Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008

H100i "CPU Fan Error" vid start

Hej

Har precis byggt ihop en dator för första gången, men läste på ordentligt och allt gick bra tills den skulle startas.

När jag startar den går vattenkylaren igång men för att snart börja pulsera rött(något fel) fläktarna körs fortf när den pulserar rött men väldigt låg rpm
när jag väl kommit in i bios så ligger cpu tempen på stadiga 28-29C detta borde väl betyda att pumpen gör det den ska?

På asus MB lyser även "boot_device_led" rött, förrut fick jag ingen bild så kopplade ur ALLT förrutom ström såklart till MB samt vattenkylningen då, "boot_device_led" lyser fortf rött nu men nu får jag upp bild och kan gå in i bios iallafall.

Datorn:
Z87 Asus Sabertooth MB
4770K
H100i
corsair ax860i nätagg
win 8 64bit (ej installerat ännu)

övrigt(asus gtx680, samsung ssd 840 pro, fractal design define r4 + lite annat)

Har försökt läsa mig till i supporttrådar på corsairs forum men verkar vara blandade resultat, vissa fått kylaren utbytt, vissa påstår det är asus MB det är fel på och man skall ändra "standard rpm" lr något sånt från 600 till 200 spå försvinner "CPU fan error" vid bootup, vissa säger om kylaren funkar(som den verkar i mitt fall) är det bara att stänga av cpu fan 4pin eller något sånt så slipper man meddelandet.

Det jag kommit fram till är iallafall att den 3/4pin som kopplas från h100i till cpu_fan på moderkortet bara är blaj och är där för att INTE get "CPU fan error" som jag nu får endå

Provat:
byta mellan olika 3/4 pins på MB
bytt till andra fläktar på h100i
bytt Sata-power kabeln för ström till h100i (som i sin tur även ger ström vidare till sina 2 fläktar
tagit bort all förapplicerad kylpasta och slängt på mx 4 silver tror jag det var
provat starta med kylaren liggandes brevid men då steg tempen toksnabbt på cpun så stängde av

Vad tror ni? eller vet kanske?

försöka få h100i utbytt? eller lär det vara samma "fel" på en ny? köra på den jag har(den verkar ju kyla) och försöka trixa bort felmeddelandet?
dock osäker då även h100i pulserar i rött vilket jag förstått den inte ska göra

sorry för stavning och struktur, är sjukt trött efter allt sökande på svar, hoppas ni har överseende

Dator: [Fractal Design R4] [Asus Sabertooth Z87] [Intel i7 4770K] [Asus GTX 680 DCUII OC] [Corsair 16GB Vengeance LP RAM] [Corsair AX860i] [Samsung 840 Pro SSD] [Corsair H100i]
Ljud: [Lyngdorf TDAI2170] [Dali Epicon 2] [Bluesound Node]
TV: [LG Oled 55'' 930]