Tv-avgift för datorer prövas i kammarrätten

Permalänk
Melding Plague

Tv-avgift för datorer prövas i kammarrätten

Beslutet att utvidga tv-licensavgiften till att även inbegripa datorer, surfplattor och mobiltelefoner ska prövas ännu en gång sedan fem personer överklagat till kammarrätten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas han vinner!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Great! Någon som vet hur det går med Samsung och CopySweden? några updates?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill

Go away SVT !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master

Nicklas har rätt. Man måste installera extra program (typ Flash och ev. Java) för att kunna ta del av SVT's internetutbud. Därmed bör inte datorer anses vara särskilt avsedda för att konsumera TV. Surfplattor likaså, det är normalt en app som måste installeras.

Man kan ju ha förhoppningar om domen, men realistiskt? Nej, det kommer inte gå vägen. Tyvärr. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppas att utfallet blir positivt och att allt fler sen tar strid. Det är dags att lämna den här historiska reliken bakom oss. Jag förstår mycket väl de goda avsikter public service skapades för när vi hade mindre än en handfull TV-kanaler. I dagens era av internet är dock hela konceptet förlegat. Det kan man ha en åsikt om utifall det är bättre eller sämre, men det förblir en förlegad modell med Radiotjänst/SVT+SR.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har egentligen hänt med datoranvändandet?

Citat:

I lagtexten talas det om att licenspliktiga enheter ska vara "avsedda att ta emot tv". Förvaltningsrätten håller med om att datorer och andra internetanslutna enheter faller in i denna definition.

Inte för att vara spydig, men den enda slutsatsen jag kunnat dra av detta är att datorkunnandet bland de personer som tjänstgör inom Förvaltningsrätten begränsas till slösurfning. Det kanske är mer tragiskt än själva beslutet?

Permalänk
Entusiast

Ja jag sitter här vid datorn på jobbet och tittar på svt, såklart, det är ju det den är till för.

Min arbetskamrat tänkte ringa chefen för att skvallra, men eftersom telefonen är till för att se på tv så fastnade han också framför svt. Uppenbarligen en dokumentär om Ida, från Jönköping, som drömmer om att få bo med samerna, precis som hennes mamma hade gjort. Sjukt intressant.

Känns ju som att det är en ganska enkel fråga att avgöra...

Permalänk
Medlem

En fråga bara. SVTs sändningar på nätet är det via Flash eller Silverlight? För om det är Silverlight funkar det väl inte på alla datorer iaf?
Hur är det med stöd för Flash på sig Unix idag sen Adobe tog bort det officiella stödet för Android för ett tag sen?

Permalänk
Medlem

Räkna ut hur mycket pengar det går åt i tjänster och pappersarbete för att dra in pengar till Tv licensen , det vågar dom inte säga.
Dra skiten från skatten istället så slipper man all denna pappers exersis o dribblande vem som ska o vem som inte ska betala.

Vi skattebetalare betalar endå för enormt mycket som redan är mörkat eller inte visas statistik på , text Bidrags fuskare , svart arbetskraft , moms bedrägeri , nolltaxerande företag, Politikernas löner , politikernas löner som blir avskedade eller misssköter sig som får bibehållen lön i X år. osv osv listan kan göras oändligt lång.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara vårt problem att SVT sänder sina program på nätet, gör det till en betaltjänst istället, så får de som tar del betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av slusk:

En fråga bara. SVTs sändningar på nätet är det via Flash eller Silverlight? För om det är Silverlight funkar det väl inte på alla datorer iaf?
Hur är det med stöd för Flash på sig Unix idag sen Adobe tog bort det officiella stödet för Android för ett tag sen?

Jag mailade Radiotjänst och frågade. Tog mig 5 mail och 1 månad innan jag fick svar utan att uppge personnummer eller kundnummer.
Räcker man har en dator med internetuppkoppling, mjukvaran är tydligen ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Räkna ut hur mycket pengar det går åt i tjänster och pappersarbete för att dra in pengar till Tv licensen , det vågar dom inte säga.
Dra skiten från skatten istället så slipper man all denna pappers exersis o dribblande vem som ska o vem som inte ska betala.

Vi skattebetalare betalar endå för enormt mycket som redan är mörkat eller inte visas statistik på , text Bidrags fuskare , svart arbetskraft , moms bedrägeri , nolltaxerande företag, Politikernas löner , politikernas löner som blir avskedade eller misssköter sig som får bibehållen lön i X år. osv osv listan kan göras oändligt lång.

NEJ! Lägg skatten på den minimala nödsändningen som krävs. Resten får bära sig själv via PPV.

Flera fel gör inget fel rätt. Listan görs oändligt långt pga medborgare som inte bryr sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja jag sitter här vid datorn på jobbet och tittar på svt, såklart, det är ju det den är till för.

Min arbetskamrat tänkte ringa chefen för att skvallra, men eftersom telefonen är till för att se på tv så fastnade han också framför svt. Uppenbarligen en dokumentär om Ida, från Jönköping, som drömmer om att få bo med samerna, precis som hennes mamma hade gjort. Sjukt intressant.

Känns ju som att det är en ganska enkel fråga att avgöra...

Du gjorde min dag, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jag mailade Radiotjänst och frågade. Tog mig 5 mail och 1 månad innan jag fick svar utan att uppge personnummer eller kundnummer.
Räcker man har en dator med internetuppkoppling, mjukvaran är tydligen ointressant.

