunskap i tråden märker jag.
För det andra; vad som skapar höga temperaturer är ofta höga spänningar. Lämnade du spänningen på auto och drog upp till 4,2 är det förmodligen inte så konstigt att temperaturerna landade runt 100 grader.

Vad ska spänningen vara på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Vad ska spänningen vara på då?

Inte högre än din kylare klarar av. Hur högt det är är svårt att säga. Haswell har ju dålig kontakt mellan IHS och CPU (inte dålig kylpasta som många skrev i tidigare inlägg) vilket gör att den hanterar hög spänning/frekvens dåligt. Har du tur kanske du klarar kyla bort 1,3V eller något och så får du se hur hög frekvens du kan köra på det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Inte högre än din kylare klarar av. Hur högt det är är svårt att säga. Haswell har ju dålig kontakt mellan IHS och CPU (inte dålig kylpasta som många skrev i tidigare inlägg) vilket gör att den hanterar hög spänning/frekvens dåligt. Har du tur kanske du klarar kyla bort 1,3V eller något och så får du se hur hög frekvens du kan köra på det.

Så jag bör sätta voltage på 1.3 och clock på 4.2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Så jag bör sätta voltage på 1.3 och clock på 4.2?

Varför följer du inte råden du får, prova dig fram.

Alla processorer är högst individuella så bara för att en inställning fungerar för någon så är det inte säkert att det fungerar för någon annan. Det finns inga genvägar utan var och en måste prova sig fram till vad som fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Ber om ursäkt för mina dåliga tips, trodde gigabyte skulle ta det lite lugnare på AUTO vcore än vad det tydligen gjorde.. men du vill ha så låg vcore till så hög clock som det är möjligt att få stabilt.

http://www.overclock.net/t/1401976/the-gigabyte-z87-haswell-o...

http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-ha...

Citat:

Now, I’ll share a secret imparted by the folks at ASUS who gave several reviewers some tips on overclocking the retail stepping Haswell chips: Set Vcore to 1.20 V. Set all cores to 46x (which would be a 4.6 GHz overclock), save & reboot. If the system boots past the UEFI and either begins to load or, ideally, makes it into the OS and is stable, you have a 50th percentile or greater chip on the Haswell overclocking-ability bell curve. If it won’t at least boot there and make it into the UEFI, you probably have less than a 50th percentile chip. You can expect chips in the lower 50th percentile to top out in the 4.4-4.5 GHz range at 1.25 V.

Som sagt, testa dig fram! (börja dock vid 1.2-1.25 istället för 1.3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Så jag bör sätta voltage på 1.3 och clock på 4.2?

Nu ger jag upp. Skummar du bara igenom mina inlägg och letar efter siffror? För du verkar ju inte läsa vad jag skriver egentligen.
Läs på om överklockning, vad allt gör och hur det fungerar. Sen TESTAR du dig fram, genom att börja lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Börja inte så högt som typ hmm 4.5ghz på 1.3 volt... Höj dig lite i taget, är det stabilt sänk vcore tills det blir ostabilt, är tempsen bra höj multipller med 1. Det är sätet jag använde och fick fram att 4.2gthz är gränsen för min ivy

Du måste testa dig fram SJÄLV, ingen av oss kan direkt säga aa men 1.3 på 4.3 blir perfekt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Börja inte så högt som typ hmm 4.5ghz på 1.3 volt... Höj dig lite i taget, är det stabilt sänk vcore tills det blir ostabilt, är tempsen bra höj multipller med 1. Det är sätet jag använde och fick fram att 4.2gthz är gränsen för min ivy

Du måste testa dig fram SJÄLV, ingen av oss kan direkt säga aa men 1.3 på 4.3 blir perfekt

4,2GHz, det låter lågt. Är du säker på att den inte pallar högre?

Permalänk
Medlem

Japp, 4.2 sen får jag errors 4.2 är inte så jätte lågt heller. Vissa klockar bättre än andra, alla kan inte ha tur
Jag vet faktist inte varför jag inte klarar mer, tempsen går aldrig över 85c och hur mycket jag än höjer vcore så blir det inte stabilt
Men vad spelar det för roll, hur mycket vinner jag på att köra 4.5 etc? Kommer aldrig behöva oc, bara kul grej liksom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Prövar nu med 4.4ghz, har kört nu ca 15 minuter och tempsen under 80C än så länge vcore runt 1.2v, ska testa köra prime ett tag, får jag inga errors är det bra att köra på det då? Kraschade efter typ 20 min, höjde nu till 1.240 ca, temps runt 80-83c 30 min
Tempsen var lite höga så drog ner till 43 ist, samma sak där så kör 42, tyckte det var lite konstigt att tempsen steg med ca 10-15 grader från 42 till 44

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit