Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag tror att du syftar på det som har "Vaio" i namnet, och inte tvärs om?

tråkigt nog så funkar datorn väldigt dåligt utan Vaios "bloatware", så den får man tyvärr leva med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ftwhc:

Det skumma med batteriindikeringen är att jag inte upplevde några problem från början, utan detta dök upp någon gång i samband med att jag gick upp till 8.1 i början av maj.
Det mest irriterande är ju att jag inte kan lita på indikeringen avseende extrabatteriet.

Visst kan man sätta kritisk nivå till ett lägre tal, men jag får ju då hålla på och ändra när jag ibland kör utan extrabatteri.
Sedan är batterikontrollen ganska korkad. För batteriets "hälsa" borde ju inte heller extrabatteriet gå ner till 0 innan det slår över till internt. Men så gör det nu i alla fall. Jag är osäker, men jag tror inte det var så från början, utan att det var något som också ändrades vid uppgradering till Win 8.1.
Fast åt "andra hållet" fungerar det fortfarande. Jag har satt max laddning till 80% och där laddas batterierna snällt var för sig upp till denna nivå.

Att det inte funkar med grafikdrivrutinen direkt från Intel är kanske inte så konstigt och det kan säkert ha den förklaring som du nämner. Fast man kan tycka att Sony borde gett sin drivrutin en OEM-markering. Här hittar Intel Driver Utility "rätt" krets (4400), men det är först vid försök att installera som denna stannar med hänvisning till att drivrutinen inte är validerad. Anyway, grafik och bildskärm fungerar bra ändå, så detta spelar ingen roll utan det är bara att fortsätta köra på befintlig driver.

Men Wifi-kortet tycker jag är mer underligt. I stort har som sagt Wifi fungerat bra ända från start, utan de problem som andra rapporterat (fast jag körde förstås alla befintliga uppdateringar direkt). På en plats hemma där jag sitter har det emellertid ibland varit lite sämre nivå så att förbindelsen bryts. När nu inga ytterligare nya versioner av drivrutin dök upp via Vaio Update, så fick jag alltså för mig att kolla direkt från Intel. Det mystiska är då att Intel hittar AC 7260 istället för N 7260. Detta borde inte bero på att Sony modifierat drivrutinen. En orsak kan förstås vara att det av någon anledning trots allt sitter ett AC-kort i min Vaio, men att Sony ändå använt drivrutin till N-varianten. Hur som helst AC 7260 17.0.2.5 gick fint att installera och denna fungerar bra (faktisk tycker jag nog att det går bättre än före denna uppdatering).
Konstigt att detta inte har uppmärksammats av någon annan, för det är ju flera andra här som hämtats sina drivrutiner direkt från Intel. Det är ju inte direkt något problem - mer än att Vaio Update tycker att jag har "gamla" drivrutiner till Wifi och Bluetooth - men jag tänkte att det kunde vara bra att informationen finns tillgänglig här.

Ring till Sony och fråga angående den felaktiga batteriindikationen.

Riktigt skumt det där med Wifi... Ja, jag kan ju tycka att någon annan borde ha märkt något. Jag kollade också intel driver update utility nu, och den anser att jag också har AC 7260. Det kan jag inte ha, för jag köpte min i juni/juli förra året. Jag vet inte varför(något mjukvarurelaterat sedan refreshen?) men Intels verktyg känner inte av rätt kort. Det är ett flertal som bytt ut N- till AC-kortet fysiskt, och om Sony använt AC hela tiden tycker man de borde ha nämnt det.

Edit: Jag sökte i den här http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/720737-official-vaio-pro-13-owners-lounge-svp13-2013-a.html tråden för att kolla om några hade öppnat datorn och bytt kortet. Du kan ju söka där för att se om några fler har liknande problem med extrabatteriet.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tråkigt nog så funkar datorn väldigt dåligt utan Vaios "bloatware", så den får man tyvärr leva med.

Det OP har skrivit är att man ska ta bort alla program, FÖRUTOM de som heter något med Vaio. D.v.s. att man enbart ska ha Vaio-program kvar. Varför skulle han ge rekommendationen att spara bloatwaren där han förklarar hur man "tar bort den"? Eller finns det ytterligare bloatware?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det OP har skrivit är att man ska ta bort alla program, FÖRUTOM de som heter något med Vaio. D.v.s. att man enbart ska ha Vaio-program kvar. Varför skulle han ge rekommendationen att spara bloatwaren där han förklarar hur man "tar bort den"? Eller finns det ytterligare bloatware?