Så om någon finnig nörd sitter och knackar unix och kör IRC utan att ha ens något grafiskt interface så ska man betala? Låter ju logiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jag mailade Radiotjänst och frågade. Tog mig 5 mail och 1 månad innan jag fick svar utan att uppge personnummer eller kundnummer.
Räcker man har en dator med internetuppkoppling, mjukvaran är tydligen ointressant.

Deras svar är ju idiotin sammanfattad, mjukvaran spelar en väsentlig roll.

"Jasså du har en ångmaskin? Då ska du betala vägskatt, för du skulle ju kunna bygga om den till en bil!"

Visa signatur

Antec Sonata 2 - Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Phenom X2 965 BE - XFX 7770 - 8Gb Corsair XMS3 - SSD - SATA

Permalänk
Medlem

Sätt avgiften på Flash player istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Sätt avgiften på Flash player istället.

uppstår ett nytt problem ska svenska staten ta betalt av det kommer Adobe dra till med hårdhandskarna xD

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Seriös fråga: Hur ser EU på det hela? Känns som om beslutet måste komma därifrån för att det ska betyda nått.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Avgift för datorer kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Sätt avgiften på Flash player istället.

Allt detta snack om att man ska sätta avgiften på massa olika andra saker än internetuppkoppling.

Nu ska vi se, vad visar egentligen SVT... samiska nyheter... barnprogram klockan 18. Okej lite överdrivet kanske, men numera är det ju TV4 som tagit över sport (vilket va typ det enda som svensson kollade på på SVT).

Så.. varför ha kvar SVT över huvud taget? Skulle vara roligt att se hur många som faktiskt kollar på deras program. Nån som har någon statistik?

Permalänk
Medlem

Säger som jag tidigare har sagt i en annan tråd.

Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM:

Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Avsedd för = utförd/tillverkad efter ett ändamål eller syfte.
utsändning = eng. broadcast, sändning som kan mottags utan tvåvägs-kommunikation, alltså är en envägs-kommunikationsteknik.
Client - Server = Tvåvägskommunikation vilket internet fungerar efter, inte broadcast som är en envägskommunikation.

Datorer och surfplattor är inte avsedda för att ta emot utsändning (broadcast) utav tv program via internet/nätverkskortet. Internet har inte tekniken för utsändning (broadcast) överhuvudtaget. Såvida datorn eller surfplattan inte är utrustad med ett TV-kort så är apparaterna inte en TV-mottagare, vilket gör avgiften olaglig.

Disclaimer 1: Jag kan ha fel så ta detta med en nypa salt och hopp. Om någon kan motbevisa detta med lagtext skulle jag uppskatta detta.
Disclaimer 2: Battery is not included...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Nygren vinner.... Men mitt förtroende för svenskt rättsväsende är sedan länge bottenlågt och jag inga direkta förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Sätt avgiften på Flash player istället.

Så alla som inte använder datorn kanske till just att se på SVT men kanske spelar Flash spel eller tittar på andra hemsidor som använder sig av flashplayer skall betala en avgift? Mycket smart....

Det är inte svårt att tillsammans med registrering skicka ett brev/email till personer som vill betala/betalar med en inloggning och sedan göra om hemsidan med inloggning. Vill de sedan att det skall inbakas i skatten för viktigaste programmen (uppdrag granskning etc) så kan detta bli free content som inte kräver inloggning.

Det är fan inte svårt och tar knappt 15 minuter av ett proffs att införa.

Varför måste staten och alla högt uppsatta vara så tekniskt retarderade att man vill gömma sig bakom soffan varje gång de försöker utala sig om IT.

Istället för att sabba skolan med fler idiotiska saker kanske borde de införa en ny kurs "IT/Datorkunskap". Utan att gå den linjen kan dessa personer inte stifta, eller ens utala sig inom området för politiska syften. Detta blir en snabbkurs så kanske slipper vi lagar som kommer sätta en brödrost som avsedd för tv-mottagning. Eller personer "rent mjöl i påsen visitera min prostata...."

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Go away SVT !

Jag antar att det är upp till regeringen om vi ska ha en förändring. De bryr sig inte ett skit verkar det som när det gäller såna här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

En fråga bara. SVTs sändningar på nätet är det via Flash eller Silverlight?

Jag tror HTML5 hanterar streaming eftersom jag kan se - och gärna ser - SVT Play på min Ipad som - vad jag vet - inte har Flash eller Java.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vafan säg att du spelar harpan och saknar tp-kabel
och att du inte fattar hur du ska installera nätverket.. så du tog bort det..
Spela dum de brukar gå hem

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Vad bra att dom överklagade. Hoppas dom vinner.
Någon som vet hur det går mellan Samsung-Copyswede?
Bara för att man köper en dator/surfplatta/mobiltelefon så betyder det ju inte att man ska använda den för att se på tv.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av octa:

Vafan säg att du spelar harpan och saknar tp-kabel
och att du inte fattar hur du ska installera nätverket.. så du tog bort det..
Spela dum de brukar gå hem

Är nog innehavet man betalar för precis som med en TV. Även om den står oinkopplad i garderoben måste du betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart vill jag dela med mig av mina pengar för att finansiera TV/SVT-tittande människors fritidsnöjen!

Det hade ju varit trevligt om jag fick pengar av dem för att köpa datorspel, men äsch, det är inte så noga!

Visa signatur