Hårddisk! Bör man skruva fast hårddisk?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2013

Hårddisk! Bör man skruva fast hårddisk?

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk? jag flyttar sällan runt datorn den ända gången kanske är när jag gör rent från damm!
men jag menar den ligger i sån där sak för hårddiskar och sen har den två kablar där bak så den kommer ju typ ingenstans! jag menar så länge den står på samma ställe så behöver man väll inte vara rädd för hårddisken ska paja?!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av yoonoo1:

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk? jag flyttar sällan runt datorn den ända gången kanske är när jag gör rent från damm!
men jag menar den ligger i sån där sak för hårddiskar och sen har den två kablar där bak så den kommer ju typ ingenstans! jag menar så länge den står på samma ställe så behöver man väll inte vara rädd för hårddisken ska paja?!

Mekanisk hårddisk skulle jag inte vilja ha liggande löst, SSD spelar ingen roll. Varför vill du inte fastgöra den? Går ju att fuska med tejp, strips eller burrband.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Så länge datorn står still så är det ju ingen fara, men varför ens chansa? Tar inte många sekunder att skriva fast en disk

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Har du inga snabbfästen?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av yoonoo1:

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk?

Man bör förankra den på så sätt som tillverkaren rekommenderar.
Men man måste inte. Den klarar sig rent krasst så länge där inte sker några onödiga vibrationer eller lutningar.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Traryd
Registrerad
Dec 2009

Sätt fast dem, har själv varit lat med att inte göra det vilket resulterade att de gick sönder

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Nej du behöver inte skruva fast diskar, men du bör.
Så länge du inte flyttar på den utan den ligger stadigt så är det inget som krävs för funktionen men den gång du glömmer bort att den är lös och du puttar den i golv eller drar ur kablarna går det illa.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Så länge burken står still så är det inga problem att inte ha disken fäst. Min retoriska fråga är dock om det inte tog längre tid att skapa den här tråden än det skulle ha gjort att skruva fast disken.

Arch Linux, i3wm, Emacs, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2013

jag har skruvat fast hårddisken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av yoonoo1:

jag har skruvat fast hårddisken!

Good job man!

| Bitfenix Prodigy Red | GA-Z97N-WIFI| I7 4790k 4,6GHz | Crucial 8gb DDR3 | SanDisk 256GB SSD | MSI GeForce GTX 970 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | AOC g2460Pqu | CM Storm Quickfire TK Brown | Razer Naga 2009 | Creative Sound Blaster Sigma |