Sjukt fenomen - steg i grader vid skakning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Sjukt fenomen - steg i grader vid skakning

Hade en nära som kom in i mitt rum och skakade på min burk lite lätt. Jävligt irriterande och fick för mig att graderna sköt från 31 till 36 från att skakningen skedde.

Är jag jävligt paranoid eller kan skakningen orsakat någon skada?

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Silver Arrow SB-E) GPU: Asus GTX 780 3GB
Minne: Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP MB: GA-Z87X-UD4H ATX
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 Vit, Fönster
SSD: Samsung SSD Pro 256GB HDD: 3TB Seagate Barracuda KB Ducky SHINE 3 Gold Edition TUHAOJIN Nordic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Adava:

Hade en nära som kom in i mitt rum och skakade på min burk lite lätt. Jävligt irriterande och fick för mig att graderna sköt från 31 till 36 från att skakningen skedde.

Beror på hur hårt datorn skakades*. Temperaturskillnaden är såpass låg att jag förmodar att det är din rumstemperatur som stigit litet.

* Edit

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2007

Ifall det faktiskt hänt nåt så beror det troligtvis på att kylaren lossnat lite, och då är det pga att man monterat fel. Känn på kylaren om det går att vicka på, om inte så är det inget fel. Om den går att vicka så sätt fast den ordentligt.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | Corsair HX750 | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Shrudder:

Ifall det faktiskt hänt nåt så beror det troligtvis på att kylaren lossnat lite, och då är det pga att man monterat fel. Känn på kylaren om det går att vicka på, om inte så är det inget fel. Om den går att vicka så sätt fast den ordentligt.

Du menar att CPUkylaren kan ha påverkat luftströmmen i lådan som i sin tur har påverkat grafikkortets temperatur?

Det är grafikkortets temperatur jag pratar om alltså.

SSD: Samsung SSD Pro 256GB HDD: 3TB Seagate Barracuda KB Ducky SHINE 3 Gold Edition TUHAOJIN Nordic

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är oerhört dumt att skaka eller flytta på en dator som är igång, du riskerar inte bara att saker glappar eller att tex kylare flyttas, du riskerar även permanenta skador på hårddiskar om läshuvudena vidrör skivorna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Adava:

Du menar att CPUkylaren kan ha påverkat luftströmmen i lådan som i sin tur har påverkat grafikkortets temperatur?

Antog att det var CPU det handlade om då du inte angav vad det var och du postade i en forumdel som handlar om främst processorer samt att man alltid måste montera CPU-kylare själv medan grafikkort kommer med den färdigmonterad. Är nog inget fel med ditt grafikkort utan det är troligtvis ett sammanträffande att det ökade i samband med att nån skakade din dator.

Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört dumt att skaka eller flytta på en dator som är igång, du riskerar inte bara att saker glappar eller att tex kylare flyttas, du riskerar även permanenta skador på hårddiskar om läshuvudena vidrör skivorna.

Är i princip bara risken för skador på hårddiskar som är faran med att flytta en dator som är igång, allt annat kan lika gärna hända med den avstängd. Hårddiskar är dessutom tillverkade för att kunna tåla skakningar osv till viss mängd för annars skulle det bli en jäkla massa pajade hårddiskar med tanke på alla bärbara saker med hårddiskar i.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | Corsair HX750 | Windows 10

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Laptopdiskar är mycket bättre skyddade än 3,5" enher, de har dessutom kortare läsarmar dom gör dem mer vridstyva.
Ljudnivån påverka tydligt hastigheten hos diskar och det kan innebära prestandaproblem i stora lagringsservrar och därför anges ljud/vibrationstålighet som en miljövariabel i databladen till diskar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av mrqaffe:

Denna personen gjorde det för att verka rolig. Först lade han armen över den vilket jag sade ifrån över. Därefter började GM skaka på burken lite lätt för att verka rolig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Apr 2006

Det var ju en jävla hobby att skaka andra människors datorer för att vara "rolig", haha

CPU Intel Core i7 3770k- GPU Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC- Moderkort Gigabyte GA-Z77X-D3H
PSU
XFX ProSeries XXX Edition 850W - RAM 16GB Corsair VENGEANCE 1600Mhz
SSD
Corsair Force GT 120gb - HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Adava:

Denna personen gjorde det för att verka rolig. Först lade han armen över den vilket jag sade ifrån över. Därefter började GM skaka på burken lite lätt för att verka rolig.

Nåväl, det är ändå väldigt liten risk att något skulle ha skadats, och är du nojig är det ju bara att öppna burken och kolla att allt sitter fast ordentligt. Som någon sa så är det egentligen bara mekaniska hårddiskar som löper någon risk vid milt "skakande".

Om du nu tror att grafikkortet skulle ha blivit "varmare", betänk då hur många gånger kartongen det låg i skakats om på väg hit från sydostasien, ändå fungerar det . Eller hur?

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. Maximus VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3000MHz/cl15 950Pro NVMe 1070FE 8GB G710+
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 980SC 4GB
HTPC: GA-B85M-DS3H 4570S 16GB DDR3@1600MHz GTX970 4GB Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av draztic:

Det var ju en jävla hobby att skaka andra människors datorer för att vara "rolig", haha

Jobbigt med folk som har humor alltså....

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Adava:

vem är nära?
du fick för dig, kollade du tempen eller kändes det som att det blev 5 grader varmare?
lite flummigt skrivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Adava:

Varför postar du i detta forum då?

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.