WD Green, 4K/AF vs Seagate Barracuda

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013

WD Green, 4K/AF vs Seagate Barracuda

Hej.

Jag vill som sagt köpa en disk och ur enkel logik tycker jag att en 1 TB / platta 7200 rpm disk borde vara snabbare än en 1 TB / platta 5400 rpm disk.

Men nu är det ju inte så enkelt när vi har cacheminnen och möjligen olika strategier för hur saker och ting skall läsas och skrivas. RE4-diskarna exempelvis verkar ju helt överlägsna trots samma rotationshastighet.

Jag har bl.a. några riktigt gamla 80 GB WD-diskar som väsnas rätt mycket och jag skulle egentligen föredra om datorn var knäpptyst men om jag bygger nytt lär jag ju ta random nätagg (så bra som möjligt till ett vettigt pris), stockIntelkylare och ett rätt ok grafikkort så helt tyst lär det ju inte bli ändå. Men om jag kan undvika onödiga ljud så är det bra.

När jag har kollat benchmarks så är ju Seagatedisken generellt lite snabbare men på 4K filer och med nya formatteringsmetoden så verkar WD-disken minst lika bra. De reviews jag har kollat på är dock på storagereview och jag vet ju inte om Seagatedisken använde samma slags formattering men det kanske någon har koll på? Finns det någon risk att jag får de sämre siffrorna som resultat för WD Green för de siffrorna är verkligen piss?

Eller är det så att den kör någon nyare smartare grej än Seagatedisken?

Jag borde ju säkert köpa någon SSD-grej med men jag hade lätt nöjt mig med en som cache men man får ju mest för pengarna med 256 GB. Så jag hade hellre sett att det fanns säg 64 GB inbyggt på moderkortet eller så till ungefär samma pris / GB. Jag har svårt att motivera över 1000 spänn på lite snabbare lästider .. Men jag fattar ju att det med cache är rätt fånigt att bry sig om benchmarksen och mot en SSD får de ju tokpisk oavsett.

Men jag bryr mig väl mindre om sustainedhastigheten än den för småfiler iaf, och där verkar ju WD Green av någon anledning lyckas bra mot Barracudan trots långsammare rotationshastighet hur det nu går till.

Ni får gärna förklara för mig varför / möjligen nämna något annat. Jag vet att Hitachidiskarna lyckas bra där med, känns ju lite sådär med tanke på tidigare historik men man kan säkert få skit hos alla tillverkare nu. Köper man enterprisegrejerna får man väl rimligtvis bättre saker än konsumentprodukterna.