Vilken är den bästa hårddisken som passar mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa hårddisken som passar mitt moderkort?

Jag vill uppdatera min SSD-disk till en som har mer utrymme och gärna är snabbare.
När jag kollar online finns det tusen att välja på och jag vet inte skillnaden så behöver hjälp

Har denna idag

Corsair SSD Force Series 3, 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write,
SandForce® SF-2281

detta är mitt moderkort

ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155
E-ATX, Z68, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, NF200,
SATA 6Gb/s, USB 3.0, EFI

Permalänk
Hjälpsam

Spontant skulle jag säga Asus RAIDR Express PX2 240GB eller OCZ RevoDrive 3 X2 PCI-Express SSD 240GB lite beroende på smaksak.

Sedan finns det en del riktiga monster på flera TB, men antar att de blir lite för dyra.

Om du skall fortsäta köra på SATA disk så är det ingen större skillnad i användning då du redan i dag nästan maxar bandbredden på SATA 3 interfacet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika SSD är oftast mätbar men inte märkbar i dagligt användande , generellt brukar dock Samsung och Intel sticka ut kvalitetsmässigt även om dom inte alltid är snabbast.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Spontant skulle jag säga Asus RAIDR Express PX2 240GB eller OCZ RevoDrive 3 X2 PCI-Express SSD 240GB lite beroende på smaksak.

Sedan finns det en del riktiga monster på flera TB, men antar att de blir lite för dyra.

Om du skall fortsäta köra på SATA disk så är det ingen större skillnad i användning då du redan i dag nästan maxar bandbredden på SATA 3 interfacet.

Hur dyra pratar vi? Jag köper gärna en riktigt bra när jag ändå är i farten

Jag använder ett programet i jobbet som både segar ner datorn och tar upp mycket utrymme

Permalänk
Rekordmedlem

Bästa hårddisken med satainterface är Seagate Constellation ES.3 4Tbyte, det är en av få enterprisediskar som finns med sata och den presterar bäst av de alla diskar som kör sata vad än du mäter, vill du ha nått snabbare får du gå över till sas.

Men du verkar inte vilja ha råd om hårddiskar utan om SSDer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av irlisomg:

Hur dyra pratar vi? Jag köper gärna en riktigt bra när jag ändå är i farten

Jag använder ett programet i jobbet som både segar ner datorn och tar upp mycket utrymme

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167557-intel_s3700_ss...

Där är en på 880 GB som kostar nästan 17-tusen

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du verkar inte vilja ha råd om hårddiskar utan om SSDer

Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Det finns 1tb Samsung för 5000kr.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Rekordmedlem

Men om det nu inte handlar om hårddiskar utan om lagringsenheter i allmänhet så skaffa då en enhet som inte använder sata utan ansluts via pcie (för moderkortet har ju pcie )
Intel har betydligt värre prylar än småttingarna som kryper runt med satainterface
http://www.dustin.se/product/5010643185/intel-910-series-800g...
Och vill man ha mera plats så finns OCZ Z-drive
http://www.dustin.se/product/5010667986/ocz-z-drive-r4-ssd-c-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.