Permalänk
Avstängd

Hårddisk! Bör man skruva fast hårddisk?

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk? jag flyttar sällan runt datorn den ända gången kanske är när jag gör rent från damm!
men jag menar den ligger i sån där sak för hårddiskar och sen har den två kablar där bak så den kommer ju typ ingenstans! jag menar så länge den står på samma ställe så behöver man väll inte vara rädd för hårddisken ska paja?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoonoo1:

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk? jag flyttar sällan runt datorn den ända gången kanske är när jag gör rent från damm!
men jag menar den ligger i sån där sak för hårddiskar och sen har den två kablar där bak så den kommer ju typ ingenstans! jag menar så länge den står på samma ställe så behöver man väll inte vara rädd för hårddisken ska paja?!

Mekanisk hårddisk skulle jag inte vilja ha liggande löst, SSD spelar ingen roll. Varför vill du inte fastgöra den? Går ju att fuska med tejp, strips eller burrband.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Så länge datorn står still så är det ju ingen fara, men varför ens chansa? Tar inte många sekunder att skriva fast en disk

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har du inga snabbfästen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoonoo1:

hej jag undrar om man måste skruva fast en hårddisk?

Man bör förankra den på så sätt som tillverkaren rekommenderar.
Men man måste inte. Den klarar sig rent krasst så länge där inte sker några onödiga vibrationer eller lutningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Sätt fast dem, har själv varit lat med att inte göra det vilket resulterade att de gick sönder

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du behöver inte skruva fast diskar, men du bör.
Så länge du inte flyttar på den utan den ligger stadigt så är det inget som krävs för funktionen men den gång du glömmer bort att den är lös och du puttar den i golv eller drar ur kablarna går det illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge burken står still så är det inga problem att inte ha disken fäst. Min retoriska fråga är dock om det inte tog längre tid att skapa den här tråden än det skulle ha gjort att skruva fast disken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

jag har skruvat fast hårddisken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoonoo1:

jag har skruvat fast hårddisken!

Good job man!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |