Permalänk
Medlem

CPU flaskhals?

Tjenare!

Ber om ursäkt om jag lagt tråden i fel forum.
Är lite sugen på att uppgradera min stationära dator för att kunna få ut lite bättre fps i mitt spelande.

Nuvarande rigg:

OS: Windows 7 Ultimate SP1
MB: Gigabyte EP35-DS4 (F2)
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00 GHz
Minne: DDR2 8192 MB (DRAM Frequency: 400 MHZ)
GFX: Nvidia GeForce GTX 460 (1024 MB)
Diskar: 1 SSD för OS+program, 1 SSD för Spel, 1 HDD för lagring

Enligt Windows Experience Index får jag följande siffor (1.0 - 7.9 där 7.9 är bäst)

CPU: 6,2
Minne: 6,2
Grafik: 7,5
Gaming grafik: 7,5
Disk: 7,5

Vad bör jag satsa på för att få ut mer prestanda? Köpa ny processor (vilket antagligen leder till att jag behöver nytt MB)? Nya minnen? Överklocka?
Vad ger mest presta / kr?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dina minnen är ganska långsamma, men moderkort + cpu borde ge ganska bra skjuts.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Börja med att överklocka.

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

WEI är lika säkert prestandatest som en sprucken kondom. Jag får högre värde på min Ultrabook än min speldator. 460 är ett kompetent kort, men hålls nog tillbaka av att du har en slöare cpu. Hittar du inte en gammal Quad 9550 för en max 500kr. Så är nästa steg moderkort, minnen och cpu. I värsta fall även nätagg, beroende på hur du uppgraderar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

CPU:n är klart svag, du kanske kan hitta ngn begagnad quadcore att stoppa in och överklocka. Det är dock bara en konstgjord andning så om du har pengar, köp nytt. Grafikkortet är även det rätt svagt, visst det duger till många spel men även här, köp nytt.

Han gör det bra om han hittar en q9550 för 500kr, dom brukar vara hårdvaluta eftersom dom ger lite nytt liv i ett gammalt system.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för er snabba input

Nätagget är en Plexgear PS-600.
Jag har provat att OC:a lite men bara en sådan liten ökning som 3 -> 3,2 GHz så ligger CPU core temparna på 67 grader efter 2 minuter Orthos (small FFTs)... känns lite varmt?? Lustiga är att jag har en fet Noctua fläkt+fläns ovanpå så det borde kyla bra kan man tycka, vet inte om jag klantat mig med kylpastan eller något, var några år sedan jag satte in den...

Det jag funderar på är om jag kollar på nya CPU så ligger de på 3,5-4 GHz, alltså inte jättemycket högre än min nuvarande, iofs med kanske två kärnor till men gör det så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Bifogar en bild från CPUID HWMonitor, visst bör jag kolla på de rödmarkerade och inte det blåmarkerade?

Permalänk
Medlem

En c2d CPU i 3ghz är långsammare än en i3 i 2GHz. Det går inte mäta prestandan i Hz längre. Kolla på tester så ser du hur stor skillnad det är till dagens processorer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hjälpsam

Jag hittar ingen direkt svag punkt (eller stark om man så vill).
Din dator verkar vara ganska välbalanserad och jag tror inte att du tjänar något på att byta ut någon del.
Mitt råd är att spara pengarna till en helt ny maskin.
Din nuvarande bör duga till de flesta spel med lite lägre inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det jag skulle göra är att köpa ny CPU+mobo + nya minnen! Sedan skulle jag dra ner lite på grafikinställningarna så att jag får högre fps och spara till ett nytt grafikkort!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Det blev efter mycket fundering en ny cpu (4670K) + 8gb 1600 MHz minnen och ett Asus Z87-a.
Enorm skillnad

Permalänk
Medlem

nice!

Vill säga att en quadcore är nästan ett måste för gameing nu för tiden.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070