Permalänk
Medlem

Fråga om trimning och livslängd

Har aldrig varit intresserad av att trimma mina processor jag har köpt men är endå lite lite nyfiken.
Ofta följer det med programvaror från tillverkaren så man har en slags turbo knapp om man vill få den jobba lite mer men har aldrig behövt använda den fast jag jobbar med en hel del rendering för jag tycker det få ta tid.

Mest är det för jag tillhör den generationen som minns hur man skulle trimma en processor (ex vrida en stift på en P4 eller vad det nu var) och man har läst en del datorer som processorn har brunnit upp eller helt enkelt slutat fungera.

Så min fråga är att är det vanligt än idag?
Om man nu trimmar som en galning så får man skylla sig själv men om man nu trimmar måttligt, skippar vattenkylning men köper en bra luftkylare?`
Kan en livslängt blir betydligt kortare då?

Det är 99.9% chans att jag köper mig en intel 4770 men det finns ju även 4770k lite dyrare om jag vill trimma men är som sagt osäker.
Sedan är en sak säker att jag inte kommer trimma den så jag behöver en fläkt som låter som en reaplan för jag vill gärna sitta vid datorn en längre stund utan hörlurar.

Som sagt nyfiken är jag men osäker för det är ju inte billiga saker vi pratar om som kan gå fel.

Permalänk
Cooling Stuff

hur livslängd påverkas beror på hur mycket trimmar du processor, behöver du höja mycket Vcore (spänning till processor) eller blir temperaturer mycket höga så livslängd förkortas men oftast blir det ändå ganska lång tid innan processor lägger av

sen haswell (4770K) kan man trimma men för att få riktig höga värde blir det inte bra för processor och det blir ganska svårt då intel har jobbat mot alla överklockare, äldre modeller klockas bättre och man får bättre resultat med mindre ökning av värme osv

om du kan spendera lite extra för en K modell och ska lätt överklocka den med lite bättre eftermarknadskylare (stock är riktig dålig) då blir du nöjd och processor håller länge (ljudnivå beror på val av kylare/fläkt), det blir inte farlig för processor, inbyggda skydd stänger av dator innan cpu blir för varm

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Hmm ok, nyfiken hur mycket man ska då öka.

Permalänk
Cooling Stuff
Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

wow vattenkylning och det

Nja jag väntar och se, sedan följer det ju med program som har en turbofunktion, är de systemen dåliga?

Permalänk
Medlem

För att vara riktigt ärlig, skaffa en 4770k, du kommer ångra dig i längden sen när du känner att fan det hade varit skönt att kunna klocka och kräma ur några fler FPS i framtida spel.

Just my two cents.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift