Backuplösning - hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Backuplösning - hur gör jag?

Hej!
Om ett tag ska jag skaffa ny stationär dator, och den här gången hade jag tänkt fixa en backuplösning också. Ett problem är att jag inte kan något om backuplösningar, men jag kan ju prova att fråga här!

Jag utgår från att det är hårddisklagring som gäller. Om jag får fantisera fritt skulle jag vilja ha ett system som mer eller mindre kontinuerligt, utan att jag behöver säga åt det, tar backup på datorns diskinnehåll. Det bör också vara upplagt så att jag mycket enkelt kan byta backupdisk. Syftet med det är att ha två backupdiskar i spel, så att jag ständigt kan förvara en av dem någonstans som inte är hemma (för att försäkra mig mot brand och liknande), och så byter jag plats på dem då och då. Brinner lägenheten upp kanske min andra backup är några veckor gammal, men det är långt bättre än inget.

Huruvida jag kommer köra RAID 1 i datorn är en öppen fråga. Om jag gör det minskar kraven på ständigt arbetande backup något, men inte jättemycket.

Datamängderna kommer rimligen vara sådana att molnlagring inte är aktuellt. Vi talar terabyte med kamerafiler.

Budgeten är inte huggen i sten. Den är givetvis inte utan tak, men en hundralapp hit eller dit kommer inte att fälla avgörandet.

Så... är det en NAS-lösning vi pratar om här? Eller en vanlig extern, USB-ansluten hårddisk och lämpligt gratis eller billigt program?
Eller något annat?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för lina skulle jag rekommendera Crashplan utöver den lösning du väljer att lokalt ha backup till, jag köpte obegränsad lagring hos Crashplan i två år för 800kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en katastrofbackup på annan ort bestående av portabel USB-hårddisk. Där har jag alla data, antingen det jag skapat själv eller sådant som är nedladdat men ingenting som har med datorn som dator att göra (operativ + program etc).

Hemma har jag sedan ett blandat gäng med minnespinnar och minneskort där återigen alla data ligger (men ingen systembackup). Pillat en del med NAS men dels drog det tid att pilla med den, dels räknar jag med en NAS kan bli stulen lika väl som datorn, likaså stekt av ett åsknedslag. Minnespinnarna ligger och skvalpar i en skål och jag räknar med att dom inte är stöldbegärliga. Har avsiktligt flera minnespinnar, både som redundans och för att minska värdet på varje enskild. Ej inkopplade är dom också säkra från åska. Gör ny backup varje månad, i regel består backupen bara av att skapa en ny mapp för den månaden och kopiera över Dokument-mappen dit. Andra delmängder, bild och musik t.ex., gör jag backup "vid behov". Bara vanlig slät kopiering, ingen särskild mjukvara. Brukar handla om 2-3 GB varje månad.

I perioder knackar jag intensivt och då gör jag backup av just den lilla delmängden varje dag, vanlig kopiering till Dropbox eller Google Drive så slipper jag resa mig upp och hämta en minnespinne ur skålen.

Man kan givetvis pilla med inkrementell backuper och annat jättesmart men jag vill lägga så lite tid på det som möjligt, jag vill ha det väldigt enkelt och robust.

Kan tillägga att totalmängden data jag gör backup på är runt 100 GB. Går man upp i TB-klassen blir det mera bulk att hantera och svårare att göra det icke stöldbegärligt.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lätt välja NAS över USB.

USB kommer ju inte ske automagiskt för du kommer ju få koppla in skiten själv och USB är imho så förbannat långsamt och krävande (nu kommer ju inte nätverkslagringen spöa dina interna diskar heller men spela roll om det sker över wifi och jämt och ständigt och du slipper bry dig?)

Det får ju gärna fungera som Time machine i OS X.

Satte man NASen hos någon annan dessutom så har man ju redan löst problemet med brand på endera ställe. Spela RAID 1 kan den ju också göra.

I en stationär hade jag skitit i USB och kört internt bara. Vet inte hur stor risken är att allt ballar ur. Finns ju chassin där man kommer åt disken utifrån och med hot swap med.

Permalänk
Medlem

Jag läser tacksamt svar även om jag inte kommenterar varje enskilt!
Tillägg:
Nya datorn kommer ha USB 3.
Nya datorn kommer stå i en lägenhet där det finns nätverksuttag i de flesta rum.
I dag kör jag manuell backup via SyncToy då och då. Jag är ute efter något mer automatiserat och kontinuerligt, även om SyncToy fungerar hyggligt.
CrashPlan var intressantare än jag trodde, men jag vill ändå utforska möjligheterna med hemkokt backup.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Först och främst har jag delat upp mina viktiga prylar i två kategorier: de filer som tar stor plats och de filer som tar lite plats. Därefter har jag skapat varsin krypterad TrueCrypt-kontainer som heter "Small Vault" och "Large Vault".

"Small Vault" innehåller bland annat alla mina användarnamn och lösenord, mina Firefox-bokmärken och diverse konfigurationsfiler åt olika program. Som sagt, alla små filer hamnar här. Kontainern är endast 512 kB stor, så det är verkligen endast riktigt små filer som får hamna här.

"Small Vault" synkar jag emot två stycken mekaniska hårddiskar, mitt USB-minne i min nyckelknippa samt emot min Dropbox. I och med den minimala storleken är molnlagring inga problem för den här kontainern.

Jag har också "Large Vault" som innehåller alla mina fotografier i RAW-format. Den kontainern synkas endast emot mina två mekaniska hårddiskar och USB-minnet i min nyckelknippa. Den är för stor för att molnlagring ska vara passande för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Subdubwise - hur gör du synkningen, rent konkret? SyncToy? Helmanuellt? Annat program?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

Subdubwise - hur gör du synkningen, rent konkret? SyncToy? Helmanuellt? Annat program?

Så fort jag har ändrat någonting i antigen "Small Vault" eller "Large Vault" startar jag SyncToy, hämtar mitt USB-minne och klickar på "Run All" (att den ska köra alla synk-presets som jag har skapat, exempelvis "backup-mapp -> E:\" eller "backup-mapp -> USB-minne").

Permalänk
Medlem

För off-site backup tycker jag du ska snacka med en kompis/syskon. Själv kör jag en extra backup till brorsans FTP (och han på min). Då slipper man bära fysiska diskar fram och tillbaka men är även säkrad mot björnligan eller eventuell brand.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max