Microsoft Surface Pro 2 får Haswell-processor och 8 GB RAM

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro 2 får Haswell-processor och 8 GB RAM

Andra generationen Surface är i antågande för lansering till Windows 8.1 och enligt de senaste uppgifterna får nästa Surface Pro en Haswell-baserad Core i5-processor och 8 GB RAM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De lyckas med konststycket att sikta för högt och för lågt på samma gång. Var är den billiga plattan med riktiga windows och atom?

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker surface är så otroligt välbyggd, men rätt dyr =/ Med 8.1 byter jag från Windows 7 till 8.1 - längtar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Master of Overkill

Då får någon annan min surface pro, och jag får en nya Surface Pro 2!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Permalänk
Medlem

Får nog bli en sådan nästa gång det är dags för ny laptop. Varenda gram man kan skala bort på resväskans vikt är mycket värt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Då får jag hålla fingrarna borta från att haffa en Surface Pro 1. Jävla teknik prylar som snor alla månadslöner

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem

Va? i5-processor i en så tunn enhet? Är den inte passivt kyld så förstår jag det men om plattan inte får någon aktiv kylning så är väl namnet i5 ganska missvisande för prestandan? Har svårt att tänka mig att det kan bli så mycket fart om processorn inte får utveckla mer än 3-4 watt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt sett någon poäng med surfplattor då de bara har stöd för halvdana appar och inga fullstora program men Surface Pro (både den tidigare och nu även denna) känns ju som det vettigaste i plattväg man kan införskaffa sig. Lär väl inte bli jättebillig förstås. Får se vad jultomten har med sig i säcken, om den nu ens kommer till Sverige lagom tills dess.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Detta problem gäller alla surfplattor. Finns ingen mening med dom, förutom den som folk skapar åt sig själva.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Det är en bra kompromiss för oss som vill slippa att slippa ha en laptop stationärdator och en surfplatta. (om man inte vill spela på dator då)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Att vara onödig?
Möjligen är den billig för att vara en väldigt tunn laptop. Ultrabooks och Air är ju betydligt dyrare. Fast man får väl även bra mycket mer prestanda och funktion i dessa?
Den fyller nog ett mikroskopiskt tomrum mellan två segment någonstans, men personligen har jag absolut inget behov av något liknande.

Permalänk
Datavetare

När ska polletten trilla ner att en Surface baserad på Silvermont körandes "riktiga" Win8.1 verkligen är vad man vill ha. En sådan platta kan göra Modern UI rättvisa och kommer inte vara för dyr, tung eller ha för dåligt batteritid.

Surface Pro må vara en bra produkt, men det är en nisch. Surface körandes Windows RT är DOA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad är skillnad mellan en surfplatta och en laptop då? Jobba/spela är knappast det vanligaste folk gör med sina datorer numera.
Jag anser nog att en surfplatta med tangentbord är bäst när det gäller mobil prestanda. Perfekt att ligga i sängen eller soffan och surfa runt på SWEC.
Edit; krävs inte mycket prestanda för att surfa internet visserligen men kolla på filmer i 1200p.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När ska polletten trilla ner att en Surface baserad på Silvermont körandes "riktiga" Win8.1 verkligen är vad man vill ha. En sådan platta kan göra Modern UI rättvisa och kommer inte vara för dyr, tung eller ha för dåligt batteritid.

Surface Pro må vara en bra produkt, men det är en nisch. Surface körandes Windows RT är DOA.

Prissätter de dessutom Surface Pro 2 ungefär som de gjorde med Surface Pro kommer det garanterat förbli en nisch. I den prisklassen/vikt, storlek m.m. finns mer kompetenta laptops så priset är avgörande. Att koppla loss tangentbordet har väldigt lite mervärde för konsumenter uppe i dessa prisnivåer. Mer en gimmick då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

En till bra sak med surfplatta är att kunna visa tex artiklar, annonser snabbt och smidigt
inte behöva start upp laptopen som kan känns lite otymlig.
Men å andra sidan med dagens ultrabooks så bör väl även det gå som en dans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Surface är surfplattan som är bäst på att kompromissa !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Du lämnade ute vardagligt surfande/användande där surfplattor är väldigt trevliga att ha. Med min Nexus 7 surfar jag mest runt på webben, kollar youtube videos, kollar alla emails, läser ebooks och spelar Android spel.

Men om man inte planerar att vara hemifrån mycket så kanske man inte behöver en surfplatta.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Denna blir ett köp, om den nu inte kommer ut ett halvår senare än USA lanseringen som 1:an.

Vilket den lär göra, sigh...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

När ska polletten trilla ner att en Surface baserad på Silvermont körandes "riktiga" Win8.1 verkligen är vad man vill ha. En sådan platta kan göra Modern UI rättvisa och kommer inte vara för dyr, tung eller ha för dåligt batteritid.

Surface Pro må vara en bra produkt, men det är en nisch. Surface körandes Windows RT är DOA.

Kloka ord.

MS är sin egen största fiende eftersom de fortsätter att splittra sina egna produkter genom att göra dem inkompatibla med varandra men trotts det fortsätta med namn som gör att de verkar vara kompatibla och att slänga in en i5a i en dyr platta och trots det inte låta den köra 8.1 verkar oerhört onödigt och dumt, vad är då win 8 familjen tänkt för om det inte ens ska användas på kraftfulla plattor?

Man kan tolka det som att MS själva visar på att "riktiga" 8.1 inte fungerar bra på plattor men trotts det så vill de pressa in "platttänket" på desktop istället för att de själva visar upp en platta som kör 8.1 och fungerar bra, det skulle troligen ge positiva reaktioner från alla om de istället kom med en riktigt välfungerande bra 8.1 platta som visar vad MS vill med hela 8 konceptet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli bra. Bara Microsoft får in i skallen att gemene man ser det som en surfplatta och förväntar sig att den prissätts som en sådan. 8000Kr är fantasisummor.

Jag har gett RT mycket (rättgärdigad) skit men surface pro är det inget större fel på tycker jag, såvida priset blir rätt, men man kan ju tycka att de liksom inte vill misslyckas igen och därför sätter priset på en rimlig nivå den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kloka ord.

MS är sin egen största fiende eftersom de fortsätter att splittra sina egna produkter genom att göra dem inkompatibla med varandra men trotts det fortsätta med namn som gör att de verkar vara kompatibla och att slänga in en i5a i en dyr platta och trots det inte låta den köra 8.1 verkar oerhört onödigt och dumt, vad är då win 8 familjen tänkt för om det inte ens ska användas på kraftfulla plattor?

Man kan tolka det som att MS själva visar på att "riktiga" 8.1 inte fungerar bra på plattor men trotts det så vill de pressa in "platttänket" på desktop istället för att de själva visar upp en platta som kör 8.1 och fungerar bra, det skulle troligen ge positiva reaktioner från alla om de istället kom med en riktigt välfungerande bra 8.1 platta som visar vad MS vill med hela 8 konceptet.

Den med i5 kör 'riktiga' 8.1.

Det är den 'billiga' med arm som kör rt.

Även jag som har varit lite av en win 8 promoter, tycker att Windows rt förvirrar mer än det tillför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grymt, Surface Pro 2 är ett givet köp för min del! Täcker behovet av både laptop och surfplatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kloka ord.

MS är sin egen största fiende eftersom de fortsätter att splittra sina egna produkter genom att göra dem inkompatibla med varandra men trotts det fortsätta med namn som gör att de verkar vara kompatibla och att slänga in en i5a i en dyr platta och trots det inte låta den köra 8.1 verkar oerhört onödigt och dumt, vad är då win 8 familjen tänkt för om det inte ens ska användas på kraftfulla plattor?

Man kan tolka det som att MS själva visar på att "riktiga" 8.1 inte fungerar bra på plattor men trotts det så vill de pressa in "platttänket" på desktop istället för att de själva visar upp en platta som kör 8.1 och fungerar bra, det skulle troligen ge positiva reaktioner från alla om de istället kom med en riktigt välfungerande bra 8.1 platta som visar vad MS vill med hela 8 konceptet.

Försöker förstå vad du menar, men efter att han läst ett par gånger så missar jag poängen iallafall.
Vad menar du med att slänga i en i5 men inte låta den köra riktiga 8.1 ? Är det så att du tror dom har försöker köra Windows RT på en i5 CPU?
Lustigt om dom först kompilera Windows för ARM och sen kompilera tillbaka till x86 !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Detta problem gäller alla surfplattor. Finns ingen mening med dom, förutom den som folk skapar åt sig själva.

Skillnaden är att folk säger att surface pro är unik då den kan köra riktiga program och då kan man arbeta på den med... Verkligheten är så klart att den är skit att jobba på precis som vilken annan platta som helst (med undantag för vissa uppgifter av typen säljare och liknande).