Har du köpt en VAIO Pro och förstår inte vad jag menar?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Har du köpt en VAIO Pro och förstår inte vad jag menar?

Inte alls. Det är bara det att du säger emot dig själv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Inte alls. Det är bara det att du säger emot dig själv.

Jag har skrivit, under rubriken bloatware, att man ska ta bort allt utom det som VAIO i namnet. När har jag sagt emot det?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag har skrivit, under rubriken bloatware, att man ska ta bort allt utom det som VAIO i namnet. När har jag sagt emot det?

Okej, då har jag fattat det fel. På i stort sett alla datorer jag sett är alla program som heter något i stil med modell/tillverkare bloatware.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Okej, då har jag fattat det fel. På i stort sett alla datorer jag sett är alla program som heter något i stil med modell/tillverkare bloatware.

I detta fall så är svaret både ja och nej. Sony VAIOs "bloatware" är program som behövs för att datorn ska fungera som tänkt, tex. bakgrundsbelysning på tangentbord, knappen för BIOS, touchpad-funktioner, och annat.
Men det finns även VAIO-program som jag personligen klassar som bloatware, då dom programmen inte gör någon nytta, och endast slöar ner datorn.
Dessutom så finns det annan bloatware på datorn när man köper den, och denna ska givetvis bort också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:
Skrivet av p0pe:

Jag citerade er för ni verkade ha koll på denna delen

Jag vill blåsa rent min SVP13 då den börja kännas seg och trög, varför vet jag inte riktigt för jag har inte en massa skit installerat.

Men lite osäker på hur det är med Vaion, kan jag ta en ren 8.1 installation på USB sticka och köra en formatering/installering som jag gör på stationära och använda nyckel som finns nu? Är det isåfall Win 8.1 Home som gäller som installationsmedia?

Eller ska jag använda "Ta bort allt och installera om Windows" alternativet i "Uppdatera/återställa" ?

Är det struligt att få igång allt och funka igen eller är det bara in på Sonys hemsida och installera alla drivare?
Det finns ju en hel del Vaio program på datorn, antar att det inte funkar något vidare utan dom.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag citerade er för ni verkade ha koll på denna delen

Jag vill blåsa rent min SVP13 då den börja kännas seg och trög, varför vet jag inte riktigt för jag har inte en massa skit installerat.

Men lite osäker på hur det är med Vaion, kan jag ta en ren 8.1 installation på USB sticka och köra en formatering/installering som jag gör på stationära och använda nyckel som finns nu? Är det isåfall Win 8.1 Home som gäller som installationsmedia?

Eller ska jag använda "Ta bort allt och installera om Windows" alternativet i "Uppdatera/återställa" ?

Är det struligt att få igång allt och funka igen eller är det bara in på Sonys hemsida och installera alla drivare?
Det finns ju en hel del Vaio program på datorn, antar att det inte funkar något vidare utan dom.

Om du inte vill blåsa den helt rent utan endast börja om från fabriksinstallationen kan du göra det via vaio care.

Annars skulle jag nog säga "Ta bort allt och installera om Windows".

Jag har aldrig vågat blåsa den helt rent så jag vet inte hur struligt det kan bli. Jag rekommenderar dock att du har en annan dator tillgänglig så att du kan ladda ner drivrutiner genom den om Vaion tex inte skulle kunna ansluta till internet efter ominstallationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Om du inte vill blåsa den helt rent utan endast börja om från fabriksinstallationen kan du göra det via vaio care.

Annars skulle jag nog säga "Ta bort allt och installera om Windows".

Jag har aldrig vågat blåsa den helt rent så jag vet inte hur struligt det kan bli. Jag rekommenderar dock att du har en annan dator tillgänglig så att du kan ladda ner drivrutiner genom den om Vaion tex inte skulle kunna ansluta till internet efter ominstallationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har laddat ner alla drivare och program i förväg och lagt på en sticka utifall, jag har även tillgång till en annan dator om det skulle behövas.

Men en "Ta bort allt och installera om Windows" kommer alltså inte få med diverse Vaio program och annat som låg på från början?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har laddat ner alla drivare och program i förväg och lagt på en sticka utifall, jag har även tillgång till en annan dator om det skulle behövas.

Men en "Ta bort allt och installera om Windows" kommer alltså inte få med diverse Vaio program och annat som låg på från början?

