hur överföra data från hdd till hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

hur överföra data från hdd till hdd?

hej, jag har en ssd med windows som är full och en hdd 750gb med filmer som är full. har beställt en 3tb hdd som jag vill byta ut med 750gb. jag har inga platser kvar i burken och hur får jag datan från 750gb till nya hårddisken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Plocka hem någon lämplig live-CD med NTFS-stöd, kan tänka mig att Ubuntu klarar av det. Bränn ut på skiva eller dunka in på USB-sticka.

Ryck sedan SSD:n, plugga in din nya 3TB-disk istället, boota live-CD:n, montera diskarna om det inte sköts per automatik, och sätt igång och kopiera (inte flytta) datan. Koppla ur 3TB-disken och koppla in SSD:n istället. Koppla ur 750GB-disken, och koppla in 3TB-disken på dess plats. Boota ditt ordinarie OS. Spara 750-giggaren intakt någonstans ett tag innan du raderar datan från den, för den händelse att nåt gått snett.

En annan variant kunde ju vara att köpa ett löst USB-kabinett och smälla in 750-giggaren i, och sedan kopiera över till 3TB-disken, så kan du ju använda den gamla disken också sen, och slippa ha den att värma nåt skåp nånstans.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du bara 2 sataportar? Vad är det för moderkort ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av relevantia:

hej, jag har en ssd med windows som är full och en hdd 750gb med filmer som är full. har beställt en 3tb hdd som jag vill byta ut med 750gb. jag har inga platser kvar i burken och hur får jag datan från 750gb till nya hårddisken?

undrar också hur man gör en kopia av exakt hela enheten.. windows och hela köret samt att få det att funka som vanligt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

kan man byta kablarna från cdromen till nya hdd och dra allt från gamla hdd till nya? hur lång tid tar det att överföra 750gb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av relevantia:

kan man byta kablarna från cdromen till nya hdd och dra allt från gamla hdd till nya? hur lång tid tar det att överföra 750gb?

Om det är en Sata-enhet (vilket jag tvekar på om det är en CD-läsare, de flesta moderna DVD-läsare/-brännare är dock SATA) så ska det fungera.

Hur lång tid det tar varierar beroende på hur snabba diskar du har, men ett par timmar kanske? (vet inte, någon annan mer kunnig får svara på detta)

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Köp en USB-Dockningsstation och koppla in 3TB där, problem solved.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tiden att överföra data mellan diskar beror mest på filstorleken och fragmenteringsgraden, är det småfiler/fragmenterat går det väldigt långsamt (kan skilja 10ggr eller mer i hastighet) jämfört med om det är stora ofragmenterade filer, men några timmar till 1 drygt dygn tar det (cirka) att kopiera 750 Gbyte.

Men du har fortfarande inte skrivit vad det är för moderkort som bara har 2 sataportar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

glömde att jag har många program installerade på gamla hdd. kan man kopiera över dem till nya eller är det bättre att installera om dem på nya hdd?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

De flesta program kräver ominstalaltion

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

De lär inte kräva någon ominstallation om den nya disken får samma enhetsbokstav som den gamla då det blir samma sökvägar.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.