Så vart ligger nyttan att betala en massa för en platta som ändå kommer användas som alla andra, alltså att se på tv serier, surfa och kanske posta något på FB/twitte/whatever

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Du lämnade ute vardagligt surfande/användande där surfplattor är väldigt trevliga att ha. Med min Nexus 7 surfar jag mest runt på webben, kollar youtube videos, kollar alla emails, läser ebooks och spelar Android spel.

Men om man inte planerar att vara hemifrån mycket så kanske man inte behöver en surfplatta.

Behöver du en så stark och tung platta för det? Behöver du möjlighet att köra riktiga program? I båda fallen är det ett nej. surface pro har så få fall där den skulle kanske kunna vara en bra lösning att det inte är så konstigt att MS inte klarar av att sälja de.

Permalänk
Medlem

Jag ser nyttan av Surface Pro 2, och siktar på att köpa en. Frugan har en Nexus 7 + 15" riktig laptop. Jag har en 10" Atom netbook med SSD. Hemma har vi en redig stationär och vi har båda smartphones. Vi reser mycket, både privat och I jobbet.
Laptoppen erbjuder prestandan och funktionaliteten jag vill ha på resande fot, men den tar på tok för mycket plats för att få följa med på de flesta resorna. Atom netbooken är liten nog för att få följa med men prestandan är lidande och sen vi skaffade Nexus 7an så händer det ofta att det är bara plattan som får följa med, då den funkar väldigt bra för surfande som är det den mest används till. Men behövs det göras något produktivt så måste antingen netbooken eller laptoppen också följa med. En ultrabook är något jag funderat på länge, men de fungerar dock inte som en platta. Surface Pro erbjuder en enhet som kan fylla alla mina mobila behov som inte min smartphone klarar av. Den är platta, netbook och ultrabook I ett. Surface Pro med Haswell kommer slutligen fixa till batteritiden när den används som surfplatta, vilket den kommer användas till som mest, men prestandan finns så man slipper tänka på att packa ner en riktig laptop när man behöver vara produktiv.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SAAB340:

Jag ser nyttan av Surface Pro 2, och siktar på att köpa en. Frugan har en Nexus 7 + 15" riktig laptop. Jag har en 10" Atom netbook med SSD. Hemma har vi en redig stationär och vi har båda smartphones. Vi reser mycket, både privat och I jobbet.
Laptoppen erbjuder prestandan och funktionaliteten jag vill ha på resande fot, men den tar på tok för mycket plats för att få följa med på de flesta resorna. Atom netbooken är liten nog för att få följa med men prestandan är lidande och sen vi skaffade Nexus 7an så händer det ofta att det är bara plattan som får följa med, då den funkar väldigt bra för surfande som är det den mest används till. Men behövs det göras något produktivt så måste antingen netbooken eller laptoppen också följa med. En ultrabook är något jag funderat på länge, men de fungerar dock inte som en platta. Surface Pro erbjuder en enhet som kan fylla alla mina mobila behov som inte min smartphone klarar av. Den är platta, netbook och ultrabook I ett. Surface Pro med Haswell kommer slutligen fixa till batteritiden när den används som surfplatta, vilket den kommer användas till som mest, men prestandan finns så man slipper tänka på att packa ner en riktig laptop när man behöver vara produktiv.

Exakt så jag tycker med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Försöker förstå vad du menar, men efter att han läst ett par gånger så missar jag poängen iallafall.
Vad menar du med att slänga i en i5 men inte låta den köra riktiga 8.1 ? Är det så att du tror dom har försöker köra Windows RT på en i5 CPU?
Lustigt om dom först kompilera Windows för ARM och sen kompilera tillbaka till x86 !

Där ser du ett exempel på hur förvillande namnen är, jag såg inkompatibilitet framför mig, det belyser bara problemet med den dåliga namngivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Får nog bli en sådan nästa gång det är dags för ny laptop. Varenda gram man kan skala bort på resväskans vikt är mycket värt

Min erfarenhet också. Lätthetsfetischism. Surface har inspirerat Sony's nya 780g 11 tums W8.1 tablet som är lika tunn som Surface RT. Eller som Surface Pro, fast med det magnetiska keyboardet, med "standard chiclet pitch" på. Går att fås med Core i7 Haswell och 512GB SSD. Kommer med WIDI, NFC, microSD. 780 gram. Priserna lär enligt ryktet starta vid 8000:- för 128GB varianten med i5.