Min gissning är att de försvinner och det baserar jag på att det är genom Windows-inställningar du genomför den och inte genom en vaio-programvara, samt att det står att ALLT tas bort och inte nämner något i stil med fabriksåterställning.

Meddela gärna hur du gör och vad resultatet blir! Lycka till

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Min gissning är att de försvinner och det baserar jag på att det är genom Windows-inställningar du genomför den och inte genom en vaio-programvara, samt att det står att ALLT tas bort och inte nämner något i stil med fabriksåterställning.

Meddela gärna hur du gör och vad resultatet blir! Lycka till

Det ska jag göra, fegar lite änsålänge

Har dock försökt med en recovery med Sonys egna program, via assist knappen, men min recovery partition verkar vara trasig.

Även konstaterat (tror jag) att windows nyckeln kommer inte att fungera med ett vanligt installations media.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det ska jag göra, fegar lite änsålänge

Har dock försökt med en recovery med Sonys egna program, via assist knappen, men min recovery partition verkar vara trasig.

Även konstaterat (tror jag) att windows nyckeln kommer inte att fungera med ett vanligt installations media.

Sitter med samma problem, nån som sitter på en guide för hur man återskapar recovery-partitionen alternativt har en workaround för detta?

Visa signatur

HP NX9420

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det ska jag göra, fegar lite änsålänge

Har dock försökt med en recovery med Sonys egna program, via assist knappen, men min recovery partition verkar vara trasig.

Även konstaterat (tror jag) att windows nyckeln kommer inte att fungera med ett vanligt installations media.

Hej!
Jag ominstallerade min Vaio Pro med en vanlig windows 8 USB-sticka och den verkar fungera utmärkt. Det står att mitt windows är aktiverat och drivrutinerna jag hämtade från Sony fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin88:

Hej!
Jag ominstallerade min Vaio Pro med en vanlig windows 8 USB-sticka och den verkar fungera utmärkt. Det står att mitt windows är aktiverat och drivrutinerna jag hämtade från Sony fungerar bra.

Aha bra att veta! Har du samtidigt tagit bort alla sony partioner samtidigt? För mig att det va åtminstone 5.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag fick nyligen pengarna tillbaka för min Vaio Pro 13 efter att endast haft problem med den sen inköpet, trots den underbara hårdvaran Har nu lite Vaio-tillbehör över så om någon är intresserad, kolla gärna in min annons där jag säljer laddare och sleeve.

Permalänk
Medlem

För er som vill göra en ren Windows 10 installation på er vaio pro så är det inga problem allt att fungera inkl Sonys egna vaio control center (för att styra diverse hårdvara så som fläktar)

This is what you need (in this order, driver version doesn't matter but use at least the version i used, "the newer the better"):

Intel Chipset Drivers (had to use all three versions, this is caused by a bug from the Intel installation): First 10.0.27 then 10.1.1.9 then 10.1.2.9: Install
Intel Management Engine 11.0.0.1162: Driver Only
Intel HD Graphics 15.40.5.1.64.4274: Install
Intel Smart Connect Technology 5.0.10.2936: Driver Only (expect you are using this)
Intel Rapid Storage Technology 14.6.0.1029: Driver Only (read tweaks below)
Realtek HD Audio 6.0.1.7581: Install
NXP NearFieldCommunication 6.5.9.0: Install (cause of the certificate that gets installed)
Sony Firmware Extension Parser 8.0.2.5: Install (be sure to get at least this version!)
Sony Shared Library 6.2.0.07020: Install
Optional: VAIO Control Center 6.4.0.10210 then update to 6.4.5.11140

Taget från länken nedan.
http://forum.notebookreview.com/threads/official-vaio-pro-13-...

Permalänk

Tja alla ...

Liten fundering.

Helt plötsligt så försätter WINDOWS-TANGENTEN på min "SVP1321" dator i strömsparläge ... har installerat om windows och även testat med Linux ... same same ....

nån som har nå tips??

MVH Ronny Hemlin

Permalänk
Medlem

Ta en bandsåg och såga din vaio i 2 bitar, släng den i elektronikskrot och försök glöm den.

Edit: Menade inte att verka sur, men jag blir så bitter varje gång jag tänker på denna datorn och alla problem jag haft med den.

Permalänk
Medlem

På min SVP1122C5E har fem tangenter slutat att fungera (och två andra lossnat), efter tre och ett halvt års aktiv tjänstgöring.