Turboläge funkar inte efter överklockning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Mar 2007

Turboläge funkar inte efter överklockning

För att göra historian kort så har jag överklockat min i7 3930K med Asus P9x79 Deluxe. Jag har testat Autotuning i AI Suite II. Jag stoppade vid 126.4 MHz x40 som skulle ge ca 5000MHz. I BIOS så indikerar det att det är x40 och just 5000MHz som uppnåts. Men när jag kör AIDA64 CPUID och stressar CPUn så går den bara upp till x36. Programmet indikerar 0% throttling och temperaturen är mellan 40-50 grader så det ska inte vara något problem med värme (EK vattenkylning). Jag har även avaktiverat strömbesparningsfunktionen.

Varför ger inte CPUn de extra 500MHz som turboläget ska ge?

Och innan ni säger att automatisk mjukvaru överklockning är piss så vet jag det. Men är inget vidare på att klocka själv och saknar tålamodet så jag gav detta en chans. Så är det bara.

Och jag är som sagt ganska rookie här så om jag skrivit på felaktigt sätt eller saknar info så är det bara att utbilda mig och säga vilken info jag ska inkludera och rätta mig.

Tack på förhand.

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Benny_k:

Och innan ni säger att automatisk mjukvaru överklockning är piss så vet jag det.

Automagisk AI-överklockning är piss!

Men lixom, SÅ svårt är det inte - sätt multipliern i BIOS till önskad klock - och nöj dig med det som funkar. Jag klockar på default vcore och nöjer mig vad det ger eftersom de sista MHz'en inte är så speciellt viktiga.

http://andersbrink.se/ - 2xWNR3500L+RT-N65U+DIR865L+WNR2000+DIR615 | 5x100Mbit pfsense
2500k@4.5|p8p67dlx|gtx760 i7-3770T|GA-H77N-WIFI 2xFujitsu-tx100s3p HP-N54L+DSM5.2u2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av hasenfrasen:

Automagisk AI-överklockning är piss!

Men lixom, SÅ svårt är det inte - sätt multipliern i BIOS till önskad klock - och nöj dig med det som funkar. Jag klockar på default vcore och nöjer mig vad det ger eftersom de sista MHz'en inte är så speciellt viktiga.

Jag har sett på bla Asus egna guide för detta moderkortet och det har varit riktigt svårt att få till något stablt för mig. Detta var stabilt men det är boosten som fattas för att det ska bli riktigt bra

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o