Permalänk

Vart sätta fläktar för lägsta temp?

Tjena!

Har nyligen installerat ett till grafikkort i burken och med det följer ju även högre temps! I idle snittar CPUn cirka 40 grader vilket är ca 10 grader mer än innan jag installerade SLI. Har inte kollat tempsen i resten av burken men antar att de är högre de med.

Jag har i nuläget bara en fläkt i fronten som suger in luft och H60-fläkten bak i chassit. Vart borde jag sätta fläktar för att dra ned temperaturerna?

Möjligheterna: 2st 120mm platser i taket. 2st 120mm platser i fronten. 1st 120mm plats i golvet. 2st 120mm plats i sidan (undviker gärna dem).

Rekommendationer på fläktar uppskattas! (Gärna något tyst och jag vet att Noctua är bra, men de sticker ut lite för mycket för min smak...)

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Prova! Jag kan garantera att du får väldigt många olika svar om vad som är bäst och mest effektivt. Ett tips är också att fokusera på din load-temps. Gärna med ett dedikerat stress-test verktyg, typ furmark och prime95 samtidigt. Idle-temps säger väldigt lite och kan bero på hur din cpu-fläkt regleras. 100% fullt blås är lättast att dra slutsatser av

Rent spontant skulle jag nog satt en till på insug dock, gärna i fronten så att du inte får någon onödig turbulens som man kanske kan få om fläktarna pekar lite mot varandra. 670 kylaren blåser väl ut sin egen varmluft så se till att få in mer luft så borde du få en hyffsad balans.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD